Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 100-400mm mk1 ELLER RF 100-400mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att programmet analyserar bilden och kan välja lämplig brusreduceringsmetod kan man knappast kalla programmen för AI-baserade! Många företag använder förkortningen medvetet felaktigt för att sälja mer. Snart får vi väl AI-baserade livsmedel för att gå ner i vikt;).

Bara för att programmet analyserar bilden och kan välja lämplig brusreduceringsmetod kan man knappast kalla programmen för AI-baserade! Många företag använder förkortningen medvetet felaktigt för att sälja mer. Snart får vi väl AI-baserade livsmedel för att gå ner i vikt;).
Om de använder ML-baserade modeller för analysen så är de i allra högsta grad baserade på AI teknik. Som jag förstår så gäller det i alla fall DXO, Topaz och Adobe LR/ACR.
Har du annan information?

Om de använder ML-baserade modeller för analysen så är de i allra högsta grad baserade på AI teknik. Som jag förstår så gäller det i alla fall DXO, Topaz och Adobe LR/ACR.
Har du annan information?
Men programmen i sig du nämnde är inte självlärande på något sätt vilket är en grundbult för datorprogram som kan passa in i begreppet AI. Program som kan analysera stora datamängder har funnits länge men nu blivit bättre och snabbare. Kanske kan Adobes nya serverbaserade funktioner ligga lite närmare vad det jag kallar AI.

Men programmen i sig du nämnde är inte självlärande på något sätt vilket är en grundbult för datorprogram som kan passa in i begreppet AI. Program som kan analysera stora datamängder har funnits länge men nu blivit bättre och snabbare. Kanske kan Adobes nya serverbaserade funktioner ligga lite närmare vad det jag kallar AI.
Inlärningen av modellen har ju Adobe gjort. Att distribuera ut inlärningen till slutkund på ett lokalt installerat system kan ju bara sluta i kaos.
Påminner mig om en anställd vi hade som skickade ett dokument till sekreteraren. När hon tittade på det var 60% felstavat. Hon föreslog att han skulle använda rättstavningsfunktionen.
Det visade sig att det var precis vad han gjort. Han hade lagt till alla felstavningar i ordlistan.
Att låta kreti och pleti träna upp programmet tror jag inte på.

Att använda maskininlärning vid skapande av datorprogram gör inte att programmen använder någon form av AI , vilket vissa programtillverkare vill låta oss tro genom att använda ord som AI-baserad och liknande. Men visst kan de vara skrivna och framtagna med hjälp av maskininlärning. Men du använder inte AI när du kör dessa program.

Jag tror dock att det snart kommer nya versioner av t.ex. brusprogrammen som har en smula AI i sig genom att de är självlärande till så mål att de per automatik kommer ihåg användarens inställningar på olika typer av bilder och sedan använder dessa inställningar vid en liknande bild när man har autoläget påslaget ( t.ex. i Topaz ). Då kan man tala om att använda AI-baserad teknik (om än i liten skala jämfört med datorprogrammen som sitter i de senaste människoliknande självlärande robotarna.)

Och med det förstår jag att tråden spårat ut från ämnet en aning och att AI-diskussionen gör sig bättre i en annan egen tråd.

Senast ändrad:
Både supervised learning och unsupervised learning brukar räknas till machine learning.

Tror hela AI-diskussionen redan finns i en egen tråd. Men det krävs ingen AI för att inse att AI kommer att dyka upp i fler trådar i framtiden.

AI-inlägget var aningen oväntad får jag erkänna även om jag inte har något emot den som sådan. Fick en flashback till början av nittiotalet när alla plötsligt var experter på att bygga PC. AI kommer påverka oss alla, och ML gör det redan sedan länge.

Jo! Det blev något fel på min beställning av 1.4x kenko converter, så taggad av min motgång beställde jag ikväll en 1.4x och en 2x från Japan. Jag förstår att jag kommer behöva ställa in skärpan manuellt och är troligen ute på svag is, eller igenom. Ljusbortfallet blir minst 3 steg, och skärpan kommer förstås påverkas också. Lekte med min zoom imorse. Det hade samlats bös på linsen pga linsskyddet.

Bilagor

• troll.JPG
    troll.JPG
    278.7 KB · Visningar: 10
Snabba ryck! Nu har 2x convertern anlänt. Första bilden 300mm 2x (600mm), ƒ/5,6 1/320 300 ISO 3200. Molnigt höstväder. Handhållet.

Bilagor

• IMG_1307.JPG
    7.7 MB · Visningar: 29
Kameran registrerar enbart objektivets bländare, inte nedbländningen i 2 steg som TC 2X medför . Effektiva bländaren blir f11 i stället för f5,6.
Med en original TC så registreras korrekt bländarvärde.
Ljusmängden minskar ju med två steg, men ökar skärpedjupet också till motsvarande f/11? Finns ingen original TC som passar till mina objektiv förutom RF-convertern till RF24-105, men det vore en felsatsning.

Ljusmängden minskar ju med två steg, men ökar skärpedjupet också till motsvarande f/11? Finns ingen original TC som passar till mina objektiv förutom RF-convertern till RF24-105, men det vore en felsatsning.
Ja, skärpedjupet påverkas på samma sätt som brännvidden och bländartalet. Bländartalet är brännvidd/pupillens storlek så om brännvidden dubbleras så dubbleras bländartalet och då påverkas skärpedjupet.

Ja, skärpedjupet påverkas på samma sätt som brännvidden och bländartalet. Bländartalet är brännvidd/pupillens storlek så om brännvidden dubbleras så dubbleras bländartalet och då påverkas skärpedjupet.
Tack! Då har jag ännu fler frågor, hoppas någon annan lär sig också som läser detta.

1) Först, vid full öppning har mitt objektiv f/5,6. Stegen uppåt är sedan 5,6 6,3 7,1 8 9 10 11 osv. Borde inte två stegs skillnad ge f/7,1? Varför 11? Dvs fyra steg? Eller är t.ex. 8 ett mittimellansteg?

2) Även om skärpedjupet ökar, kommer de optiska brister som objektivet har vid 5,6 kvarstå? Dvs objektivet visar en ökad brännvidd, men visar de defekter som finns vid 5,6? För mitt objektiv blir det klart skarpare vid nedbländning till 8 enligt många recensioner back in the days.

Tack! Då har jag ännu fler frågor, hoppas någon annan lär sig också som läser detta.

1) Först, vid full öppning har mitt objektiv f/5,6. Stegen uppåt är sedan 5,6 6,3 7,1 8 9 10 11 osv. Borde inte två stegs skillnad ge f/7,1? Varför 11? Dvs fyra steg? Eller är t.ex. 8 ett mittimellansteg?

2) Även om skärpedjupet ökar, kommer de optiska brister som objektivet har vid 5,6 kvarstå? Dvs objektivet visar en ökad brännvidd, men visar de defekter som finns vid 5,6? För mitt objektiv blir det klart skarpare vid nedbländning till 8 enligt många recensioner back in the days.

De hela bländarstegen från 5,6 är 8, 11, 16, 22 etc. De övriga är tredjedelssteg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar