Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: Sigma MC-11

Test: Sigma MC-11

Med adaptern Sigma MC-11 kan Canon EF- eller Sigma-objektiv användas på en spegelfri Sony-kamera med autofokus, stabilisering och full automatik. Vi har testat hur bra det fungerar.

Sigma har presenterat många spännande objektiv senaste åren, framför allt de i Art- och Sport-serierna. Men de objektiven byggs inte för Sony E-fattning, bara för Canon, Nikon, Sigma och Sonys A-fattning. Sedan tidigare har Sony egna adaptrar från A- till E-fattning och Metabones gör en från Canon EF till Sony E. Nu har Sigma lanserat en egen adapter, MC-11, som skall ge full funktionalitet på en spegelfri Sony-kamera om du har ett modernt Sigma-objektiv. 

Adaptern finns i två versioner, en för Sigma-objektiv med Canon-fattning och en för de med Sigmas egen objektivfattning. Vi har testat den förstnämnda. Notera att Sigma utlovar att adaptern fungerar med nyare Sigma-objektiv med Canon-fattning, de säger inget om Canons egna objektiv. De lovar heller inget med äldre Sigma-objektiv.

Med rätt objektiv ger MC-11 inte bara autofokus, du har även tillgång till alla autofokuspunkterna i Sony-kamerorna, och funktioner som ögonfokus och fokuslås. Optisk stabilisering i objektiven fungerar också. Däremot fungerar adaptern inte med telekonverter.

Fler kul objektiv till Sony E. Många Sony-ägare uppskattar nog att få tillgång till de fina objektiven i Sigmas Art-, Sport- och Contemporary-serier. Optiskt fungerar det inte oväntat utmärkt, enda reservationen är att autofokusprestanda ibland blir lidande. I det här exemplet har vi använt Sigmas utmärkta 50 mm f/1,4 Art med Sony A7 II. Bilddata: f/2,8, 1/100, ISO 250

När vi testade på en Sony A7 II blev resultaten lite blandade. Med Sigma 50 mm f/1,4 Art fungerar det utmärkt, ingen skillnad mot att köra ett av Sonys egna objektiv. Med 150-600 Sport fungerade det nästan lika bra vilket imponerar och innebär en bra utökning av Sonys objektivutbud. När vi provade med Sigma 50-100 mm f/1,8 Art gick det sämre. Vid 100 mm fungerade fokus okej, men vid 50 mm var fokus nästan oanvändbar. När vi använder samma objektiv med A6300 blir fungerar autofokusen generellt lite bättre, och särskilt med Sigma 50-100 mm f/1,8 Art

Vi rekommenderar att prova lite olika fokusinställningar, bäst resultat fick vi, som många andra, med följande fokus och när vi stängde av funktionen "Pre-AF". Generellt verkar fokus fungera bäst när fokuspunkter med fasdetektering kan användas och i bra ljus.

Vi kunde förstås inte låta bli att prova med några Canon-zoomar, här var resultaten ännu mer blandade. Ett exempel är 24-70 mm f/2,8 där det funkade okej mellan 50 och 70 mm, medan autofokus knappt fungerade alls i vidvinkeländen. EF 70-200/4L fungerade däremot riktigt bra i hela zoomomfånget.

Vi jämförde också lite snabbt med motsvarande adapter från Metabones som är mycket dyrare. Resultaten är överlag lite bättre, men problemen med 50-100/1,8 vid 50 mm kvarstod.

Uppdatera via USB. Här är MC-11 ansluten till en dator via USB-kontakten. Med hjälp av programmet Sigma Optimization Pro kan du uppdatera firmware i adaptern. Den kommer troligen behöva uppdateras löpande i takt med att nya objektiv dyker upp.

SLUTSATS

Har du ett modernt Sigma-objektiv med Canon-fattning och en spegelfri Sony-kamera är MC-11 ett ganska givet köp. Den ger inte perfekt funktionalitet, men du får till ett måttligt pris tillgång till trevliga objektiv som inte byggs med Sony E-fattning.Vi misstänker att Sigma kommer att fortsätta utveckla programvaran, det här är en i grunden mycket bra idé.

EFTERORD

Efter att det här testet gjordes hösten 2016 har Sigma kommit med ny mjukvara till adaptern som förbättrat funktionen. Sonys nyare kamerahus ger också ökad funktionalitet. Men vårt huvudbudskap i testet består: Adaptern fungerar olika bra med olika kombinationer av objektiv och kamerahus - så testa med din utrustning före köp.



Publicerad 2018-01-26.

40 Kommentarer

Chasid 2018-01-26 11:29  
Sony A7II i all ära men Sigma och Metabones adaptrarna fungerar bättre med A7RII, III och A9.
Svar från Grevture 2018-01-27 13:07
Det är riktigt. Nu kan det sägas att A7R III och A9 faktiskt inte fanns när testet gjordes, men faktum är att vi valde A7 II delvis just för att den tydligare (än t.ex. A7R II) visar om det finns problem med MC11, hur sådana problem yttrar sig och med vilka typer av objektiv där problemen märks mest.

Hade Sigma sagt att adaptern inte var avsedd för A7 II så hade vi förstås in te testat med den, men i och med att de inte sa något speciellt om vilka av Sonys spegelfria modeller den var avsedd för så kändes det intressant att testa med vad vi bedömde var en av de vanligaste kameramodellerna vid den tidpunkten.

Det ur testsynpunkt allra bästa hade förstås varit att välja ut 5-6 objektiv och systematiskt testa dem + adaptern på flera olika kamerahus och se vilka kombinationer som fungerade bäst respektive sämst. Men det skulle bli ett omfattande test, och inte riktigt i proportion till hur intressant produkten är.
pdahlen 2018-01-26 12:38  
Det är ju bra med adaptrar och bra att Sigma tar fram en egen, att de även gör det för Canonobjektiv är ju imponerade, man kan ju tycka att de borde begränsa det till sina egna.

Hur som helst så är det ju synd man behöver adaptrar, jag har inte alls bakgrund till Sony A och E, men hade man inte lika gärna kunna fortsätta med A objektiv? kanske hade huset blivit en aning större med kompatibilitet till de gamla objektiven borde ju övervinna storleken. Jag hoppas att om Nikon kommer med en spegellös FF att de behåller sina fattning till de gamla objektiven
joakim d 2018-01-26 13:00
Med spegellöst så kan man göra objektiven kompaktare men det kräver en ny fattning, så har jag förstått det, så förvänta dig inte att Nikon ska hålla fast vid sin gamla fattning.

(Redigerat: Jag läste lite slarvigt och såg nu att du nämnde detta med mindre objektiv, jag har dock svårt att inse att du inte tycker det är en fördel. Ibland måste man bryta med det gamla för att kunna förbättra.)
pdahlen 2018-01-26 13:12
Hoppas att man tänker igenom detta flera gånger iaf. Nikon 1 har väl i princip gått i graven, att introducera en helt uppsättning nya objektiv kostar och intresset för det är väl inte så stort då många köpte en adapter och använde sina vanliga objektiv utöver standardzoom.

Liknade är det väl med Sony annars skulle det väl inte finnas något behov för adapter
froderberg 2018-01-26 13:30
Sony upplevde att de hade svårt att bli ett populärt alternativ till Canon och Nikon med A-serien. Därför valde de ett annan strategi - att erbjuda ett tydligt annorlunda alternativ till Canon och Nikon istället för att konkurrera med liknande produkter.

Sony gjorde därför vad de kunde för att utnyttja den spegelfria tekniken för att erbjuda betydligt kompaktare alternativ än Canons och Nikons spegelreflexer.

Det är bara en liten anledning Sony E-mount-ägare som tidigare haft Sony A och volymerna är uppe och konkurrerar med Nikon och Canon. En annan strategi hade varit mindre lönsam.
martinot 2018-01-27 20:57
För att på långs sikt för en vinst med spegellöst storleksmässigt, så tror jag att man måste ta fram en ny fattning med ett nytt registeravstånd. Man kan pröva att göra som Pentax gjorde med K-mount på ett av sina spegellösa kamerahus (minns inte namnet nu), men det har jag för mig inte blev varken lyckat eller långlivat experiment.

Canon kanske kan använda deras nuvarande fattning för spegellöst, men göra som Sony gjorde, och baxa/knö in en FF/småbildssensor i den.

Nikon tror jag kommer tvingas ta fram en ny fattning, och kommer knappast att bygga på varken Nikon 1 (för liten diameter på fattningen) eller F-mount (något för liten också, men framför allt för långt registeravstånd) med en ny spegellös småbildfattning (kommer kanske även att användas på APS-C-hus, precis som F-mount för DX-hus idag).

Sedan tar de säkert fram en bra originaladapter (som de gjort mellan F-mount och Nikon 1, och som Sony gjort för A-mount och E-mount). Den kommer säkert att fungera väl på iaf. de nyaste objektiven med elektroniskt styrd bländare (kanske det även kommer en motorvariant likt Sony för skruvfokusobjektiv och mekanisk bländare).

Adapterar är ju ett problem och skönt att man kan undvika, men dessa originaladapterar brukar ju (om man kikar på Nikon och Sonys egna) fungera klockrent till skillnad från tredjepartare som har varierad framgång (tänker på Sigma MC-11 och Metabones som kanske inte har de bästa ryktena att fungera i alla kombinationer).
Dubbelolle 2018-01-26 16:18  
Ja den verkar ju inte direkt färdigutvecklad, bäst att köpa på nätet så man kan prova först, LO
froderberg 2018-01-26 19:26
Är det inte enklare att handla i butik om du vill prova först?
Dubbelolle 2018-01-26 20:06
Det beror på butiken, men på nätköp är det ju 14 dagars returrätt, och man har rätt att prova produkten, LO
Sten-Åke Sändh 2018-01-27 18:42
Det är tyvärr ingen garanti alla gånger. Du har ingen aning om vilken firmware det är i det ex. du provar i butik och den personal jag haft tillgång till när jag hade mina MC-11 problem (innan jag lämnade tillbaka allt och valde ett annat E-mount istället) kunde/ville inte hjälpa mig eftersom det ju tar sin lilla tid att göra det. En del som jobbar i fotobutiker är bara säljare och inget annat.

Det är alltså mycket viktigt att man har absolut senaste firmware för de i början var bedrövliga!

Det är möjligt att man fått till single shot numera (inte ens det funkade med de tidigare firmware-versionerna) men kolla följande AF NOGA och inte minst vid video om du använder det minsta eftersom fokusljudet var så störande att all video blev obrukbar p.g.a. detta störande bakgrundsljud (det lät ungeför som ett elöverslag hela tiden). AF kom aldrig till vila utan mikro-jagade konstant och det var det problemet som kvarstod när jag gav upp.
Dubbelolle 2018-01-26 18:21  
Fotosidans tester är rena skämtet, lägg ner dom snälla! LO
Anders F. Eriksson 2018-01-26 19:00
De flesta verkar uppskatta Fotosidans tester, och om du inte gör det är det väl ingen som tvingar dig att läsa dem? ;)
torbeno 2018-01-26 22:18
Vi är många som uppskattar fotosidans testar!
martinot 2018-01-27 15:35
LO: vad har du emot att Fs testar produkter?

De kanske inte har resurser att göra extremt omfattande tester som vissa engelskspråkiga internationella sajter/tidningar, men jag uppskattar de flesta tester som Fs gör, och tycker att de oftast är både vettigt genomförda och mycket trevliga att ta del av.
Sten-Åke Sändh 2018-01-30 16:07
Nää, varför då? Däremot är det som jag sagt tidigare jätteviktigt i just test av MC-11 med A7 II att FW verkligen är de senaste både i kamera och adapter. Sånt måste man ha koll på och redovisa för annars blir testet väldigt opålitligt - lika opålitlig som MC-11 varit historiskt i värsta fall.
martinot 2018-01-30 17:52
Uppdaterad mjukvara kan vara precis lika viktigt i en kamera från Fuji eller Canon, eller annan tillverkare. Detta är inte något unikt för vare sig Sigma eller Sony.

Sedan är det upp till tillverkare, som säljer färdiga produkter på marknaden till slutkonsument (dvs. som inte är utvecklingsexemplar eller förtestexemplar) att vara tillräckligt bra för att inte få problem i tester.

Kan man köpa en produkt för fullpris så skall man också förvänta sig, mer eller mindre, också att den är färdigutvecklad och fungerar i stort.

Kan bara konstatera att Fotosidan inte gjort speciellt annorlunda mot Sigm/Sony, som mot andra tillverkare och produkter.

Sedan har andra tester som publicerats om MC11 inte heller gjort annorlunda än Fotosidan här, så ser inte att man skall bedöma de hårdare.

Allt detta sagt; jag har inget emot om man anger firmwareversion i tester. Det kan vara bra information. Men det gäller då att man konsekvent gör detta för alla produkter och tillverkare (inte bara få utvalda), och borde då vara ett krav man ställer på alla tidningar/sajter (inte bara just Fotosidan).
Joakim88 2018-01-26 22:42  
Nja mc11 i all ära men sigma kommer släppa objektiv ur art serien till Sony FE inom kort så denna adapter är inget jag skulle skaffa ;)
PMD 2018-01-27 00:34
Inte ens om du redan hade objektiv om passar till adaptern?
Astroscapist 2018-01-27 07:49
Kommer ta tid. Så det är ju upp till var och en om man vill vänta på just det objektivet eller köra på annan så länge.
Sen blir ju frågan, kommer de vara i samma optiska god kvalitet och vad landar priserna på. Kommer AF vara bättre än deras nuvarande art ihop med MC-11. Jag är ju riktigt nöjd med af på a7r2 och med a7r3 kommer den nog bli fantastiskt.
Men de som har äldre Sony kommer nog bli riktigt glada. A6500 och under samt de som som heter a9, r2 och r3 så funkar vad jag läst inte AF lika bra som de nativa.
c5j 2018-01-27 09:22  
Jag tror många där ute hade velat få mer ut av detta test. Så gör gärna ett nytt liknande test. Men med både Metabones, MC-11 på Sony A9 och A7R3. Och med ett par objektiv som saknas (för oss som suktar efter vissa special som Sigma 135/1.8 mm) i Sonys FE utbud samt några kanske Canon standardgluggar (för dem som funderarar switcha).
Svar från Grevture 2018-01-27 13:08
Det är inte otänkbart att vi gör vid något tillfälle. För lite allmänt resonemang kring hur testet gjordes, läs gärna mitt svar till Mikael Goods kommentar (den första).
Chasid 2018-01-27 19:19
Jag hade med mig en A7rII, EF 135/2 med Metabones IV T-adapter på ett jobb idag. Kombon funkade finfint och skärpan satt som en smäck på bländare 2.
Astroscapist 2018-01-27 20:56
Sigma 135/1.8 med mc-11 på a7r2 funkar t.o.m. superb till fotbollsmatcher på f1.8.
Sten-Åke Sändh 2018-01-30 16:04
Hade ni senaste FW för A7 II? Den ger ju samma funktionalitet med tredjepartsgrejor som A7r II, som ju kom senare. lika viktigt med senaste FW i adaptern.
Anders F. Eriksson 2018-01-30 21:19
Eftersom testet gjordes för drygt ett år sedan användes gissningsvis det som då var senaste FW ...
pellevin 2018-01-27 18:13  
Sigma 50-100 är väl ett APS-C objektiv så det är väl lite udda att testa på en fullformatskamera. Annars är väl nackdelen främst att objektiven med adapter blir längre på Sony kamerorna än på en Canon vilket förtar en del av fördelen med det mindre spegellösa systemet.
martinot 2018-01-27 21:01
Ja, och nej.

Vissa "native"-objektiv är ju helt konstruerade och optimerade för just det kortare registeravståndet för E-mount, medans andra som är konstruerade och optimerade för F-mount, EF-mount, och A-mount, och som i efterhand har anpassats för E-mount, ofta har en liknande lång förlänging och "adapter" inbyggt (som du inte kan plocka bort då den är en integrerad del av objektivet). I det senare fallet så blir bägge lösningarna exakt lika långa.
Torda 2018-01-27 22:07  
Det skulle vara väldigt intressant med en autofokusjämförelse mellan något FE-objektiv och ett liknande Canon /Sigmaobjektiv när man bländat ned rejält, exempelvis bländare 11, då många anger dålig fokus vid svagt ljus med adaptern, men Sonys egna FE-objektiv är ju verkligen då också minst sagt bedrövliga (med nyare A7-hus), då de använder vald bländare vid fokusering. Vilken är minst dålig?
Astroscapist 2018-01-27 22:44
Kommer inte ihåg vilken bländare som är minst vid fokusering,men det är inte F11 iaf. Efter en viss bländare så stannar fokuseringen där. Man kan också fokusera helt öppen om jag inte mins helt fel genom att slå av bildsimuleringen.
Torda 2018-01-27 22:58
Tyvärr så fokuserar inte FE-objektiv fullt öppna hur man än ställer in kameran (stänger man av Live View så startar fokuseringen fullt öppen, men kameran har rätt så bråttom att blända ner till vald bländare, vilket i princip omöjliggör att följa ett rörligt motiv), däremot så fokuserar kameran fullt öppen med adapterkopplade objektiv och det är därför jag är intresserad av en jämförelse.

För övrigt så är det bländare 8 som kameran använder för att fokusera om man har bländat ned ytterligare och detta gäller på de hus jag provat (A7rII och A7rIII).
RaiderViking 2018-01-27 22:15  
Lite förtydligande som kan vara bra att veta om när man läser denna artikel

Den publicerades först i Fotosidan magasin och skrevs under hösten 2016.

Sigma 50-100/f1.8 DC HSM ART är listad av Sigma som endast kompatibel med APS-C kameror. Tydligen genomfördes detta test på en Sony A6300 men det nämns inte i artikeln

FW vid genomförandet av testet bör ha varit som bäst rev 1.02 - senaste versionen är 1.11 nu och vid rev 1.08 så korrigerades en bugg som löste AF problem med objektiv som inte stöds officiellt

Fotosidan får gärna kopiera dessa fakta och lägga till som en korrigering till den i dags dato grovt missvisande testen.
martinot 2018-01-27 22:33
Det står "När vi testade på en Sony A7 II blev resultaten ...", så kanske de har testat på två kamerahus (eller fler).

Att den skrevs under slutet av 2016 är troligt och logiskt att förstå då det faktiskt anges redan idag tydligt att den publicerades i januarinumret 2017 av Fs Magasin: "ARTIKELN ÄR PUBLICERAD I FOTOSIDAN MAGASIN 1/2017".
Astroscapist 2018-01-27 22:46
Tycker det är dålig stil att publicera en artikel som är förlegat. Se så många onödigt många personer som blir förd bakom ljuset. Eller kanske det är Fotosidans mening?
martinot 2018-01-27 23:04
Nej, det tror jag är helt feltänkt av dig. Tror inte alls att det är medvetet eller målet för Fs att föra folk bakom ljuset.

Tror det snarare handlar om att de först och främst skriver artiklar för deras kunder som betalar för deras tidning Fotosidan Magasin. Misstänker att de inte vill släppa de samtidigt för att fotosidan.se (som är gratis) inte skall konkurrera med betaltidningen.
pemrby 2018-01-28 14:54  
Jag har all respekt för att ni, precis som de flesta medier, publicerar för icke betalande läsare senare. Men att publicera ett ett och ett halvt år gammal test, dessutom med passusen att ny firmware kommit sedan dess - det är ju bara löjligt. Då är det väl bättre att låta bli att publicera för gratisläsare!
martinot 2018-01-28 20:17
Nu var det iofs 1 år ganska exakt sedan den kom, och inte 1,5, (men det kanske inte är det viktigaste iofs.).

Sedan kan jag bara kommentera vad jag personligen tycker;

Visst, ett år är lång tid, och mycket teknik och produkter, speciellt just på den spegellösa sidan, blir snabbt omoderna och passé på marknaden.

Men samtidigt så föredrar jag att de publicerar även 1 år gamla artiklar för mig som är "snål" gratisätare som inte betalar för att få de tidigare; jag kan nämligen själv välja och avgöra om jag vill läsa de eller inte. Det står även dels när de publicerades första gången för betalande läsare, och det är inte sådana enorma mängder att det på något sätt "spammar ner" fotosidan.se.

Får alltså hellre själv chansen att välja om jag skall läsa en äldre artikel, eller inte, än att de (eller du) skall bestämma att den inte skall publiceras alls.

Just min 5 ören.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar