Annons
Artiklar > TEST: Panasonic Lumix G80

TEST: Panasonic Lumix G80

Med nästan ljudlös mekanisk slutare, inbyggd bildstabilisering och snabb autofokus är Panasonic Lumix G80 mycket lämplig för gatufoto, men användningsområdet är betydligt större än så.

Till det yttre är Panasonic Lumix G80 mycket lik Lumix G7 som vi testade i Fotosidan Magasin nr 6/2015. Med GX80 är inte en efterträdare till G7 utan utgör ett mer avancerat alternativ eftersom kamerahuset är vädertätat och byggt i metall istället för plast. Slutaren är samma som i GX80 vilket innebär att den bara låter en tiondel så mycket som äldre modeller.Det innebär att behovet av att använda den elektroniska slutarfunktionen minskar. Därmed slipper man också problem med så kallar ”rolling shutter”, vilket innebär att bilden blir lite sned på grund av rörelser under utläsningen av sensorn.

Inbyggd bildstabilisering

Panasonic lanserar allt fler systemkameror med inbyggd bildstabilisering trots att de flesta Lumix-objektiv redan har stabilisering inbyggt. Satsningen beror på två saker. Dels för att ingen av teknikerna är bäst i alla lägen. Stabilisering i kamerahuset är bäst för vidvinklar och stabilisering i objektiven är bäst för längre brännvidder. Men huvudskälet är att man når bäst effekt när man kombinerar båda lösningarna, vilket Panasonic kallar Dual IS.

Tyvärr fungerar bara Dual IS med Panasonics egna objektiv, trots att Panasonics objektiv tillhör Micro Four Thirds-systemet. Det hade varit trevligt att kunna få Dual IS ihop med Olympus nya fina tele M.Zuiko ED 300/4 IS Pro.

Även autofokusen har sina begränsningar ihop med Olympus objektiv. För att snabba upp den kontrastavkännande autofokusen har Panasonic en teknik som kallas DFD och som gör autofokusen nästan lika effektiv som hos de bästa spegelfria kamerorna med fasavkännande autofokus. DFD fungerar dock bara med Lumix-objektiv.

Men vi ska inte säga att autofokusen blir långsam med Olympus-objektiv. Under testet har vi använt Olympus M.Zuiko 17/1,8 för gatufoto och ändå upplevt autofokusen som rapp. Det är vid kontinuerlig autofokus (AF-C) som skillnaderna blir mer tydliga.

Panasonic har flera avancerade autofokuslägen, men vi saknar det enklast tänkbara: en punkts autofokus i mitten. Det enpunkts-läge som finns flyttar sig om man råkar udda pekskärmen med näsan.

Inbyggd bildstabilisering i kamerahuset gör det lättare att använda långa slutartider med objektiv som saknar stabilisering. Och ihop med Panasonics egna objektiv med stabilisering nås extra effektiv stabilisering. Bilddata: Panasonic G80, Olympus 17/1,8 med ISO 800, f/2,8 och 1/15 sekund. 

Aningen skarpare

Lumix G80 har samma 16 megapixel-sensor som G7, men ger krispigare skärpa. Det beror på att Lumix G80 precis som Lumix GX80 inte har något lågpassfilter framför sensorn.

Brusmässigt har det inte hänt så mycket. Panasonic har sedan tidigare nått väldigt hög effektivitet med den här 16 megapixel-sensorn. Det är också därför som den nya 20 megapixel-sensorn i GX8 inte ger lägre brus. Panasonic tar helt enkelt effektivt hand om det ljus som når sensorn.

Lumix G80 har som sig bör inbyggd wifi, men vi kan tycka att även GPS hade känts rätt i en mellanpris-modell som den här.

Videodelen är i stort sett lik från tidigare modeller och erbjuder bra 4K-video utan att filstorleken blir enorm. Stillbildsfunktionen 4K Photo kan vara praktisk i en del snabba situationer.

SLUTSATS

Panasonic Lumix G80 känns mycket kvick i alla lägen och bjuder på många nyttiga funktioner. Tyst slutare, bildstabilisering, vädertätning och snabb AF gör att Lumix G80 fungerar bra i de flesta situationer.



Publicerad 2017-02-17.

14 Kommentarer

Jacobssons 2017-02-17 11:07  
Trevligt men lite kort test. Har nu haft den här kameran i någon vecka, och jag gillar den skarpt. Att man inte kan låsa mittrutan vid AF (när näsan tar emot LCD'nså rör sig rutan även om man har touch avbockad på LCD'n). - det är lite konstig grej, för visst bör vi vara många som ibland vill köra med sökaren fast ändå ha LCD'n framme, så man snabbt kan växla? Någon som har tips om detta, messa gärna. =)

En fråga bara: Är artikeln längre i tidningen? Skulle vara roligt att se om ni skriver mer där...

=)
Svar från froderberg 2017-02-17 11:12
Ja, testet är lite kort och det beror på utrymmesbrist i tidningen. Vi vill få med så många nya produkter som möjligt i varje nummer och då får vi göra kortare tester ibland.

Jag tog upp problemet med att låsa mitt-AF med Panasonic Nordic, men de hade i alla fall ingen lösning.
Jan Olof Härnström 2017-02-17 11:53
Kan flika in att jag viker ut skärmen så att den inte är i vägen för näsan, det funkar för min del.

Man bör uppdaterar till firmware 1.2 för att minska surret från IS.
Jag tycker att det är en bra nyhet och viktig uppdatering, fotosidan kanske kan lägga ut en blänkare om det bland nyheterna.
RWE 2017-02-17 14:33
På min GX8 under touch settings så ställer man "Touch Pad AF" till off, då är den låst när du tittar i sökaren, konstigt om det inte funkar likadant på G80, men jag kanske har missuppfattat problemet?
hornavan 2017-02-17 15:59
Tjooho!! Lösningen finns, som Roger säger så kan man ändra i menyn för touch screen.
På min GX80 så ställer jag Touch AF till off så fastnat fokuspunkten. Hurra, hurra och stort tack för hjälpen!
Det är en sak som alltid har retat mig och gjort att jag missat bilder när den ställer skärpan i övre högra hörnet-:)
hornavan 2017-02-17 16:00
Ännu trevligare är att det går att flytta fokuspunkten genom att dra på skärmen när man tittar i sökaren, hurra, hurra!
hornavan 2017-02-17 16:05
Tredje gången gillt.
Lilla smolket är att om jag drar i FP med ögat i sökare så ”släpper” af punkten och måste låsas fast med ett tryck på Meny/set-knappen.
PMD 2017-02-17 16:27
Kan man fälla in skärmen med bildsidan inåt?
PMD 2017-02-18 22:14
Jo, det kan man.
Det löser ju problemet även om det är ett lite långsamt sätt.
Benganbus 2017-02-18 10:00  
Intressant design, litet retro igen, påminner om Leica R9! :)
Jacobssons 2017-02-19 00:28  
Ja, alltså...man kan ju som sagt fälla in skärmen - men saken är ju den att man vill kunna växla snabbt mellan EVF och LCD'n. Även om man ställer inte att *inte* använda touch-AF, så flyttas AF när man nuddar skärmen med nästippen. Vet inte om man förmodas att ha skärmen infälld när man kör EVF, eller att ha skärmen helt utfälld. Kommer någon på ett sätt så... Förmodar att om man helt stänger av touch (vilket jag inte vill), så borde problemet vara löst...men det känns som en underlig lösning.

Något jag har noterat, och det kan bero på en annan exponering än i min E-M10, eller på annan signalbehandling eller algoritm som kameran använder; men jag tycker bilderna blir något brusigare än med min E-M10 när jag körde den med sin kitglugg. Jag vill gärna ha fel, så korrigera mig gärna.

Är väldigt nöjd med kameran annars! Älskar hur den ligger i handen, och menyerna är ett steg upp (nej, ett rejält steg upp) från Olympus. Blev aldrig riktigt vän med dessa, och ändå hade jag deras m43 i några år.

Har hittills nästan bara fotat i råformat, men de gånger jag testat .jpg så ser de bra ut. Har då kört med normal brusreducering i kameran, men jag förmodar att man som vanligt drar nytta av att dra ner detta, eller köra just i råformatet. Men ibland vill man ha "färdiga" bilder direkt som ni vet...

Några bilder från kameran ligger ännu inte på fotosidan, men däremot i ett album på Flickr:
https://www.flickr.com/photos/swedeshutter/albums/72157676737644753
(Dessa är inte rakt ur kameran, utan mer eller mindre redigerade i Lightroom innan export).

Sen har vi hela filmbiten, med... Oj, oj, oj.... =D
draj 2017-02-19 16:14
Väldigt enkel lösning på "problemet". Om du inte vill kunna byta fokuspunkten när du tittar i sökaren stänger du av Pekplatta-AF, har du samtidigt Pek-AF aktiverad kan du byta fokuspunkten med önskad kroppsdel när du tittar på displayen. För övrigt är Pekplatta-AF en väldigt användbar funktion och mycket snabbare än traditionella joysticks men bör sättas till Offset för bästa funktion.
Jacobssons 2017-03-20 17:07  
Någon som har en tanke beträffande min E-M10 vs G80 vad det kommer till mer brus (hur jag uppfattar det) med samma glugg och samma inställningar. Känns som jag inte kan hämta lika mkt info i skuggor osv som jag kunde på min gamla E-M10:a. Känns ju lite underligt... Mvh Fredrik
RWE 2017-03-28 16:52
Om du använder elektronisk slutare på G80 så har den bara 10 bit mot 12 när man kör med mekanisk, det är det enda jag kan tänka som kan påverka, annars borde de vara likvärdiga.
Jacobssons 2017-06-09 22:35
Sent svar, men jag är mycket tacksam för denna info. Hade inte en aning.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar