Fotosidan testar
Olympus har skapat en skarp, vädertätad och snabbfokuserande allt-i-allo-zoom med proffskvalitet och exceptionellt effektiv stabilisering som heter M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro. Det är imponerande och kompakt, men priset är lite högt.
Det är gott om zoomar som täcker normalområdet till Micro Four Thirds-systemet. Lägger du ihop paketzoomar, normalzoomar och superzoomar hittar vi fjorton objektiv att välja på. Nu presenterar Olympus ett femtonde, en superzoom i proffsklass, M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS Pro.
Det här är ett omfång som ger bildvinklar ungefär som de 18-135- och 18-140 mm-zoomar som Canon och Nikon har till sina APS-C-kameror. Men till skillnad från dem är det här ett påkostat proffsobjektiv, byggt i metall, vädertätat och med optisk stabilisering. Ser vi till bildvinklarna så motsvarar det här 24-200 mm på en småbildskamera, ett rejält och mycket användbart omfång.
Den optiska konstruktionen är avancerad med fyra asfäriska linselement som vart och ett ersätter flera vanliga linselement. Men även med det har du fortfarande 17 linselement i 11 grupper. Hela fem linselement är av högbrytande ED-typ. Resultatet är ett trots det stora zoomomfånget ganska lätt och kompakt objektiv. På en E-M1 Mark II passar det perfekt, men på en mindre kamera kan det nog kännas lite klumpigt.
Skarp på full glugg. Objektivet är mycket skarpt i alla lägen och har imponerande lite vinjettering.
Bilddata: Stockholms Stadshus, E-M1 Mark II med 12-100 vid 100 mm, f/4, 1/800, ISO 200
Skarpt och snabbt
Skärpan är bra redan vid maxbländaren och är det dessutom genom hela zoomomfånget, mycket imponerande. Du har dessutom försumbar vinjettering, ovanligt lite distorsion för en zoom med så här stort omfång och knappt några kromatiska aberrationer. Oskärpeteckningen är helt okej, men du ser oftast inte så mycket av den, vid f/4 får du ett skärpedjup som vid f/8 på en småbildskamera.
Autofokusen är mycket snabb, den känns precis och är tyst. Som hos alla de nya Pro-objektiven från Olympus kan du skjuta fokusringen ett snäpp framåt och bakåt för att växla mellan autofokus och manuell fokus.
Det här är det andra moderna objektivet där Olympus byggt in optisk stabilisering som arbetar ihop med kamerahusens sensorstabilisering. Resultatat är spektakulärt, Olympus själva uppger att du skall kunna använda upp till 6,5 steg längre tider och de verkar ha rätt. Ett sätt att beskriva hur effektiv stabiliseringen är att du kan videofilma med bra resultat även när du springer med kameran i handen.
Klarar action. Omfånget och den snabba fokuseringen gör att ED 12-100 mm f/4 IS Pro faktiskt fungerar för att fotografera sport. Men maxbländaren på f/4 ihop med Four Thirds innebär att du får leva med bakgrunder i fokus. Bilddata: Johanneshovs isstadion, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/640, ISO 3200
SLUTSATS
Vi gillar det här objektivet, det är inte superljusstarkt, men hyfsat lätt, riktigt kompakt och med mycket bra bildkvalitet. Och en exceptionell stabilisering. Suveränt på resor, vandringsturer, under videofilmning och i många vardagssituationer. Priset svider, men du får mycket för pengarna.
Turistobjektiv. En superzoom lever på sin mångsidighet vilket man uppskattar på resor. Tack vare att ED 12-100 mm f/4 IS Pro är skarpt redan vid maxbländaren och genom hela zoomomfånget kan du verkligen utnyttja dess flexibilitet för att fånga många typer av motiv utan att växla objektiv. Bilddata: Gustav Adolfs torg, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/200, ISO 200
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag tycker det är intressant att se hur många riktigt bra objektiv som kommit fram sen 2010, från alla möjliga tillverkare. Det känns lite som om tillverkarna nu, när det värsta pixelracet har lagt sig, har insett att nästa steg att göra fantastisk bildkvalité än mer fantastisk är att satsa på glaset.
Om objektivutvecklingen: Det är helt korrekt att tillverkarna skiftat fokus från kamerahus till objektiv - något just Olympus till och med sagt rent ut :) Det handlar om en förändrad marknad, där man tappar mycket av massförsäljningen av enklare kameror (i synnerhet kompakter, men även billiga systemkameror har tappat stort), medan mer påkostade entusiastkameror och påkostade objektiv fortsätter att sälja rätt bra. Vi är nog i någon mån på väg tillbaka till en mer traditionell systemkameramarknad, där man byter kamerahus med lite längre mellanrum och istället lägger mer pengar på optik.
Personligen är jag lite allergisk mot uttrycket "megapixelrace" eftersom antalet megapixel faktiskt hör till de kameraegenskaper som genom hela digitalkameraperioden utvecklats långsammast :-)
Megapixelracet är kanske mest ett faktum i betraktarnas ögon, eftersom det länge var "den stora grejen" som många tittade på när de valde kamera.
Funktionsknappen på objektivet förtjänar även den ett plus, väldigt användbar!
Så nog skulle jag säga att 12-100:an definitivt är värd priset.. ;-)
Men visst, det hade varit bra med en större bländare, typ 2,8 som på de andra Pro-objektiven.