Fotosidan testar
Idag finns fyra olika zoomar med brännvidden 150-600 mm och ljusstyrka f/5-6,3. De har blivit populära bland många som fotograferar fåglar eller sport. Vi har testat alla fyra och korat en vinnare.
Tamron startade en ny trend när de introducerade sin 150-600 för drygt tre år sedan.Det fanns långa telezoomar redan tidigare, men de hade ganska tråkiga prestanda. Tamron ändrade på detta 2013 med 150-600/5-6,3 VC. Alla som varit i ett fågeltorn senaste åren har sett vad som hände: Tamron-objektivet blev en jättesuccé, men redan efter ett år kom Sigma med en version, Contemporary som presterade nästan identiskt lika med Tamron. Sigma tog även fram en dyrare och tyngre version kallad Sport som presterade bättre. Till råga på allt kom Nikon efter ytterligare ett år med sin 200-500/5,6 som också presterade bättre.
Så hösten 2016 kom Tamron med en ny version som har samma namn som sin föregångare, men med tillägget G2. Men namnlikheten till trots är de här ett helt nytt objektiv med ny optisk konstruktion. Fokuseringen är snabbare, stabiliseringen effektivare (4,5 steg) och var en rad trevliga detaljer som att frontlinsen har fått smutsavvisande fluorbeläggning, ett smartare zoomlås, smart Arca Swiss-kompatibel stativfot och elektromekanisk bländare även i Nikon-versionen.
Den äldre Tamron-versionen fortsätter att säljas, som ett budgetalternativ och en direkt konkurrent till Sigma 150-600 Contemporary.
Top dog i 150-600-klassen. Med SP 150-600/5-6,3 Di VC USD G2 tar Tamron tillbaka initiativet i 150-600-klassen. Jämfört med föregångaren är den tydligt skarpare i intervallet 400-600 mm, i synnerhet på maxbländare. Dessutom fokuserar det snabbare och har bättre stabilisering. Det presterar en aning bättre än Sigma 150-600 Sport och är märkbart mycket lättare och smidigare att använda.
Bilddata: Tamron 150-600 G2, vid 600 mm, f/6,3, 1/640, ISO 3200, Nikon D5
Bättre skärpa och autofokus
Skärpemässigt presterar Sigma 150-600 Sport tydligt bättre än Tamrons gamla 150-600 och Sigma Contemporary, i synnerhet i området 400-600 mm. Nya G2-versionen från Tamron presterar i sin tur en aning bättre än Sigma 150-600 Sport, skillnaden är inte stor, men den syns.
Förbättrad autofokus. Sigma 150-600 Sport fick en firmwareuppgradering våren 2016 som helt klart gjorde autofokusen rappare och bättre på att följa motiv.
Bilddata: Sigma 150-600 Sport, vid 550 mm, f/6,3, 1/1250, ISO 3200, Nikon D5
Sigma 150-600 Contemporary och den äldre Tamron 150-600 presterar mycket lika, bägge är mycket bra upp till 400 mm men behöver minst ett stegs nedbländning för att ge bra resultat vid 500 och 600 mm. Men i relation till priset presterar bägge mycket bra.
Autofokusprestanda i de bägge dyrare objektiven är likartade, bägge missar då och då, i synnerhet när motiv rör sig mot fotografen och i svagt ljus. Men vi upplever att Tamron inte missar lika grovt och är lite rappare initialt. Autofokus med Sigma 150-600 Sport har helt klart blivit bättre efter firmwareuppgraderingen som dök upp för ett år sedan. De bägge billigare objektiven fokuserar lite långsammare och missar lite oftare.
Flexibilitet. När du fotograferar motorsport kan du ofta ställa dig på en plats vid banan så du kan ta bilder av bilarna vid fler än ett tillfälle under ett varv, men på olika avstånd. I sådana situationer är omfånget 150-600 mm mycket smidigt.
Bilddata: Sigma 150-600 Sport, vid 420 mm, f/6, 1/80, ISO 100, Nikon D5
Nya Tamron 150-600 G2 är lika stort som sin föregångare och Sigmas 150-600 Contemporary och bara marginellt tyngre. Medan Sigma 150-600 Sport väger nästan ett kilo mer än de tre övriga och det märks rätt snabbt om du fotograferar handhållet. Dessutom är zoomringen hos Sigma 150-600 Sport onödigt trög vilket gör att objektivet känns ganska tungrott att använda.
Smutsavvisande. När leran skvätter från passerande endurohojar är det skönt både med vädertätning och den nya smutsavvisande beläggningen på frontlinsen.
Bilddata: Tamron 150-600 G2, vid 220 mm, f/5,3, 1/5000, ISO 2000, Nikon D3s
Alla fyra objektiven har helt ok oskärpeteckning, även om vi upplever den som lite lugnare hos Tamron-objektiven. Nya Tamron 150-600 G2 och Sigma 150-600 Sport är vädertätade vilket är intressant för djur- och fågelfotografer. Stadigaste stativfäste har Sigma 150-600 Sport. Men nya Tamron 150-600 G2 har en fot som är Arca Swiss-kompatibel.
Fungerar för sport. I konstljus, inomhus eller som här på en bandyplan är den dåliga ljusstyrkan en nackdel. Men fokus hänger med och flexibiliteten är lysande. Bilddata: Tamron 150-600 G2 vid 320 mm, f/5,6, 1/640, ISO 4000, Nikon D3s.
Slutsats
Med nya 150-600 G2 har Tamron tagit tillbaka ledningen i objektivsegmentet för långa tredjepartszoomar. Den är en aning skarpare än Sigma 150-600 Sport vid 600 mm, fokuserar en aning säkrare och är framför allt rejält lättare och smidigare. Jämför vi gamla Tamron 150-600 med Sigma 150-600 Contemporary så är den senare en liten aning skarpare, i synnerhet vid 600 mm, men Tamron fokuserar lite säkrare. Bägge är mycket prisvärda budgetalternativ.
Bilddata: Nikon D810 + Sigma 150-600 Contemporary vid 550 mm, f/8, 1/800s, ISO 500.
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kostat bort åt 14000 kr. Det blir direkt en hobby för välbärgade. Många entusiaster som älskar att komma ut nu när solen är framme för att exponera några rutor på ex sjöfåglar, får åka hem med fina bilder men måste sen förklara till barnen att semester än inställd. "Mamma/pappa måste få leka av sig "
Oberoende av fabrikat, mer eller mindre! Min AF-S 80-400 VR kostade mig omkring 28.000:-, på avbetalning. Numera totalt omodern, och passerad av linserna i denna test, som kostar hälften, eller mindre!
Vill man ta bra bilder på fåglar på 'nära håll' så fungerar tålamod, ett gömsle, och en 200, minst lika bra, kanske till och med bättre. En britt har publicerat fantastiska bilder på lunnefåglar, tagna med en 35:a (han låg en dag på magen bredvid ett bohål, tills fåglarna vande sig vid hans närvaro — fantastiska bilder!).
Problemet blir om man vill fota större däggdjur, t.ex. björn eller älg, där brännvidd och ljusstyrka är A och O!
Fotograferande som hobby är över huvud taget en lyx, oberoende av vad för utrustning man använder.
Och vilka barn föredrar frustrerade föräldrar (om nu bägge är totala fotonördar) framför en semester till Båstad, eller något annat typiskt semestermål?!
Vissa lägger tiotusentals kronor på kläder per år, andra reser med barnen till fjärran länder, och hundratusentals köper bilar för en halv miljon eller mer, för att inte tala om lägenheter/villor idag. 150 miljoner för en lägenhet i centrala Stockholm har vissa råd med, men andra kostar på sig ett litet objektiv för 15.000:-!
Vem är den störste idioten?!
Har själv säkert lagt ner nära en halv million på kameror sedan 2000, men har offrat andra investeringar för att ha råd med kamerorna, och linserna.
En härlig lins, men tung. En längre stativfot är nästan nödvändig (satte på en lång Arca-Swiss som löste balansproblemet).
Inte bäst vid 600, men vid 500, med Sigma TC-1401 !.4X förlängare, helt brilliant!
Otroligt snabbt fokus, i en helt annan klass än Nikon 200-500 (har haft nöjet att använda bägge).
Vinjetterar en hel del med fullformat, men härlig med APS-C/DX, eller Nikon 1 kameror!
Sist men inte minst handlar det nog om seriestorlek - ju fler exemplar man kan säja av något, ju lägre styckpris kan man uppnå och där har zoomar en stor fördel eftersom de är mer flexibla och därmed är riktade till en större målgrupp.