Fotosidan testar
Canon Eos M5 är Canons första spegelfria systemkamera med inbyggd sökare, och i princip en nedbantad Eos 80D. Frågan är om Eos M5 kan mäta sig med motsvarande kameror från Sony och Fujifilm?
När jag testade Canon Eos 80D under semestern förra sommaren och växlade mellan video och stillbild slog det mig att Canon äntligen fått fram en sensorbaserad autofokus som fungerar för en mer avancerad spegelfri kamera. Och mycket riktigt, i höstas presenterades Canon Eos M5 med samma Dual Pixel AF som i Eos 80D. Processorn i M5 är en generation nyare än i 80D.
Canon Eos M5 är Canons första systemkamera med elektronisk sökare. De tidigare modellerna i M-serien har liknat kompaktkameror medan M5 istället ser ut som en spegelreflexkamera, fast klart mindre.
Tanken med M5 är att den ska locka dem som är vana med den kontroll som en avancerad spegelreflexkamera ger och samtidigt ge med lägre vikt och mindre format. Perfekt för semesterresor med familjen.
Frågan är om kameran är kompetent nog att helt ersätta en spegelreflexkamera? Och är den lika bra som Fujifilm X-T2 och Sony A6500?
Betydligt bättre autofokus
Autofokus har varit den stora akilleshälen för Canons spegelfria systemkameror. Den första modellen, Eos M, gav knappt godkänd AF-hastighet. Med efterföljaren Eos M3 blev autofokusen sex gånger snabbare, men att följa rörliga motiv med ett teleobjektiv är ändå en alltför svår uppgift för M3.
Sedan Eos 70D (2013) har Canon haft sensorer med tvådelade pixlar (Dual Pixel). Genom att jämföra signalerna från respektive halva kan kameran styra autofokusen på ett sätt som passar bra för rörliga motiv. Canon kallar systemet för Dual Pixel AF. Vi kallar det fasautofokus; till skillnad mot konstrastautofokus som passar bäst för stillastående motiv.
Eos M5 är den första spegelfria kameran med Dual Pixel AF. När vi testar systemet så kan vi konstatera att det klarar att följa skärpan på de flesta flesta vardagsmotiv, men fågel- och sportfoto ger alltför många bilder ut fokus.
I vissa lägen tvekar kameran var den ska sätta skärpan, och då riskerar man att missa ögonblicket. Gatufoto kräver snabb initial fokus, vilket M5 inte alltid kan ge.
Vi kan konstatera att autofokusen inte är på samma nivå som Sony A6500, men Canon verkar inte heller ha den ambitionen med M5. Det avspeglar sig också i priset, A6500 kostar nästan 50 procent mer.
För vardagliga situationer (se exempel nedan) fungerar autofokusen bra och för video är det svårt att hitta något bättre. Dessutom har Canon M5 fokusindikering (peaking) vid manuell fokusering.
Dual Pixel AF utvecklades för att ge kontinuerlig autofokus under videofilmning, men ger också Eos M5 god förmåga att följa rörliga motiv. Det går utmärkt om det inte är snabbrörliga motiv som fåglar (se nästa uppslag).
Bilddata: Malmö, Eos M5, EF-M 18-150/3,5-6,3 IS STM, vid 150 mm, 1/1000 s, f/6,3, ISO 1250.
Förbättrad autofokus. Kombinationen rörliga motiv och teleobjektiv fungerade knappt med Eos M3. Nya M5 har Dual Pixel-AF som fungerar betydligt bättre, men ändå inte i klass med de bästa spegelfria kamerorna. Att följa flygande måsar blev en svår uppgift med få skarpa bilder. Sökaren laggar inte när man följer snabbrörliga motiv.
Bilddata: Stockholm, Eos M5, Mount Adapter EF-EOS M, EF 70-200/2,8L IS II USM vid 135 mm, 1/1000s, f/2,8, ISO 1250.
Lill-Eos
Canon har lagt ner mycket jobb på utformningen av Eos M5. En grafitgrå metalltopp ger en exklusiv känsla och gör kameran snygg. Greppet påminner om en spegelreflex-Eos.
Kontrollerna skiljer sig något från vad vi är vana vid. Det finns en smart ring runt avtrycket för att ändra olika inställningar. Intill sitter en knapp som kan programmeras för att styra olika funktioner. För tummen finns två rattar, dels en ratt för exponeringskompensation och dels en vanlig inmatningsratt för att styra olika inställningar. På den finns en knapp för att snabbt skifta mellan olika inställningar, exempelvis ISO och vitbalans.
Dessa knappar och rattar gör det lätt och snabbt att ställa in kameran utan att det känns jobbigt pilligt. Fingrarna hittar rätt utan att man behöver ta kameran från ögat.
Men vi saknar ändå AF-ON-knappen som exempelvis sitter på Eos 80D. Med en AF-ON-knapp går det att alltid ha kameran inställd på kontinuerlig autofokus och antingen släppa AF-ON-knappen eller trycka på den när man vill låsa fokus och komponera om bilden.
Vi skulle även vilja flytta på knapparna för video och manuell exponering. De sitter på baksidan och är alltför lätta att komma åt oavsiktligt.
Man kan behöva leta lite för att hitta kamerans på/av-knapp som sitter placerad på den övre vänstra delen av baksidan. Det är lite synd att det ska behövas två händer för att plocka upp och sätta på kameran, och samma sak när man ska plocka undan kameran.
På minussidan noterar vi även att kameran tar lång tid på sig att komma igång när den slås på och att slutaren har ett smällande ljud som upplevs onödigt högt. Elektronisk slutare saknas som alternativ.
Smidig skärm och sökare
Skärmen går att vinkla uppåt och 180 grader nedåt så att man kan se sig själv om man tar självporträtt. Det går dock inte att vinkla skärmen i sidled som på Eos 80D vilket kan vara begränsande vid exempelvis fotografering i höjdformat.
Det går att använda skärmen för att styra autofokusen med tummen när man tittar i sökaren. Funktionen ersätter den joystick som finns på en större Eos-modeller. Tummen behöver inte röra sig över hela skärmen utan det går att välja en mer begränsad yta som passar en.
Sökaren har medelhög upplösning, men stor förstoring och snabb respons. Det gör att det är lätt att följa rörliga motiv. Tiden då skärmen är släckt vid en exponering är däremot lite väl lång.
Bättre bildkvalitet
Canon Eos M5 har samma sensor som Eos 80D och samma bildkvalitet. Det innebär ett lyft i bildkvalitet jämfört med lite äldre modeller som M3, 7D Mark II och 750/760D.
Det som hänt är att M5 och 80D har en ny sensorteknik där de analoga signalvägarna kortats. Då uppkommer det mindre elektronikbrus. Rent praktiskt märks detta på att det går att få fram mer detaljer när man ljusar upp mörka partier i bilden och att bruset inte heller blir så grovt och fult när man gör det. Med ett annat ord så har det dynamiska omfånget ökat.
Även om Canon har höjt bildkvaliteten och är i stort sett ikapp konkurrenterna när det gäller dynamiskt omfång, så ger ändå kameror med Sonys APS-C-sensor (Sony A6500, A6300, Fujifilm X-T2, XT20 och X-Pro2) en aning lägre brus.
Ökat dynamiskt omfång. 2016 började Canon med en ny sensorteknik där konverteringen från analog till digital signal sker tidigare. Det ger mindre elektronikbrus vilket i sin tur ger större dynamiskt omgång. Därför ger Eos M5 större dynamiskt omfång än lillebror Eos M3. Bildkvaliteten hos M5 är nästan identisk med Eos 80D. Vänster bild är tagen rakt ut ur kameran och höger bild är skuggupplättad vid råkonverteringen.
Bilddata: Stockholm, Eos M5, EF-M 22/2 STM, 1/800 s, f/5, ISO 100).
Smidig videokamera
Som videokamera har Eos M5 flera styrkor. Framförallt så är den smidig att hantera. Det är lätt att bestämma var fokus ska sitta på pekskärmen och sedan följer kameran motivet med skärpan utan ryckiga fokusrörelser. Vill man låsa skärpan trycker man på Servo-knappen på skärmen. Även andra inställningar är lätt tillgängliga på skärmen under filmning.
Vid videofilmning har kameran elektronisk bildstabilisering som fungerade bra när vi testade med EF-M 22/2 STM som saknar optisk bildstabilisering. Canon har även utvecklat ”Dynamiskt IS” som innebär att den elektroniska bildstabiliseringen kan samverka med den optiska i vissa objektiv.
M5 har inbyggd mikrofoningång, men något hörlursuttag fick inte plats. Som vanligt ger Canon något softa videobilder utan direkt synbara artefakter. Den som vill ha krispigare skärpa får skärpa upp bilden i efterbehandlingen.
Den nya zoomen EF-M 18-150/3,5-6,3 IS STM är som gjord för videofilmning med 8,3 gångers zoomomfång och smidig zoomring. Objektivet är kompakt och väger bara 260 gram, så det får gärna sitta på hela dagen.
Både wifi och blåtand
Inbyggd wifi-funktion har blivit en de facto-standard i moderna kameror. M5 har även NFC vilket gör det snabbt att ansluta kameran mot en Android-enhet. Nästa steg på den trådlösa vägen är blåtand. Tekniken utvecklades av Ericsson i Lund på 90-talet och är idag standard i mobiltelefoner för att ansluta trådlösa tillbehör. Blåtand drar betydligt mindre ström än wifi och kan därför vara aktivt utan att snabbt dränera batteriet, men blåtand har inte samma överföringskapacitet som wifi.
Tack vare blåtand kan Eos M5 vara kopplad till mobiltelefonen under långa perioder. När man väl vill föra över bilder så aktiveras wifi-funktionen. Det krävs lite tillvänjning att inte stänga av kameran utan istället låta den gå i strömsparläge. Det går också att fjärrutlösa kameran via blåtand.
SLUTSATS
Canon Eos M5 är en härligt kompakt systemkamera med bra sökare. Storleken, vikten och den nya 18-150-zoomen gör M5 till en attraktiv kamera för semester och familjeliv. Hanteringen är smidig både vid stillbilds- och videotagning. Det senare beror på att M5 har Dual Pixel-AF, pekskärm och tillgång till smidiga zoomar.
Men M5 känns inte helt färdigutvecklad på alla punkter och det finns APS-C-kameror som klarar snabba motiv bättre. De kostar dock mer.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men hemma har den helt tagit över! Åker alltid ner i väskan med 22mm, 50mm och 135mm.
5D mark iii:n får ligga hemma, M5:n är riktigt smidig och fungerar jättebra med adaptern för ef objektiven!
Gillar den mer och mer o hoppas nu att Canon även släpper en spegellös fullformatare!😁
Mvh. Henke
Inte så mycket till jämförelse kanske...
Hur ser det ut om man vrider upp ISO?
Själv kommer jag inte att köpa EOS M5 (jag har redan en spegelfri kamera och har varit märkesotrogen :-) men det ska bli intressant att följa EOS M-seriens utveckling framöver. I och med M5 har den blivit betydligt intressantare, i mitt tycke.
Har precis köpt denna kamera och vart överraskad av denna kommentar
jag själv tycker det är mer ett litet "klick" som inte stör mer än sensorrengöringen när man slår av kameran ?
Mvh
Jonas