Fotografiska rökringar
Ibland känns det som att det blir rundgång (!)
Får du ibland känslan av att du tagit en bild förut? Ibland känns det som att det blir återvinning, men det är ju å andra sidan inne.
Som ovanstående bild till exempel. Det är inte samma brännvidd eller samma plats riktigt, men om jag beskär bilden ordentligt så kommer jag att ha samma bild som andra bilden i det här inlägget, mer eller mindre.
En skillnad är i alla fall att det var beckmörkt ute, vilket det inte var då. Fast den bilden var ändå tagen klart senare än de ovanstående. Ljuset verkar inte återvinnas lika väl eller också är det bara långa ledtider.
SJ 3000 eller littera X55 står och väntar på avgång mot Gävle och Sundsvall. Här var det nog mindre återvinning, för jag har inte så många bilder på just denna modell. Vinkeln fick jag delvis välja med hänsyn till de tända strålkastarna, men den fungerar nog ändå.
På tal om rundgång så kan det kanske passa här. ;)
Men först avfurnering (red: fel, halva motsatsen stödfurnering, enligt uppgift) vad det verkar... Själv borde jag nog göra det motsatta med kylskåpet.
Nästa helg på lördag är det förresten Hjulmarknaden i Frihamnshallen. Jag har aldrig varit där, men det kostar inget så varför inte. Samma helg är det för övrigt dags för Fotomässan i Älvsjö för nörderier av en annan sort. Klart sämre pris på entrén måste jag dock tillstå. Förmodligen en hel del rundgång där också, men klart mindre återvinning. ;)
Tre tunnelbanestationer...
När beckmörkret överfaller så blir det att hålla tillgodo med artificiellt ljus...
Vattenintaget
Slussen
Farkosten, men var?
Tillägg: Tekniska Högskolan
Någon som har sett en fartkamera för tåg?
Nej, inte jag heller, men det finns saker som har obehagliga likheter... Egentligen inte helt slumpmässig förvisso.
Lådan till och med utsänder sådana där obehagliga blixtar!
I något slags folkbildningssyfte så känner jag mig manad att meddela att det är en så kallad KIKA - KolslItskeneKAmera. Den fotograferar automatiskt av strömavtagaren på loket eller motorvagnen när den passerar för att se om kolslitskenan, som utgör "slitbana" mot kontaktledningen, är trasig. I så fall får DLC - DriftLedningsCentralen - el(d) i baken och ser till att få stopp på tåget innan det river ned ledningen. Tyvärr finns det ju inga garantier då rivningar händer lite då och då, men man försöker i alla fall undvika dem.
Grått - inspiration noll
Det blev inte många rätt den 24:e oktober, men dessa två känns i alla fall presentabla:
Jag försökte få en bild från andra sidan med ett flygplan på väg över vägen på TWY W (dit planet ovan är på väg), men det är ju lögn. Vem har ställt alla stolpar ivägen?
Halmsjön är också bemängd med stolpar, men det gör mindre...
Det var öde, men så kom det ett tåg till Faringe - del 2
I förra inlägget ankom ett tåg från Uppsala och det var det sista för dagen av lokdragen typ. Därför skulle vagnarna växlas undan, och den verksamheten vidtog tämligen omedelbart när passagerarna gått av. Först gäller det att veta hur man ska göra:
Nu syns det inte, men efter att ha lagt av kopplet så drog det iväg mellan vagnhallarna och efter lite växelklotsgymnastik återvände loket på ett annat spår:
Förbi plattformarna och ut mellan mellan de uppställda vagnarna som syntes i förra inlägget. Mer växeklotsgymnastik och så mot andra änden av det nyanlända vagnarna:
Sedan gäller det att "lägga på ett koppel":
Det visade sig att jag inte var ensam om att stryka runt med en kamera i handen:
Men nu skulle inte vagnarna in till den vagnhallen som nås från spåret där de står, så det blir till att köra åt "fel" håll och utväga mer växelklotsgymnastik:
Aha, nu är vi något på spåret:
Där satt den:
Dagens värv utfört:
Sedan lade sig lugnet över Faringe igen: