Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Mellandagsrea i bloggen! Osorterade bilder bortvräkes!

Ja, det gäller ju att vara ute i tid! Nu har jag sett nog av det här lagret med överblivna bilder i mappen "Oanvända bloggbilder". Det är bilder som jag förminskat i samband med andra blogginlägg, men som sedan blivit över.

30/4: Ringgatan, Uppsala

1/5: Kungsgatan, Uppsala

1/5: Sofielundsgatan, Uppsala

1/5: Sofielundsgatan, Uppsala

1/5: Uppsala C

16/5: Under Klarastrandsledens bro vid Stadshuset/Stockholm C

27/6: Arlanda Norra

11/11: Stockholm C

11/11: Stockholm C

Nu kan de flyttas till avdelningen "Använda bloggbilder" och sluta reta mig. Om det var något att ha vet jag inte; att de blivit liggande beror på att jag inte riktigt varit övertygad.

Förresten så verkar batteriskrället ta laddning av spänningsutvecklingen att döma. På första försöket hoppade laddaren snabbt över i toppladdningsläge, men med ett försök till så fungerade det. Sedan sjönk uppmätt polspänning under laddning sakta tills den började stiga igen. Det vill säga att det bara tog lite laddning i början, men att det vartefter började ta emot mer, för att sedan utvecklas som en normal laddning där spänningen stiger tills laddaren byter till toppladdning. Dock är det inte riktigt samma sak som att batteriet också behåller laddningen och kan lämna tillräckligt med ström. Nästan lite spännande att se hur det går...

Postat 2012-12-17 23:57 | Läst 1725 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Direkt ur den stora frysen och tåget mot månen

Ska det vara isglass i bilbatteriet? Jag bara undrar lite försynt? Tydligen tycker batteriet det... Visst, jag har mig själv att skylla som inte kört med bilen och tänkt att jag ska lägga på laddaren "snart". Som det är nu är bilen på en ort, vinterdäcken på en annan och batteriet står i hallen och surar. Det gick inte ens att låsa upp dörrarna för att leta redan på en skadeanmälningsblankett som grannen undrade om jag kunde avvara.

Hela 3,7 volt mätte batteriet när jag efter ett träningspass med tung blötsnösanering av bilen lyckats "bryta mig in" under motorhuven. Det var för en stund sedan uppe i hela 4,77 volt tack vare värmen i hallen. Om sidådär tre år har det väl tinat så att jag kan se om cellerna fryst sönder eller om batteriet går att rädda åtminstone för ett tag. Jag hoppas inte på för mycket, men jag får väl se vad laddaren har för åsikt senare. Batteriet såg i alla fall inte ut som en fotboll, vilket alltid är något.

Färdiggnällt, tror jag, för egentligen tänkte jag bara lägga in en bild jag stötte på när jag grävde i arkivet. Bildteatern ger "Tåget mot månen":

Postat 2012-12-16 22:34 | Läst 1766 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Lugnet efter snöstormen

Först var jag ute en vända mitt i det hela, men det var inte så roligt. Kameran tog jag inte med mig för objektivet hade nog mest förvandlats till en sån där attrapp man dricker ur. Framåt natten blev det inte alls värre, utan då såg det ut som följer.

Längs gångvägen vid Biotopia och Vasaparken.

Sönderfotograferad Uppsalavy från Haglunds bro. Jag utdelar minuspoäng för den fula takbeklädnaden. Varför tar kameran inte bort den? ;)

Att låta bli ett tåg med frost i skägget gick inte. Motorvagn X12 3193 står och väntar på tidig morgonavgång som "UVEN". I och med tidtabellsskiftet i söndags blir det UL:s Upptåg istället och UVEN går inte längre till U:et.

Alla Upptåg söder om Uppsala ställdes in för att minska belastningen på infrastrukturen så att det skulle bli lättare att få ordning på "kaoset".

Vy söderut från spår 7. Observera den smälta snön på växeltungorna. Växelvärmen verkar fungera, åtminstone här. Det här är förresten en sån där bild som jag tagit flera gånger i olika varianter. Snö var dock nytt.

Det som inte syns i bilderna är att snöröjarna var i full gång med att röja upp på plattformarna. Spår 8 längst till höger i bild var helt oanvänt och översnöat. Nu dessutom med snö från plattformen...

Spår 3 och 4. SL-pendeln kommer enligt plan att stanna på spår 3 till vänster och SJ:s Uppsalapendel stannar på spår 4.

SRJmf/Lennakatten har en säker medicin mot vinterproblem. Det är alltså spår 9 och 10, men av dem syns inte annat än några svaga uppbuktningar i snön.

Vaksalagatan i jul- och vinterskrud. Vaksala torg med Vaksalaskolan och konserthuset (UKK) ligger till höger.

Dags att gå och sova efter denna nattliga exkursion...

Postat 2012-12-11 20:37 | Läst 1836 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Lite nutidshistoria: en stationsvår för 3,5 år sedan

Helgen har gått i ombyggnaden av Uppsalas stationsområdes tecken i SJK:s forum Postvagnen. David Larsson med jvgfoto.se har publicerat en del bilder från ombyggnaden i en tråd. Några uppfattade handsken som kastad och letade reda på några bilder som de själva tagit (t ex: 1 2 3). Nedanstående tre bilder från den 1:a april 2009 lade jag själv upp igår kväll, så varför inte publicera dem i bloggen också? De två översta finns  mina mossövervuxna album i svartvitt utförande också.

Green Cargos Rc4 med ett bränsletåg mot Brista närmar sig plankorsningen som fortfarande är kvar. Ännu är inte "undergången" färdig så pendlarna får ännu vänta vid bommarna ett tag. Brista ligger i Märsta och är en depå där flygbränsle tappas ur vagnarna och skickas i pipeline till Arlanda. Tåget kommer ifrån Gävle.

En man tar en glass i vårsolen och begrundar en del av den plattform som sedermera kommer att vara med och bilda den ö med spår 2-7 som finns idag. Spår 8 där han står användes ganska ofta då, men inte alls lika ofta idag. Tåg utan passagerarutbyte går dock ofta just där på sydgång.

Framför stationshuset fanns "resvärdar" på plats för att visa folk till rätta och vara allmänt behjälpliga i röran. Fortfarande är Edelswärds stationshus i bruk som sådant. Fasaden innan renoveringen ser dock mycket tråkigare ut än idag, liksom att stationsuret är för litet. Idag är det ersatt med ett större som passar byggnaden bättre. Apropå tiden så upptäckte jag att tidsstämplarna är fel på bilderna då jag hade glömt att byta till sommartid i kameran.

I högtalarna: Joanne Shaw Taylor - Diamonds in the dirt
En halvt osannolik kombination av bluesgitarrist, sångerska med klart inrökt whiskystämpel i rösten, född -86 och dessutom är kvinna. Från England och inte USA... Fast jag kanske bara har en massa fördomar. ;)

Postat 2012-12-02 22:24 | Läst 1857 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Tågbrand på Stockholm C den 18/11

Jag satt på Saltsjöbanan mot Slussen och surfade in på SJK:s Postvagnen i telefonen. Där hade det snabbt lagts ut en tråd om att ett "SJ 2000" (f.d. X2000) fattat eld på Stockholm C. Ni förstår nog vilken riktning jag valde när jag kom till Slussen. Jag hamnade i samma tunnelbanevagn som en SJ-anställd och jag är rätt säker på att denne upptäckte vad som hänt när, vad jag förmodar var, tjänstetelefonen slogs en flukt på. Ansiktsuttrycket sade en del.

När branden uppstod stängdes strömmen i kontaktledningen av helt, så alla tåg stoppades och plattformarna utrymdes. Detta medförde förstås stora men för trafiken och så här såg det ut när jag kom upp i Centralhallen. Nu var Stockholm C delvis igång, men det var ju inte riktigt planenligt. Dyrkandet av den stora tavlan ovanför utgången till spår 10 var stor.

Efter ett blindskott där jag försökte gå ut genom dörrarna vid norra säcken, som fortfarande visade sig stängda, så lyckades jag tränga mig upp vid spår 11-12. Tåget stod på spår 8, vilket är "samma" spår som 10, men den norra delen. Branden var vid det här laget släckt, men tågsättet stod alltjämt kvar med kontaktledningen skyddsjordad mot spåret. Den rödgula tavlan till höger är en så kallad hindertavla.

Det tågsätt som drabbats var det som har X2 2008 (X2 är litteran på drivenheten, medan "vagnarna" har egna littera). Här får jag be om visst tålamod med bildkvaliteten som är lite varierande då detta är mer eller mindre sämsta stället ur ljussynpunkt på stationen. Det som ser ut som blixt nedan är det inte, utan det är ljusreflexer i plåten.

Vagnen som fattade eld och blev mest illa medfaren var UB2 2838, en andraklassvagn. Brandlukten var tydlig, även om elden var släckt vid det här laget.

Den såg inte så rolig ut efter att eld, rök och brandmän gjort sitt. Som jag förstått saken hade tåget ankommit tidigare och passagerarna redan lämnat tåget då vagnen fattade eld.

Det var inte så lätt för trafikinformatörerna att hålla styr på skyltarna. Ropandet om spårändringar pågick ideligen eftersom flera spår var indisponibla och förseningar uppstått. För tåget ovan som alltså skulle gå mot Sundsvall var skyltningen korrekt från början, men skylten ändrades innan tåget, försenat, avgått. Nu gick jag och åt middag, men nyfiken som jag är så återvände jag senare...

När jag kom tillbaka spreds ett mysigt tomgångsmuller vid norra säcken och en omisskännlig arom av diesellok. Loket är TMZ 1419 - ett svensktillverkat diesellok med amerikansk motor från GM(-EMD). Det tillverkades av NOHAB (Nydqvist och Holm AB i Trollhättan) åt "danska SJ" DSB, men flera sådana diesellok har sedan järnvägsavregleringen i Sverige återimporterats.

Loket skulle förstås användas för att dra bort det brandskadade tågsättet. För att göra det så monterar man ett övergångskoppel på X2:an då tåget inte har ett vanligt skruvkoppel som "vanliga lok och vagnar".

Trafikverket hade en utredare på plats, vilket är mannen näst längst till höger. SJ lär rimligen också utreda vad som hänt. I bakgrunden syns den värst skadade vagnen till höger med det trasiga fönstret.

Och vad gör man när man väntar på att det egna tåget ska avgå? Tittar på spektaklet förstås! :)

Postat 2012-11-19 23:45 | Läst 2670 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera
Föregående 1 ... 16 17 18 ... 33 Nästa