Advertisement
Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Grått - inspiration noll

Det blev inte många rätt den 24:e oktober, men dessa två känns i alla fall presentabla:

Jag försökte få en bild från andra sidan med ett flygplan på väg över vägen på TWY W (dit planet ovan är på väg), men det är ju lögn. Vem har ställt alla stolpar ivägen?

Halmsjön är också bemängd med stolpar, men det gör mindre...

Inlagt 2012-10-30 22:46 | Läst 1576 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Viktigast är att det blir någon bild! Du hade kanske haft bättre tur den 26 oktober! Då landade jag på Arlanda och fick för första gången en ordentlig möjlighet att närstudera Halmsjön vid landningen; har aldrig tidigare riktigt fattat var den där pölen, som ni kännare pratar om, ligger. Förresten skedde landningen på en (för mig) rätt obekant landningsbana, helt annan riktning än de vanliga (sydväst alt nordost eller något ditåt i alla fall). Har närstuderat Arlandakartan via Eniro lite närmare och det verkar som vi landade på en bana långt ute på vischan, vid Benstocken. Vad vet du om detta? Varför landar man där? Vilka är det som förpassas dit? Vädret var det nog inget större fel på vad jag minns.
Svar från ztenlund 2012-10-31 23:10
Det blev flera bilder, men de såg tråkiga ut...

Det är nog bana 3 (01R/19L) du beskriver som är den nyaste (ca 10 år), men det har precis samma kompassriktning som bana 1. Flygplanet ovan har landat på den söderifrån, dvs på 01R. Alltså den högra banan (R) med kompassriktning cirkus 10 grader. Nu är det på väg att taxa över länsväg 273 och runda för att komma till lämplig terminal.
Karta med några etiketter: http://kartor.eniro.se/m/9BZsq

Bananvändingen styrs mycket av vindriktningen eftersom man vill ha motvind och inte medvind. Det går att använda bana 1 och 3 samtidigt och t ex starta norrut på 1 och landa söderifrån på 3. Oftast så används bana 3 i högtrafik (ungefär morgon och sen eftermiddag). På kvällen och mitt på dagen brukar det oftast vara bana 1 och 2, men några garantier finns inte. Sedan tillkommer förstås saker som snöröjning, underhåll, regler i miljötillståndet osv. Är det ett riktigt stort flygplan så kan det vara så att bana 1 är den enda som är tillräckligt lång, då den är klart längre än de andra. Sedan går det att börja dilla om ILS-klass (i dålig sikt) och dylikt, som jag har för mig skiljer beroende på riktning.

Det går nog i alla fall säga att bana 3 används minst, sett över en längre period... :)
Idag är himlen blå och det är den 31 oktober, ser fram emot dina bilder! ;-)
//ewa
Svar från ztenlund 2012-10-31 23:10
Jag tycker det ser svart ut! ;)