Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!
Grått - inspiration noll
Det blev inte många rätt den 24:e oktober, men dessa två känns i alla fall presentabla:
Jag försökte få en bild från andra sidan med ett flygplan på väg över vägen på TWY W (dit planet ovan är på väg), men det är ju lögn. Vem har ställt alla stolpar ivägen?
Halmsjön är också bemängd med stolpar, men det gör mindre...
Inlagt 2012-10-30 22:46 |
Läst 1576 ggr. |
Permalink
Det är nog bana 3 (01R/19L) du beskriver som är den nyaste (ca 10 år), men det har precis samma kompassriktning som bana 1. Flygplanet ovan har landat på den söderifrån, dvs på 01R. Alltså den högra banan (R) med kompassriktning cirkus 10 grader. Nu är det på väg att taxa över länsväg 273 och runda för att komma till lämplig terminal.
Karta med några etiketter: http://kartor.eniro.se/m/9BZsq
Bananvändingen styrs mycket av vindriktningen eftersom man vill ha motvind och inte medvind. Det går att använda bana 1 och 3 samtidigt och t ex starta norrut på 1 och landa söderifrån på 3. Oftast så används bana 3 i högtrafik (ungefär morgon och sen eftermiddag). På kvällen och mitt på dagen brukar det oftast vara bana 1 och 2, men några garantier finns inte. Sedan tillkommer förstås saker som snöröjning, underhåll, regler i miljötillståndet osv. Är det ett riktigt stort flygplan så kan det vara så att bana 1 är den enda som är tillräckligt lång, då den är klart längre än de andra. Sedan går det att börja dilla om ILS-klass (i dålig sikt) och dylikt, som jag har för mig skiljer beroende på riktning.
Det går nog i alla fall säga att bana 3 används minst, sett över en längre period... :)
//ewa