Bilder & teknik från förra århundradet

Leva i en låtsasvärld?

Så ramlade det in nyheter från Fotosidan i inkorgen - alltid trevligt, men denna morgon fick jag som man säger kaffet i vrångstrupen.

Fotosidans testperson förtydligar sedan saken:

"Varje gång jag lyfter kameran till ögat gläds jag åt att det jag ser i sökaren faktiskt ser bättre ut jämfört med det mina ögon ser utanför kameran. Det är en otrolig känsla att dyka ner i den bildvärlden och det gör det ännu roligare och mer inspirerande att fotografera."

En sökare som förstärker verkligheten? Ursäkta - men är det inte verkligheten vi befinner oss i? Är det inte där vi lever våra liv, i den analoga verkligheten. Jag trodde därför att det var verkligheten en kameras sökare skall visa, Att det var verkligheten vi ville fotogrefera??

Visst kan man sedan visa olika aspekter av verkligheten, bilden är alltid subjektiv, och hela den diskussionen - men kamerans sökare skall väl så bra som möjligt visa utgångsläget - det vill säga verkligheten?

Vad blir det om vi mer och mer glider in i en digital låtsasvärld?

Inlagt 2024-01-09 11:50 | Läst 608 ggr. | Permalink

"En intressant frågeställning. Fast en bra och tydlig sökare är väl ingen nackdel när man ska komponera eller ställa focus (manuell optik)? Men visst har du en poäng i det du skriver. Förr var problemet det motsatta, att sökarna försvagade det man ser i verkligheten. Men det kom många bra mattskivor och sökare som nästan gjorde verkligheten rättvisa de sista åren analoga kameror tillverkades. Huvudsaken är väl att bilden kameran ger inte förstärker eller försvagar, utan visar en så trogen bild som möjligt. Sen är det upp till fotografen om den vill förstärka eller försvaga i efterarbetet. Precis som när man t.ex väljer färgfilm, där det kan skilja en hel del mellan olika fabrikat och typer. Men går givetvis ändra i efterhand om man digitaliserar färgnegativen. Lite knixigare om man framkallar pappersbilder i färg dock. Men filmvalet i färg påverkar ganska mycket slutresultatet, mycket mera än i svartvitt (om man jämför samma filmkänsligheter)"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
En intressant frågeställning. Fast en bra och tydlig sökare är väl ingen nackdel när man ska komponera eller ställa focus (manuell optik)? Men visst har du en poäng i det du skriver. Förr var problemet det motsatta, att sökarna försvagade det man ser i verkligheten. Men det kom många bra mattskivor och sökare som nästan gjorde verkligheten rättvisa de sista åren analoga kameror tillverkades. Huvudsaken är väl att bilden kameran ger inte förstärker eller försvagar, utan visar en så trogen bild som möjligt. Sen är det upp till fotografen om den vill förstärka eller försvaga i efterarbetet. Precis som när man t.ex väljer färgfilm, där det kan skilja en hel del mellan olika fabrikat och typer. Men går givetvis ändra i efterhand om man digitaliserar färgnegativen. Lite knixigare om man framkallar pappersbilder i färg dock. Men filmvalet i färg påverkar ganska mycket slutresultatet, mycket mera än i svartvitt (om man jämför samma filmkänsligheter)
Svar från syntax 2024-01-09 13:11
Där har du en poäng. Förr var sökarna mörkare än verkligheten - med ett stort undantag: Sökaren i Leica M.
Den briljanta genomsiktssökaren visade (och visar) verkligheten som den är. Dessutom, genom lysramsystemet, visar den vad som befinner sig strax utanför bildfältet när man använder korta telen. En stor styrka i den reportagemässiga fotografin.

Apropå analoga kameror, så kan man på förra utskicket från FS läsa att Leica har ökat försäljningen något enormt av just mekaniska analoga Leica M.
ztenlund 2024-01-09 13:31
Men det spegellösa kameror normalt sett gör är ju att approximera hur bilden kommer att se ut när den är tagen, minus rörelseoskärpa o dyl. Sedan går det ju delvis att slå av, men det är fortfarande en sorts video man tittar på. Så de visar ju inte riktigt verkligheten på det sättet i något läge. Och här handlar det väl om att Fujifilm satt i den mest högupplösta sökarpanel som finns för närvarande och troligen även monterat dit bra optik mellan panelen också ögat, samt driver den på ett, som recensenten upplever det, bra sätt.

Fast några 9,44 MP som det står på vissa ställen i artikeln är det inte. Det är 9,44 miljoner bildpunkter, räknat som subpixlar, dvs strax ca 3,1 MP. Så här har tillverkarna länge angett upplösningen på skärmar och sökare, troligen för att upplösningen var så låg från början...
Nils Bergqvist 2024-01-09 13:35
Det fanns flera med bra mätsökarmodeller som hade fina sökare. Agfa Ambi Silette var en billigare sån med en fantastiskt ljus sökare t.ex. Så det fanns flera undantag skulle jag tro. Men de visade däremot inte exakt som bilden blev, utan lite förskjutet, vilket var en nackdel vid en viss typ av fotografi. Nedbländningsfunktion för att se skärpedjupet med ögat finns inte heller. Fast det blir ganska mörkt vid kraftigare nedbländning så svårt att se ändå med SLR. Mätsökaren däremot säger ju inget alls om skärpedjupet som blir i bilden, utan precis som man ser det med ögat. Man får helt förlita sig på skalorna i det fallet. Så både för och nackdelar med allt, och det som passar ens egna fotografi avgör vad man väljer. De som visar mest exakt hur slutbilden blir är väl ändå de moderna elektroniska sökarna. Men om den som Fujis i detta fallet förstärker mot det som hamnar på bildfilen, är det ju inte så bra kanske. Om den nu inte visar en förstärkt bild mot verkligheten på filen också?
Ja det var inte dåligt...fick mig att tänka på när jag var aktiv på Fotosidan.no
i digitalkamerans ungdom. Det var mycket Canon DSLR och 300/2,8 som gällde och skärpan, ofta på måsfåglars öga, där några hävde med bestämdhet att skärpan var bättre än i verkligheten !
HaD/Gunte..
ztenlund 2024-01-09 13:16
Det var den säkert också, i någon mening, för så skarpt såg de säkert inte på avstånd och försökte de titta lika nära så flög fågeln nog normalt sett iväg. :)
Svar från syntax 2024-01-09 13:24
Gunte:
J0´vars. Vill man fiffla runt och ändra verkligheten, så får det väl bli en sak mellan vederbörande och Vår Herre... :-)
Jag tycker i alla fall att en sökare skall visa utgångsläget - det vill säga verkligheten.
Bättre än verkligheten, en sådan sökare borde man ha när man ser världsläget just nu. Mina glasögon ger också en bättre bild av verkligheten än utan. // Jörgen
Svar från syntax 2024-01-09 13:44
Man kan tycka så när man tar del av det mycket nedslående världsläget.
Ändå har det sina givna faror att förbättra verkligheten - det må sedan gälla världsläget eller kamerasökare.
Det har blivit populärt att det kan finnas en "alternativ verklighet" och att man kan skapa sin sin egen verklighet. Gör man det, så åker man förr eller senare på pumpen.

Dina glasögon korrigerar ditt synfel, men den här sökaren vi snackar om korrigerar väl knappast något objektivfel hos kameran?
Det är som när kvinnor sminkar sig för att se bättre ut än de gör i verkligheten =)
Svar från syntax 2024-01-09 17:23
Ha, ha - kanske det. Du lät inte din vackra hustru se detta... :-D
Det där har jag funderat på, t.ex. att bilderna jag tagit är mycket skarpare och tydligare i datorn än när jag på morgonen stod och såg det i verkligheten. Kan det bli för bra?
Något helt annat: Stod en gång och såg mot fåglar med min tusenkronors handkikare (Nikon? minns ej) för en 20 år sedan när en man lånade mig sin handkikare från Zeiss - oj! som en ny härlig värld!
Svar från syntax 2024-01-09 21:09
Tydligen mycket med detta. Bild har ju en hel del med kontraståtergivning att göra - saker som kan få bilden att framstå som annorlunda än verkligheten. Verkligheten har glidande kontrastövergångar som inte kan återges i avbildningar.
Då det gäller kikare så använder jag en modern Zeiss 10x50 Dekarem med Multi Coating. Jag tycker att den ger en mycket verklighetsanknuten återgivning.
Det jag vänder mig mot, är medveten kosmetika i återgivningen - ungefär som enligt Thomas kommentar här ovanför.
Där ser man! Undrar på vilket sätt. Lite extra färgmättnad och kontrast kanske? Fast visst vill man att sökarbilden visar verkligheten.
Hälsningar, Bjarne
Svar från syntax 2024-01-09 21:14
Jo - det skulle vara kul att få veta vad testpersonen riktigt menar.
Vi är tydligen överens om att sökarbilden skall visa verkligheten så långt det nu går. För mig är det en självklarhet och ett krav - läge som jag kan utgå från, och börja med, när jag gestaltar bilden.