Bilder & teknik från förra århundradet

Ja sé pengar, ja sé pengar...

Bloggarna och kommentarsfälten här på FS kan vara väl så inspirerande - eller triggande kanske man skall säga.

Sålunda, efter morgonens läsning, triggades jag att slänga upp lite av innehållet i mina fickor på skannerns glas. Efter farhågor i sagda kommentarsfält vet inte alla vad detta kan vara - men det kallas för pengar, kontanter...   Minsann.

Om man inte har sådana, kan det börja att hända grejer. Vid en omfattande riktad cyberattack mot Sverige, kan folk inte köpa mat i affären för att allt digitalt ligger nere på obestämd tid - och man har inga kontanter. Efter någon vecka bildas det en blodtörstig lynchmobb utanför Rosenbad, som på fullt allvar önskar att hänga upp statsråden i närmaste lyktstolpe. Då duger det inte att säga;   "vi såg det inte komma".

MSB har talat om för regeringen (och den förra) att enda sättet att på lite sikt ha kontanterna kvar i cirkulation, är att stifta lag om att alla som idkar handel och idkar bankverksamhet måste ta emot landets lagliga betalningsmedel - men regeringen fegar, och fegar, och fegar...

Visst skulle det kosta på, inte tu tal om den saken. En oerhörd mängd näringsidkare måste ställa tillbaka och tvingas hantera kontanter igen. Ändå tror jag att vi står inför en både enkel och rak valsituation: Antingen det, eller ett katastrofscenario - som inte är så osannolikt. Vi har gjort oss farligt beroende av våra digitala strukturer.

Inlagt 2023-03-13 11:15 | Läst 986 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Den kommersiella delen av landet tänker inte så mycket på en samhällelig orolig nutid, utan mera på en lönsam nutid! ;) Och skulle det bli något sedel/mynttvång, då blir det nog ett himla liv misstänker jag!
/B
Svar från syntax 2023-03-13 11:34
Ju - det blir ett himla liv, men som jag försöker framhålla - det är nog bara att välja...
En regering skall inte tänka i första hand på sådana kommersiella aspekter, den skall tänka på landets bästa, på helheten.
Och det går väl inte att göra som förr hemma i lanthandeln, skriv upp inköpen i boken..
HaD/Gunte..
Svar från syntax 2023-03-13 12:46
Oklart hu handlarna reagerar. Det bästa är väl att hålla sig väl med en viss sorts tanter - nämligen kontanter... :-)
Hej,
Det lär vara kändisar som har minst 20 000 i plånboken och passet på fickan för att kunna sticka. Det behövs nog några hundra miljoner i Alplandet också.

Släcker man datorerna så släcker man ju också kassan hos handlaren. Det blir problem även med kärnkraftverken.

Tyvärr så hjälper det inte att ha 20000 i garderoben.

Bra att du tar upp det men finansministern läser nog inte fotosidan.

Ha dagen
Bob
Svar från syntax 2023-03-13 12:44
Det är väl just att man släcker kassan i livsmedelsbutikerna som på väldigt kort tid får dramatiska konsekvenser för den enskilde. Jag har upprepade gånger seglat förbi en lång och ilsken kö vid tillfälliga datastörningar - därför att jag har kontanter. Sådant är ändå bara en västanfläkt mot vad som skulle inträffa vid ett riktat cyberangrepp på oss som land
Vad gäller pengar, så lyssnade på P1 nyss och det e en Bankris Pg!
Men det e ingen fara! (Så sa man förra gången också)
För vad skalle hända om man sa som det va? :)
B)
Svar från syntax 2023-03-13 13:25
Exakt så!
När man först hörde talas om Coronaviruset, så var det mycket låg sannolikhet att det skulle komma till Sverige.
Å ena sidan förstår jag myndigheter och andra ansvarstagare - å andra sidan måste det finnas gränser. I det forna Östtyskland visste man att myndigheterna ljög, varje dag. Det som var föremål för diskussion var vart dom specifika lögnerna just i dag syftade... :-)
Jorå har allt laxar i braxorna i fall att...det behövs :) men blev lätt oroad om pengarna låg å blev bfd
Så skulle använda i affären blev 🤚🏼 det gick inte
Men funkar i låda med
/N
Svar från syntax 2023-03-13 14:20
Jodå - laxar i braxorna har Riksbanken med, det vill säga stora lager med kontanta pengar. Haken är ju bara den att om kontanthanteringen i samhället skall bli kvar, så måste pengarna cirkulera. Folk måste använda dem.
Befäst i lag att alla butiker och liknande ALLTID måste acceptera kontant betalning.
niniz 2023-03-13 16:45
Precis men affären sa nix kontantfritt
Svar från syntax 2023-03-13 17:15
Det är just det som jag beskriver här ovan, och som MSB menar är enda sättet att säkra kontantcirkulationen i samhället - vilket i sin tur är enda sättet att säkra att kontanter finns till hands, i den händelse våra digitala system slås ut för längre tid.
Sven Blomquist 2023-03-13 17:31
Nuläget är inbjudan till Putins anhang. Det kommer han att utnyttja, förr eller senare
Mycket elände för en billig peng.
Svar från syntax 2023-03-13 17:43
Ja, vi inbjuder till att bli billigt utnyttjade.
Dan J. 2023-03-13 22:11
Svar från syntax 2023-03-13 22:40
Det är just därför det behövs en ny lagstiftning - eftersom den nuvarande ordningen har kryphålskaraktär. Lagstiftaren till nuvarande skrivningar i lagen levde i en annan tid, före det digitala. Man kunde alltså inte förutse att affärsidkare inte ville ta betalt i pengar - det skulle förr i det närmaste ha setts som om man inte ville ta betalt.
Av hårda beredskapsskäl måste vi nu får en lagstiftning som säkrar att alla måste ta emot landets lagliga betalningsmedel.
Men i affären synd ju priset på varan när den scannas i kassan. Det finns inga vanliga prislappar på varorna i livsmedelsbutiken. Så det lär bli svårt att betala även om man har kontanter om allt det digitala ligger nere.
Svar från syntax 2023-03-14 08:33
I de livsmedelsaffärer jag besöker här i Stockholm står priset på hyllkanten så att jag alltid vet vad jag lägger i korgen. Vad jag vet är det lag på att även kilopriset skall anges via skyltningen, alltså måste priset framgå vid varans hylla.
Sven Blomquist 2023-03-14 08:57
Även hyllkanterna är numera ofta digitala och kan komma att slockna om systemet slås ut.
Svar från syntax 2023-03-14 11:51
Jo, jo - aningslösheten är monumental. Dess angelägnare att det görs något åt saken.
Hej Peter, du har säkert rätt. Kollade på Ukraina och betalmedel och det är viktigt att ha lite pengar hemma, när en kris slår till är det ofta för sent. Man betonade dock att större betalströmmar ändå måste fixas elektroniskt och den svenska rekommendationen är att ha flera kort och gärna swish. Hälsningar/ Björn
Svar från syntax 2023-03-14 14:13
Haken är den att kontanterna inte hålls kvar i samhället av att folk har lite kontanter hemma. Till det krävas att kontanterna används och cirkulerar. Annars fasas kontanterna ut, och det finns inga sådana som du kan ha hemma som säkerhet.
Den stora och avgörande frågan är i alla fall vad som kan hända om vi som nation utsätts för en riktad och kompetent cyberattack av främmande makt, så att den digitala strukturen slås ut för en längre tid. Det verkar högst troligt att vi i det läget blir beroende av att det finns kontanter åtkomligt och i cirkulation.
Enligt mig och enligt MSB finns det bara ett sätt att hålla kontanterna i meningsfull cirkulation, och det är lagstiftningsvägen - att alla blir skyldiga att ta emot landets lagliga betalningsmedel.