Bilder & teknik från förra århundradet

Den Glada Ålandsbåten & aspackade pensionärer

         

Rubriken hänför sig till upplevelser jag var med om på detta fartyg någon gång under mitten av 1970-talet, upplevelser av nog så spektakulär och roande karaktär - men först några ord om fartyget som sådant:

M/S Achilleus är ett riktigt fartyg, konstruerat för att vara havsgående, även i storm. Byggd i Helsingör i Danmark 1939 under namnet M/S Hans Broge och klassad för 1100 passagerare.

Trots sin relativa litenhet skulle hon klara hårt höstväder på Nordatlanten. Det här är inte en flytande skokartong som M/S Estonia (M/S Viking Sally), en svag konstruktion som insiktslöst befäl stångade sönder i hårt väder på Östersjön hösten 1994 (det var inte ens storm) - och orsakade den näst värsta fartygskatastrofen på detta hav då över 800 personer omkom. Något sådant skulle inte hända M/S Achilleus.

    

Men nu till dom aspackade pensionärerna:

Jag skulle till Hasselvik, men missade min transport till Åland. Därför hamnade jag som nödlösning, snabbokad vid kaj, på Den Glada Ålandsbåten - M/S Achilleus. Med mina runt 30 år var jag junior med besked bland de stora gäng av pensionärer som till mycket låga prisnivåer frekventerade fartyget. Det verkade inte vara någon annan sorts folk ombord - utom junior.

Det blev en häpnadsväckande resa: "Smörgårdsbordet", var en rad långbord där maten serverades av kringspringande personal direkt på tallriken. Ingen behövde alltså stappla runt på ålderssvaga ben och tappa maten på durken när det gungade lite. Det som serverades vid sidan av maten var snaps, och den var så billig att det gick att hinka i sig oanade kvantiteter. Det blev mycket springande med flaskan för personalen, och snart dånade skrattsalvorna till glappande löständer och högröda ansikten - och jag undrade var jag egentligen hade hamnat?

När väl matsamvaron med alla sina muntrationer började klinga av, såg man vacklande pensionärer runda hörnen med rullatorn på två hjul, i sin iver att komma till baren. Där klämde 70-åriga tanter junior både här och där. Deras förtjusning var uppenbar - min måttlig. De falnande livsandarna hos det gamla gardet var som bortblåsta, nu upplevde man sin ungdom igen!

Nå - jag skall nog erkänna att jag hade rätt kul i alla fall. Det var ett fantastisk studium i en tidigare generations kultur och föreställningsvärld - tungans band var nu definitivt lösta, och jag fick både ett och annat till livs. Sist men inte minst var det i grunden frågan om hyggligt folk av den gamla stammen. Det stod ändå klart för mig, att det inte bör klagas på ungdomen i Ålandstrafiken - pensionärerna var i särklass värst på fylla och festande!

                      

Ilastning av presumtiva fyllekajor direkt vid kaj

Vid den här tiden sändes ett mycket populärt TV-program som hette "Onedin-Linjen". Det handlade om en tuff sjökapten och redare på sitt stiliga fullriggade fartyg (den norska tremastade fullriggaren Christian Radich spelade fartyget). Då man antog att detta gick hem speciellt hos pensionärer, gjorde man en lätt ändring av stavningen - och sedan kunde man förhoppningsvis kränga fler resor

         

_______________________________________

Jag fann det lämpligt att inte dröja alltför länge i baren, fastän sällskapet var både underhållande och trevligt. Istället strosade jag omkring på de tomma däcksutrymmena och inspekterade alla faciliteter på fartyget - ett fartyg som föll mig mycket i smaken. Denna min nyfikenhet uppmärksammades på bryggan, varifrån man tecknade åt mig att komma upp. Resten av resan tillbringades i glatt och informativt samtal med den trevlige och mycket kunnige befälhavaren.

De två sista bilderna nedanför visar M/S Achilleus i Hammarbyhamnen här i Stockholm 1980. Här syns inga struntdeviser på fartygssidan, och man ser inga glada sommarmoln på skorstenen. Det vi ser är ett vackert, välbyggt, och mycket kapabelt fartyg som var till salu. Det blev inte så - det här var den sista kajplatsen.

Inlagt 2024-08-09 08:27 | Läst 48749 ggr. | Permalink

"Kul historia du delar med dej av. Jag minns tydligt Onedin-linjen, både skeppet och huvudrollsinnehavaren. Hälsningar Lena"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Intressant historia om ett fartyg som ser ut som ett riktigt fartyg skall se ut med en riktig för! :)
/B
Svar från syntax 2024-08-09 08:46
Tack Bengt!
Jo - den historien upplevde jag som intressant när det sig begav... :-)
Riktigt roligt att läsa om denna upplevelsen, kan tro att det var livat på den resan och bra att pensionärerna trots allt piggades upp av god mat och dryck. Ett mycket vackert fartyg och häftigt att du har bilder på det skoj att se.
Svar från syntax 2024-08-09 08:59
Den här sortens historier har en tendens att överleva tidens tand. Kul att du uppskattade.
Tack Morgan.
Kul att se, även läsa om dina upplevelser som ung bland alla gamlingar.
Ånedin-linjen kommer jag ihåg och har även åkt med en gång. Fast på sent 60-tal och vi var inga åldringar utan ett tämligen städat ungdomsgäng där ingen fyllt 20 än. Minns att vi hade trevligt men hann inte se så mycket av Åland.
Den där båten i dina bilder ser mycket vackrare ut än dagens ålandsbåtar.
Svar från syntax 2024-08-09 10:25
Det hade säkert varit trevligt att träffa på dig och ditt glada gäng på 1960-talet. Det var väl mot slutet som M/S Achilleus blev hårt profilerad mot pensionärsgruppen.
Att fartygen var vackrare (och bättre) förr, tror jag nog att alla båtentusiaster håller med om... :-)
Vackert fartyg och en rolig betraktelse.
Påminner inte så lite om min korta sejour som ”sanitetsman” på Stena Line mellan Göteborg och Danmark. Samma sak, smörgåsbord, billig alkohol och pensionärer som spydde i baren vid minsta krusning på havsytan. Och jag som kom rusande för att torka upp eländet.
Snabbt lärde jag mig standardfrasen: ”- Ojdå, har tant möjligen en hundralapp? Om inte kanske ni är så vänlig att hantera olyckan själv…”

Med vänlig hälsning /per-erik
Svar från syntax 2024-08-09 10:34
Sanitetsman på Stena Line - herregud!!
Kul att du gillade storyn, och att den väckte minnen. Tack Per Erik.
Hej Peter H.
När du visar skepp som puffbild är jag självklart med :-)
Det kan mycket väl vara så att min farbror var med och byggde M/S Hans Bröge i Helsingör. Han hade lämnat Naksov-varvet vid den tiden. Efter andra världskriget reste han till Gørteborg, gifte sig med en svensk och stannade där till sin död. Han arbetade både på varvet och senare på Volvo.
Dina upplevelser med de kåta pensionärstanterna hade inte gått idag efter "meetoo" :-)
Tack för en riktigt bra rapport och några riktigt fina svartvita bilder.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från syntax 2024-08-09 11:11
Ha, ha...
Du menar att jag skulle trumpeta: "Meetoo!!". Den reverseringen skulle nog inte gå hem i kretsarna. Sexuella trakasserier gäller kvinnor - inte män!

När jag publicerade i morse så tänkte jag: "När kommer Erik?" Det blev som Nr 5.

Tack för det fina omdömet.
Välkommen tillbaka trots att det ännu är sommar.
Rolig läsning och fina bilder på ett vackrt fartyg.
En liten tröst att sanningen inte alltid är så stereotyp, i detta fall fulla svenskar och inte finländare som vanligtvis förknippas med dylikt beteende…

Tommy S.
Svar från syntax 2024-08-09 15:38
Tack Tommy - fulla svenskar finns det gott om.
Jag blev tvungen att bryta Ålandsvistelsen lite i förtid, men fick ändå drygt två månader
Kul historia du delar med dej av. Jag minns tydligt Onedin-linjen, både skeppet och huvudrollsinnehavaren.
Hälsningar Lena
Svar från syntax 2024-08-09 15:41
Tack Lena - kul att du gillar mina skrönor.
Även jag följde Onedin-Linjen när det sig begav. Tyckte att den var välgjord.
En givande berättelse med fina bilder, tack!
Svar från syntax 2024-08-09 15:44
Tack själv Stefan - för det vänliga omdömet!
Kul berättelse och fina tidsdokumentära bilder.
/Affe
Svar från syntax 2024-08-09 19:10
Tack skall du ha Affe.
När den dokumentära bilden får några årtionden på nacken, blir den ofta väldigt intressant.
Hittade en länk med lite historia om fartyget.
http://www.faktaomfartyg.se/hans_broge_1939.htm
Svar från syntax 2024-08-09 20:21
Tack Affe. Det var just den sidan som jag hämtade fakta ifrån. I den här länken kan alla kalenderbitare finna sitt lysmäte... :-)
Kul med bilder på gamla båtar. Och detaljer som bryggklädning i mahogny, nakterhuset på bryggtaket och radiopejlantennen. Ett skrov med linjer som var med sjön, låt vara rätt gungit, men oftast säkert. Inte mot sjön.
/Gunnar S
Svar från syntax 2024-08-09 20:27
Tack Gunnar.
Jag instämmer i synpunkterna
Fina bilder på schysst båt! Jag fick vibbar av Andreas Feiningers "Stockholm", ta det som beröm! Kul och intressant text.
Svar från syntax 2024-08-10 07:56
Feininger är ju ett så ovanligt namn att jag fick fundera en stund... :-)
När dimmorna sedan lättade, fann jag att jag nog är komfortabel med sällskapet.
Tack för de orden Måns!
Kul berättelse och fina bilder på ett vackert fartyg!

Nu för tiden åker pensionärerna från Grisslehamn med Eckerölinjen i stället, och även om det kanske inte är lika billigt finns där gott om fulla åldringar. En del åker flera gånger per vecka, då själva färden är i princip gratis :)
Svar från syntax 2024-08-10 14:36
Tack för uppskattningen Anders.
Även jag åker Ekerölinjen numera - sedan Vikinglinjen lade ner förbindelsen mellan Kapellskär och Mariehamn, och sålde M/S Rosella... :-(
2024-08-10 16:32   Jörgen Johansson
Mycket trevlig artikel och skönt att slippa woke skit för en gångs skull. Bravo 👏
Svar från syntax 2024-08-10 18:11
Tack skall du ha Jörgen.
2024-08-10 16:43   Micke
Brukade köra kunder när dom stigit av m/s Birger Jarl på Skeppsbron, ett hejdlöst supande på den där båten av ibland halvt medvetslösa äldre och pensionärer som man tog emot i taxin
Svar från syntax 2024-08-10 18:13
Se´där! Birger Jarl var annars en fin gammal båt. Jag har nog åkt den någon gång i ungdomen.
2024-08-10 16:57   Ronny Johansson
Mkt bra beskrivet från den tiden det begav sig.
Svar från syntax 2024-08-10 18:15
Tack Ronny. Kul att du gillade upplägg och stilistik!
Härlig berättelse och fina bilder. Jag gjorde en motsvarande resa med studiekamrater på denna båt. Tjejerna sov i en hytt och vi grabbar i grannhytten. På natten försökte delar av besättninhen att komma in till tjejerna för att ha kul men det avstyrdes. Jag körde bussen som hämtade pensionärer i landet. När man kom till båten fick man sin taxfreeranson. Lätt olagligt. Det smugglades friskt. Ibland dök tullen upp och då hade man ett antal gråtande pensionärer i bussen då de insåg att de var brottslingar och dessutom blivit av med sitt smuggel.
Ove
Svar från syntax 2024-08-11 13:39
Tack för din uppskattning Ove - och kul berättelse du bidrar med!
Hej Peter
Jag noterar just att detta visats över 31 800 gånger. Visst vad det en kul historia, men femsiffriga visningar av blogginlägg har jag bara på inlägg som är 10 år gamla eller mer. Vad är det som gett alla dessa visningar kan man ju undra?
Hälsningar Lena
Svar från syntax 2024-08-11 22:06
Jo - man kan ju undra. Tills annat kan visas, misstänker jag det digitala.
Underliga äro Cyberspaces vägar...
Måns H 2024-08-11 22:17
34023 visningar noterade 11 aug 22:15. Ditt inlägg är viralt med Fotosidans mått mätt! / Måns
Svar från syntax 2024-08-11 22:35
Man måste skratta. Kommentarerna verkar i alla fall vara äkta... :-)
2024-08-13 06:53   Ulf Orest
En otrolig berättelse med ordval från en ordkonstnär. Jag har gjort flera resor med detta fartyg på mitten av 70 talet. Alla till stor belåtenhet. Ett äkta fartyg var det. Den tiden fanns också fartygen Prinsessan och Baronessan med resenärer av samma karaktär som på detta fartyg. Nu är det helt annorlunda. Flytande lådor som gör upp mot 20 knop där en redig bara håller samma prisnivå som på någon av huvudstaden trottoarserveringar håller. Den här tiden finns i min minnesdagbok. Och glöm ej Baltic Star eller Bore kommer inte ihåg. Men alla hytter saknade toa och dusch. Så när den intima stunden sommändå skedde i hytterna kutade en del runt i korridorerna i nattskjorta och halvt uppdragna brallor.
Micke 2024-08-15 03:15
Intressant läsning !. S/S Achilleus vet jag inget om, det var före min tid, men hon är jättefin !. Dess efterträdare M/S Baltic star (Birger Jarl) reste jag dock med så sent som för 10-15 år se´n.-Och den ursprungliga M/S Prinsessan och Baronessan åkte föräldrarna med i slutet på 60-talet, innan jag var född. Jag deltog nyligen i en ordväxling på "Flashback" med några pissråttor som frossade i sitt hat mot "M/S Baltic star" och hur underbart det skulle vara att se henne upphuggen och slaktad så fort som det bara vore möjligt. Och ser man till hur diverse regionala och lokala tjänstemän och politiker har agerat kring hennes öden det senaste halvdecenniet, så är det uppenbart att flashback-asen tycks "ha rätt" i denna märkliga tid. Nej, det är transvestiter, minareter och Bank-ID som definierar kulturidealen nu på 20-talet. Och för den som hellre blickar tillbaka på/hyllar gårdagens skönhet (och än värre, kanske t o m TÄNDER SIG EN CIGG !) har inget existensberättingande längre. Så man får väl hoppas att man blir nermejad av en kulturberikare/s.k. "pojke"
(= 15-årig importerad förortsneger som är är "belastad") när man går hem från ICA, så man slipper ifrån den här skiten. Hursomhelst, tack för bilderna och berättelsen i allafall !.
Svar från syntax 2024-08-15 12:28
Tack Ulf - och särskilt tack för ditt vänliga omdöme om stilistiken!
Prinsessan och Baronessan har jag rest mycket med. Riktiga havsgående fartyg som tidigare hade trafikerat Hurtigrutten.
Svar från syntax 2024-08-15 12:29
Kul att du gillade Micke - tack för kommentaren!
2024-08-13 08:21   Peter Betzholtz
Väldigt rolig berättelse. Åkte aldrig med den där fyllbåten. Men hon såg verkligen ut som ett riktigt fartyg. Jag hojade in från Farsta bara för att höra avgångssignalen som lät som att någon släppte sig.🤣😂😆..en lång utdragen brakskit. Sommaren 75 hyrde vi hus på Åland(Möckelö) mittemot Mariehamn. Jag berättade för min lillebror och kusin om signalen..och naturligtvis asgarvade vi när hon fyrade av...ja ni vet..😅🤣
Svar från syntax 2024-08-15 12:32
Tack Peter!
Det är mycket med sjölivet.
2024-08-13 22:30   Adam Andersson Roth
Fantastiska bilder och underbart berättat. Oj så vacker hon är ( i mina ögon). Precis som du skrev, ett riktigt Fartyg. Jag saknar denna eran. Svårt att finna samma tjusning ang lstersjötrafiken från 1980 och framåt.
Svar från syntax 2024-08-15 12:37
Tack för beömmande ord Adam!
Vad jag vet så var det nya brandsydsbestämmelser som sände dessa fartyg till skroten. Med berått mod förstörde man en vacker och väl fungerande resurs!
Fin berättelse om slutet av en tid då `riktiga´ fartyg fortfarande kunde ses verksamma i våra vatten. ( kommer ihåg tidigt 50-tal då jag som liten grabb fick se Amerikabåtarna i Göteborgs hamn ).
Min första resa till Mariehamn på 60-talet blev en så kallad köttresa till Nådental och köp av billiga charkuterier ;) , namnet på fartyget har jag dessvärre glömt.

/Stephan
Svar från syntax 2024-08-15 12:39
Tack Stefan!
Vi kommer alla ihåg köttanterna. En stabil uppenbarelse med förtjänst i blick... :-)