Bilder & teknik från förra århundradet

Bra bilder?

  

I min förra blogg, publicerad den första april, dristade jag mig till att som aprilskämt presentera egna bilder som om det vore bilder tagna av Ansel Adams.

Fyra personer med gott civilkurage vidgick i kommentarfältet att dom hade gått på saken - åtminstone inledningsvis. Det var fyra av tolv - men med tanke på att mörkertalet av naturliga skäl är högt kan man nog anta att merparten av dom som kommenterade bloggen, i förstone gick på saken. Säkert tillsammans med merparten av läsarna.

Mycket smickrande att få komma sig samman med Ansel Adams på det viset.

Då blir ju frågan;  är bilder som liknar något verkligen lika bra? Högst tveksamt. Om Ansel Adams verkar det ändå råda stor koncensus - han gör bra bilder. Det tycker i alla fall alla jag har snackat med.

Jag tror att här har vi nyckeln till vad som är en bra bild - den enda hållbara definitionen. En bra bild är en bild där den allmänna meningen tycker att bilden är bra. Jag kan inte hitta något annat bärande kriterium - dessutom rätt passande i en demokrati... :-)

  

Här är länken till den famösa bloggen:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/ansel-adams-och-smaabildsfotografin.htm

Inlagt 2025-04-04 08:32 | Läst 471 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Peter, jag gick faktiskt på Ditt aprilskämt, eftersom Du själv aldrig brukar visa bilder med höga alpina berg. Men jag var lite frågande ändå, eftersom jag har flera böcker med Ansel Adams bilder och aldrig sett den typen av hans bilder. Men man vet ju inte, vad han hade i sitt arkiv. Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2025-04-04 11:12
Snyggt Wolfgang... :-)
Håller med, men det är lite i själva stilgreppet som för tanken till Ansel Adams - och tydligen tillräckligt för att blanda bort korten.
Kul övning i (redovisat) bedrägeri i alla fall.
Omöjligt att klart definiera. För mig är fotografiets essens att "jag var här vid den tidpunkten". Bra bilder är för mig något där man känner att bilden är en förlängning av fotografen, och där relationen mellan fotografen och motivet är helt uppriktig. Att bilder ibland liknar andras är oundvikligt eftersom människor och situationer är ganska lika. Men det märks oftast om man försöker efterlikna någon annan, och för mig är det då det faller platt.

Samtidigt är ju alla bilder som finns omkring en del av ens vokabulär. Det finns också bra exempel på att medvetet och öppet göra en blinkning till en annan fotografs verk.

Försöker man definiera "bra bild" faller alltså snart resonemanget sönder. Men frågan är om det ens är meningsfullt att göra det, eller om det är bättre att tala om bilder som berör och stannar med en. Många av de bilder som stannat med mig har jag inte tyckt om inledningsvis.
Svar från syntax 2025-04-04 12:51
"Vad är en bra bild?" - Det är nog en av de mest populära frågeställningarna när en bloggare här på FS vill försöka fylla sitt kommentarfält... :-)
Det du säger är i sig riktigt, men sådana
resonemang går det 13 på dussinet av - med lite personlig variation och stuk på det hela.
Som du så riktigt konstaterar, duger det inte till en allmän definition på vad en bra bild är. Det gör däremot mitt förslag - fastän många starkt ogillar tanken på att ett allmänt tyckande skulle konstituera vad som är en bra bild.
Tack för din kommentar Mattias.
MattiasL 2025-04-04 16:10
Ja, kanske, men då hamnar man istället i paradoxen att en bild som de flesta kan tycka om (eller tolerera) måste vara så slätstruken att den ändå blir meningslös.
Svar från syntax 2025-04-04 17:46
Det du säger ligger helt visst i farans riktning. Se mitt svar till Gunnar nedan.
Ja det var minsann ett bedrägeri. Jag som inte är särskilt inläst på Anselm Adams högg på det där med Contax. Det måste var något lurt med tanke på skribentens förkärlek för just Contax tänkte jag. Och insåg när jag kom till bilden med vägen genom landskapet att här är något lurt igen. Vilket avslöjades till slut. Och jag har lärt mig lite mer om Anselm Adams.
Definitionen att om den allmänna meningen råder över kvalitet ligger rätt nära en Melodifestivalröstning. Vad som är god konst, eller för all del musik, litteratur eller annat, är ju ett ämne som diskuterats i tusentals år.
( Dina landskapsbilder är utomordentligt fina.)
/Gunnar S
Svar från syntax 2025-04-04 17:43
Tack Gunnar - kul att du gillade mina vandringsbilder.
Bedrägeriet var nu lite lustbetonat. Bilden på den moderna vägen lade jag in mot slutet, så att läsaren skulle börja undra - inför den slutliga redovisningen... :-)
Min föreslagna definition på begreppet "bra bild" är i brist på bättre - som den enda jag kan hitta med någon slags allmängiltighet (kan du hitta någon bättre?). Allt annat är ju partiella personliga åsiktsyttringar. Men visst - det blir helt klart lite av melodifestival över saken.
Jag kanske skall förtydliga mig ytterligare om det här med ”Bra bilder”:
Det jag menar är att om väldigt många gillar en bild, så blir den ansedd för att vara en bra bild. Det är faktiskt den enda allmänna definition man kan få fram i sammanhanget, allt annat är bara privata tyckanden - och där spretar åsikterna åt alla håll, och dom går 13 på dussinet.

Om vi tittar på berömda fotografer genom tiderna. Varför är deras bilder bra? Jo, därför att många människor gillar dem! Det är den helt avgörande anledningen till att dessa fotografer och deras bilder blivit berömda.

Vad jag kan se, så är det den enda gångbara definitionen med någon slags allmängiltighet. Därför får man ta vissa nackdelar - som att det kan bli som en omröstning i melodifestivalen, eller att det blir mycket undersköna söderhavsöar. Man får ta det – precis som både melodifestivaler och söderhavsöar finns i verkligheten, och att det finns många som gillar dem.

Om man inte vill erkänna åsiktsyttringar från stora majoriteter – ja då sprider sig genast en lätt igenkännbar, lite unken doft av elitism.