Bilder & teknik från förra århundradet

Längs kajerna i staden

Ännu i början av 1970-talet när man flanerade längs Stockholms kajer, kunde man i sitt svartvita bildresultat få ett intryck som låg mycket nära det man får i bilder från förra sekelskiftet - alltså skiftet 1800/1900. Det låg ålderdomliga skutor i upp till tredubbel förtöjning, påminnande om tider för länge sedan när bönderna från skärgården och Mälaren seglade in ved, livsmedel, och andra förnödenheter till storstaden.

            __________________________________

Det var populärt att bo på sin egen skuta på 1960-talet, och utbudet var stort. Det var en frestelse – och när jag tillfälligtvis råkade ha rätt stora pengar på hand, var jag runt och tittade i egenskap av seriös spekulant.

En minnesvärd dag året 1965, 21 år gammal, satt jag i kajutan till en mycket vacker tvåmastad finsk slätskonare; klipperstäv, långt bogspröt, stilfull akterspegel - och en hög riggning som kunde föra rejäla toppsegel. Stämningen var förtätad där jag satt i den trivsamma kajutan, det doftade fartyg och hav. Jag satt länge och fantiserade. Evert Taubes hesa röst i balladen om Gustaf Blom tonade fram för mitt inre:

"...Jag ville ut och segla, jag ville lukta hav. Jag köpte mig en skonare - till Queensland mig begav..."

Nåväl – så småningom vaknade jag till liv, skärpte mig, och gick ner i lastrummet. Bordläggningen var misstänkt fuktig, och illaluktande slagvatten fanns det rikligt av nere vid kölsvinet. Jag tog fram min fällkniv och stack in den i en bordläggningsplanka – och bladet sjönk nästan rakt igenom utan större motstånd.

Det blev inget fartygsköp – den gången.

                 ____________________________________________

Mitt prov med fällkniven i den finska tvåmastarens bordläggning ger förklaringen till att merparten av dom här skutorna inte längre kan beskådas längs Stockholms kajer...

Den en gång så vackra tremastskonaren "Aina av Traneberg" - nu ett flytande vrak

Det går aldrig att få ordning på ett fartyg som har nått den här graden av förfall

En dyster syn som snart kom att möta mången förhoppningsfull proselyt

                                  ___________________________________

                                  ___________________________________

                              

Och så en avslutande fundering:

Här nedanför har vi Åländska skonaren Albanus II, en nybyggd replika från 1988, av den ursprungliga Albanus från 1904. Jag visar den därför att den ser nästan precis ut som den vackra skonaren där jag satt i kajutan och drömde året 1965. Kanske inte så konstigt att jag tillät mig att låta fantasin flyga en stund...?

Bilden av Albanus tog jag från Skeppsbron. 

I nästa blogg skall jag i bild berätta om detta fartygs djärva manövrar på Stockholms inre vatten. Jag kan utlåva någonting extra...

Inlagt 2023-05-11 09:34 | Läst 761 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej,
Intressant historia om dessa skepp. Det flesta bilderna är mycket väl komponerade. Här passar svartvitt bra.
Ha en fin dag
Bob
Svar från syntax 2023-05-11 10:44
Tack Bob.
Jo - svartvitt ger här just den ålderdomliga känslan som jag faktiskt fick när jag på 1970-talet promenerade längs kajerna.
Fina bilder och intressant text. En liten undran – de kvadratiska bilderna är de beskurna så eller är de tagna med en kamera som laddades med kvadratisk film?
Mvh
Fredrik
Svar från syntax 2023-05-11 10:47
Tack för din uppskattning Fredrik!
Ung och rask som jag var på den tiden, släpade jag ofta på en tung mellanformatskamera under mitt flanerande i staden. De kvadratiska bilderna är alltså från negativ i 6x6.
Frekeman 2023-05-11 10:57
Det var det jag misstänkte eller snarare hoppades på. Jag uppskattar när man kan få insikt i hur fotografen tänkt kompositionsmässigt och föredrar därför obeskurna foton (när så är möjligt).
Svar från syntax 2023-05-11 11:24
Kul att du ser saken så.
Det kvadratiska formatet kan vara lite knepigare att komponera i, men det ger ofta ett fint resultat när man väl har gjort det. Rollei talade om "Rymdformatet", och skrev en hel bok om saken.
Stack du hål på flera båtar? =) Det blev aldrig någonsin en skuta för dig, eller?
Svar från syntax 2023-05-11 10:53
Det var den bästa metoden att avslöja bordläggningens tillstånd. Var virket friskt så sjönk bladet inte in, och ingen skada var skedd - var skutan murken slöt sig det ruttna virket genast när man drog ut bladet.

Jo´rå, skuta blev det allt - men det blir en annan historia.
Fina bilder och intressant historia om skepp! Under min skoltiden pendlar buss nr 69 genom Strandvägen mellan Norrmalmstorg o Manillaskolan på Djurgården i 7 år ( låg- o mellanstadiet) år 1961-1968), när jag tittar genom passagefönster) att jag minns väl att många krigsfartyg bl a motortorpedbåtar, korvetter, massor skorstenar syns på båtar vid kajer runt i Stockholm och vid Gröna lund också. Men gissar redan alla krigsfartyg flyttade före 1970 el senare om jag minns rätt?
Kändes lite Sverige som haft stormakt för militärt i Europa och vårt land blev EU medlem år 1995, då alla militära är borta! :) Hälsar Lasse
Svar från syntax 2023-05-11 13:27
Tack Lars Ove!
Det var nog mer fartyg när du åkte förbi under din skoltid. I och med att Galärvarvet på Djurgårdssidan lades ned år 1969, så försvann ju alla militära fartyg. Området för Galärvarvet blev uppsnyggat och prydligt - men inte alls lika intressant.
Hej Peter H.
Suverænt blogindlæg med både dejlige s/v fotos og en fint skrevet tekst. Jeg vil have mere.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Jan Olof Härnström 2023-05-11 13:23
Jag säger precis som Erik innan mig!
Njutfullt.

J O
Svar från syntax 2023-05-11 13:30
Jag tackar och bockar - och sänder en vänlig tanke till Erik och Jan Olof.
Om en vecka kommer fortsättning på temat.
Intressant och spännande blogg kantad av trevliga bilder. Ledsamt dock när vackra ting förfaller.
Min ringa erfarenhet av flytetyg förutom gotlandsbåten är en hemmabyggd segelbåt modell hobbex ritning
som gick under med man och allt vid premiärturen. Den gick under på 1 meters djup och vi fick vada iland och kanske finns det rester kvar i dyn ännu.
HaD/Gunte..
Svar från syntax 2023-05-11 23:30
Tack för uppskattningen Gunte!
Din berättelse får mig att erinra mig tidiga egna flytetyg. Det var en stor fin plastmodell av en amerikansk fregatt. Prydligt riggad och med segel i tyg. Den kunde man dock inte sitta i. Den gick i alla fall under på ett sådant djup att den aldrig avhördes mera... :-)
Herrar med händerna på ryggen som promenerar i samspråk utmed kajen på Strandvägen.
Det är något vilsamt över dina bilder, fint
Svar från syntax 2023-05-12 11:16
Tack skall du ha Lars.
Året 1973 när den bilden togs bar äldre herrar på Östermalm fortfarande hatt och paletå när man gick ut och finpromenerade längs kajen.
Det var avspända herrar, bombsäkra på sin sociala ställning.
väldigt fina bilder
Svar från syntax 2023-10-27 22:22
Tack Morgan!
Vi verkar båda vara vänner av båtar och hav