Från Mashavet och andra vatten
Den viktigaste skillnaden mellan skjutvapen och kamera
En gång i tiden hade jag ett stort intresse för skjutvapen och jakt. Det satt i några år, och yttrade sig mest så att jag sköt prick med gamla mausergevär som hemvärnsungdom. När jag blev gammal nog för att skaffa vapenlicens och börja jaga på riktigt dog intresset ut. Då var det bilar och motorer som gällde...
Jag läste massor av tidningar och böcker i ämnet jakt. En av de artiklar jag läste och minns lite av än idag handlade om säkerhet:
De enda skott man kan få ångra är de man faktiskt skjuter.
Innebörden är naturligtvis att om man är det minsta tveksam om att det är säkert att skjuta ska man inte skjuta.
Den erfarenhet jag har skaffat mig av att istället jaga med kamera (inte bara efter djur skogen) säger tvärt om:
De enda skott man kan få ångra är de man inte skjuter.
Oönskade foton är lätta att radera, men det foto man aldrig tog därför att man var för lat för att ta fram kameran kan man aldrig ta igen.
Sammanfattning
Vapen: De enda skott man kan få ångra är de man skjuter.
Kamera: De enda foton man kan få ångra är de man inte tar.
Något viktigt saknas...
...i denna småbåtshamn i Dubrovnik.
Något som vi svenskar tycker är viktigt i en småbåtshamn.
Det tog faktiskt ett tag innan jag tänkte på det själv.
Rätt svar belönas med en glad smiley.
Busväder till sjöss
Det spelar ingen roll om det rullar 45 grader åt var håll och fastskruvade grejor lossnar och flyger omkring, eller om det är bottenslag så så hela fartyget skakar. Det syns ändå inte på bild. Visst kan man se att det lutar lite och att det stänker vatten, men våldsamheten och de enorma krafter man utsätts för syns inte.
Här är i alla fall några försök att fånga busväder på bild.
Ett rejält bottenslag fotat från bryggan på Nordersand. I det här läget gäller det att hålla i sig. En rejäl smäll, några efterskalv och sen lyfter aktern som expresshiss.
Nordersand igen, fotat akterut från poopen (akterdäck). Här pekar fören rätt upp och aktern ligger som djupast. Strax lyfter aktern igen, och vattnet ligger långt, långt under.
--- oOo ---
Här är detombord på Vina. En rymlig och riktigt trevlig båt att jobba på, med en härlig Deutz-åtta i maskinrummet. Hon var dock en riktig skitbåt så fort vädret blev dåligt. Rullade för minsta lilla...
...och så rullar vi lite... Det är inga lugna rörelser heller. Allt det där på bara någon sekund.
En liten film från Vina som säger mycket mer än foton. (Quicktime-format ca 14 MB. Din webläsare kan troligen öppna den)
Fortfarande ombord på Vina. Sjöberg tar sig in akterifrån. Strax efter att jag tog fotot såg det ut att bli en lite mindre sjö, så jag rusade ner för lejdaren, räddade trossen från att spolas överbord, rusade upp igen och hann halvvägs innan det istället kom en ovanligt hög sjö och jag stod i vatten till midjan nästan där jag tog fotot. Tur man har vattentät kamera.
--- oOo ---
Här är det en båt som heter Tinto. En ganska bra båt i sjön (men med ett hemskt ballastsystem, men det är en annan historia). Är vädret tillräckligt busigt kan även en bra båt rulla en del.
Två japanska systrar
Nordersand och Nordking fotograferade i Kalmar 2002.. Två av de totalt åtta systerfartyg som byggdes i japan i slutet av 70-talet för att ingå i Nordshipflottan.
Tyvärr finns ingen av dem kvar i Sverige. Den sista var Nordking, men då rödmålat med namnet Tango.
Jag saknar dem, det var trivsamma små fartyg att jobba på.
Långväga besökare, ända från Kanada. Rätt otrevliga typer...
...som kan skita full en badstrand över en natt. Ibland kan dock kanadagäss göra sig bra på bild. Fotot är från en äng i Hjortnäs nära Mashavet.