Pep Ventosa i Skåne?
Nej, såvitt jag vet har Pep Ventosa inte besökt Skåne. Men det hindrar inte att hans "in the round" teknik kan användas här. Pep Ventosa är en katalansk fotokonstnär som har blivit berömd för sina multiexponeringar runt ett objekt. Typiska motiv kan vara träd, lyktstolpar och andra symmetriska objekt som är lätta att gå runt. Han kan göra upp mot 100 exponeringar på ett motiv och lägger sedan ihop bilderna i Photoshop. Resultatet blir en eterisk, "impressionistisk" bild med ett karakteristiskt utseende som ibland kan påminna om akvareller. Han har även använt varianter av sin teknik på stadslandskap och museiinteriörer.
Jag hörde talas om Pep Ventosa förra året och ville gärna prova på hans metod. Jag började med höstgranna träd och buskar och nöjde mig med 10 - 20 exponeringar per motiv. Från Lightroom importerar jag bilderna som lager till Photoshop. Där blandar jag bilderna genom att variera blandningslägen och opaciteter. Detta blir den "konstnärliga" delen av arbetsflödet som kan påminna en del om att måla med pensel på duk.
Pep Ventosas teknik är en variant av ICM (intentional camera movements), där man rör kameran mellan flera exponeringar istället för under en exponering. Precis som med vanlig ICM bygger lärprocessen på trial and error, även om goda råd och tips kan hittas på Internet. Det är en spännande metod att testa om man vill komma vidare från det dokumentärt avbildande. Samtidigt tycker jag att det finns en risk för att bildstilen kan bli till ett manér om den används utan urskillning. Att Pep Ventosa har blivit kommersiellt framgångsrik motsäger inte den uppfattningen.
Här är några av mina "Pep Ventosa-bilder" från Skåne. De vinner på att ses förstorade.
Japansk blodlönn, Alnarpsparken
Alnarpsparken
Kungsparken, Malmö
Riberborgsstranden, Malmö
Ribersborgsstranden, Malmö
Centrala Malmö
Himalayabjörk, Alnarpsparken
Ser att du har lyckats väldigt bra på flera av bilderna men det verkar som att man får se upp vad som kommer med i kanterna och i bakgrunden. Rätt mycket jobb per bild om man ska löpa hela linan ut..Tycker nog att stramheten och symmetrin i andra bilden är bäst.
Kanske skulle passa på när det är dimma?
HaD/Gunte..
/Sven
/Sven
/sven
/Sven
Hälsningar Lena
/Sven
/Sven
Hälsningar, Bjarne
/Sven