Pep Ventosa i Skåne?

Nej, såvitt jag vet har Pep Ventosa inte besökt Skåne. Men det hindrar inte att hans "in the round" teknik kan användas här. Pep Ventosa är en katalansk fotokonstnär som har blivit berömd för sina multiexponeringar runt ett objekt. Typiska motiv kan vara träd, lyktstolpar och andra symmetriska objekt som är lätta att gå runt. Han kan göra upp mot 100 exponeringar på ett motiv och lägger sedan ihop bilderna i Photoshop. Resultatet blir en eterisk, "impressionistisk" bild med ett karakteristiskt utseende som ibland kan påminna om akvareller. Han har även använt varianter av sin teknik på stadslandskap och museiinteriörer.

Jag hörde talas om Pep Ventosa förra året och ville gärna prova på hans metod. Jag började med höstgranna träd och buskar och nöjde mig med 10 - 20 exponeringar per motiv. Från Lightroom importerar jag bilderna som lager till Photoshop. Där blandar jag bilderna genom att variera blandningslägen och opaciteter. Detta blir den "konstnärliga" delen av arbetsflödet som kan påminna en del om att måla med pensel på duk.

Pep Ventosas teknik är en variant av ICM (intentional camera movements), där man rör kameran mellan flera exponeringar istället för under en exponering. Precis som med vanlig ICM bygger lärprocessen på trial and error, även om goda råd och tips kan hittas på Internet. Det är en spännande metod att testa om man vill komma vidare från det dokumentärt avbildande. Samtidigt tycker jag att det finns en risk för att bildstilen kan bli till ett manér om den används utan urskillning. Att Pep Ventosa har blivit kommersiellt framgångsrik motsäger inte den uppfattningen.

Här är några av mina "Pep Ventosa-bilder" från Skåne. De vinner på att ses förstorade.

Japansk blodlönn, Alnarpsparken

Alnarpsparken

Kungsparken, Malmö

Riberborgsstranden, Malmö

Ribersborgsstranden, Malmö

Centrala Malmö

Himalayabjörk, Alnarpsparken

Inlagt 2022-12-11 21:07 | Läst 801 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Ja det har man ju sett och hört om och gillar dessutom.
Ser att du har lyckats väldigt bra på flera av bilderna men det verkar som att man får se upp vad som kommer med i kanterna och i bakgrunden. Rätt mycket jobb per bild om man ska löpa hela linan ut..Tycker nog att stramheten och symmetrin i andra bilden är bäst.
Kanske skulle passa på när det är dimma?
HaD/Gunte..
Svar från sveka 2022-12-12 20:50
Hej Gunte, Tack för din kommentar! Ja, det är en ständig avvägning hur mycket av en ibland ganska störig bakgrund som skall få komma med i den sammanlagda bilden. Personligen tycker jag inte att bilderna skall "städas" alltför mycket, men lyktstolpar, parkerade bilar och färgglada gatuskyltar kan behöva avlägsnas från bilder av träd och buskar. Du har rätt i att det krävs en hel del arbete med den här typen av bilder, men det är kreativt och roligt att se hur den nya bilden växer fram .
/Sven
Intressant och snyggt gillar särskilt bild 4, en teknik jag aldrig har hört talats om. ICM har man ju provat men det brukar bli att man slänger de flesta, här har man något mer kontroll på processen. Tar väl lite tid att centrera varje bild för jag antar att PS inte klarar av detta automatiskt
pdahlen 2022-12-12 14:16
Det borde fungera att ta multiexponeringar rakt framifrån också, får testa på lite olika varianter
Svar från sveka 2022-12-12 21:13
Hej Peter, Tack för din kommentar! ICM är svårt, tycker jag, särskilt om jag skall komma förbi de rutinmässiga kamerarörelserna. Här är det, som du säger, bättre kontroll. Centreringen av bilderna gör man så långt det är möjligt i kameran. Det är inte så svårt med symmetriska motiv som träd, där stammen bör vara på samma plats i alla bilderna.
/Sven
Svar från sveka 2022-12-12 21:17
Som svar på din andra kommentar så går det utmärkt att göra flera exponeringar framifrån, som 90 - 180 grader istället för 360 grader runt om. Min första bild är ett exempel på detta.
Intressant läsning och lärorikt, du har verkligen lyckats med bilderna och processen tycker jag. Bilderna tilltalar mig mycket!
Svar från sveka 2022-12-12 21:29
Hej Morgan, Roligt att du tycker att den här multiexponeringsmetoden verkar intressant och att du gillar mina något förenklade "Pep Ventosa-bilder". För enstaka bilder med rätt motiv kan metoden vara värd att prova, men man får undvika att bli en Pep Ventosa-epigon 😉
/sven
Intressant metod! Romantiska bilder. Dina första 2 gillar jag bäst! Mvh Wolfgang
Svar från sveka 2022-12-12 21:35
Hej Wolfgang, Tack för din kommentar! Javisst är metoden intressant, och den kan vara bra att ta till i utvalda fall. Ibland är det intressant att lämna det dokumentära fotot för en stund, och bilderna blir som du säger romantiska och nästan litet utomvärldsliga.
/Sven
Det här känner jag igen. Jag har inte testat själv men nu blir jag faktiskt sugen. Andra bilden tycker jag blev riktigt fin och så gillar jag den sista. Kul att få ta del av.
Hälsningar Lena
Svar från sveka 2022-12-12 21:45
Hej Lena, Kul att du hört talas om metoden! Den resulterar ju i bilder med ett eget och ganska speciellt uttryck, som många gillar men säkert inte alla. Jag tycker att den kan förhöja vissa motiv men att den bör användas med urskillning. Testa gärna själv, det skulle vara roligt att få se vad du kommer fram till.
/Sven
Det är vackra bilder, till och med utomordentligt vackra. Som konstverk att titta på. Ändå måste jag avvisa hela saken - eftersom jag inte anser att det är fotografi. Det är för min personliga del alltså. Var och en använder naturligtvis sina verktyg fritt.
Svar från sveka 2022-12-13 12:13
Hej Peter, Jag blir mycket glad att höra att du uppskattar mina bilder som bilder, även om du inte ser dem som fotografier. Din inställning är lätt att förstå, eftersom en så stor del av bildskapandet utförs i en dator. "Fotografi" är inte lätt att definiera på ett entydigt sätt, men så länge bildskapandet utförs av fotografen utifrån hens bildidé tycker jag inte att det är ett problem. Det är en annan sak med programvaror som använder artificiell intelligens för att skapa bilder från "ingenting", till exempel från en textinstruktion. Men, som du säger, blir var och en salig på sin fason.
/Sven
pdahlen 2022-12-13 14:28
Personligen är jag positiv till denna form av konstfoto, man ser ju på bilden att det inte är en 1 till 1 av verkligheten. Möjligt att man inte kan se vilken teknik som är använd, men är det så stor skillnad jämfört med att sätta upp kameran på ett stativ och fotografera en blåsig dag i 10 minuter, det är ju inte heller en identisk avbild av trädet. I jämförelse där man byter ut himlen eller klipper in ett djur från en annan plats etc, så har denna konstart ett berättigande
Pep Ventosa var okänd för mig, men du har hittat en bra inspirationskälla som ger mycket spännande bilder. Jag faller extra mycket för bild tre i samlingen. Riktigt snygg och läcker form på trädet.
Hälsningar, Bjarne
Svar från sveka 2022-12-15 23:31
Tack för din kommentar, roligt att du uppskattar bilderna! Ja, det var inspirerande att prova Pep Ventosas metod och jag lär använda den också i fortsättningen på utvalda motiv.
/Sven