Skeppsbron var Sveriges ekonomiska centrum

Birger Jarl eller hans föregångare Birger Brosa stakade ut en fyrkant någon gång under första hälften av 1200-talet. Här skulle Stortorget i den nya staden Stockholm ligga. Den första gatan blev Köpmangatan som ledde ner till stadsholmens östra strand, som då låg strax nedanför Österlånggatan utanför stadsmuren. Med tiden fylldes den ut med grus från åsen och sopor från staden, nya hamnkvarter byggdes utanför Östra Långgatan, med pittoreska namn som Vindragargränd. Vin var en viktig importvara och männen som rullade tunnorna från kajen bildade ett eget skrå: Vindragarna.

Kajen fick med tiden namnet Skeppsbron och där var centrum för utrikeshandeln. Den skedde huvudsakligen med Östersjökusterna. Under medeltiden dominerades sjöfarten av hansefartyg, med lastkapacitet som dagens långtradare.

Skeppsbron var också tilläggsplats för 1700-talets och det tidiga 1800-talets viktiga lokaltrafik på vattnet. Roddarmadamerna rodde passagerare kors- och tvärs över vattenvägarna mot en ringa penning, bland annt till Djurgårdens krogar. Roddarmademerna var kända för att vara supiga och svärande. Att “svära som en roddarmadam” var ett nedsättande uttryck. På 1800-talet kom också små ångslupar och båtar med handvevade propellrar i bruk. Att ta sig fram på vattnet från denna ekonomins centrala strandremsa till olika delar av staden gick mycket snabbara än med hästdroska i den gyttriga trafiken längskullerstensgatorna.

Inlagt 2017-03-08 07:00 | Läst 844 ggr. | Permalink
Intressant och ett fint stråk vid vattnet! Härlig mystisk stämning i bilden!
Svar från Turbo56 2017-03-08 08:02
Tack Dan, tyvärr har Skeppsbron blivit en stor parkeringsplats. men visst är där lite magiskt, särskilt en disig morgon.
Fin bild. Gillar historiken!

Närmare nutid, kring 1970, minns jag då Finlandsbåtarna låg vid Skeppsbron. Jag bodde centralt och kunde gå till båten mot kvällen och vakna i Helsingfors på morron.

Lite tidigare - 40-talet och tidigt 50-tal tror jag - tog båtarna ombord bilar med kran. Nån sorts säck under varje hjul, rep och jobbare som fixade luftfärden.

På kajen fanns en skruttig byggnad med tull och gränskontroll.
Svar från Turbo56 2017-03-08 17:44
Tack Måns, jag har själv tagit färjan från kajen när jag var ung. Det är synd att vi inte är bättre på att utnyttja kajerna för caféer och restauranger.
Bilden från idag visar med all tydlighet att tiderna förändrats. Inga vindragare eller svärande damer.
Svar från Turbo56 2017-03-08 17:37
Tack Stefan, där är väldigt dött på morgonen, få se hur det blir med nya Slussen.
Å tidigare så va det stora lyftkranar som gick på spår på kajen! :)
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9733

Ps. Tror jag själv har några bilder på de kranarna! :)
Svar från Turbo56 2017-03-08 17:39
Tack Bengt, det var betydligt mer liv och rörelse längs Skeppsbron förr, även i min ungdom.
Så fick jag lära något om Stockholm i dag med ..
Härlig bild till samlingen..
Gun-Inger
Svar från Turbo56 2017-03-08 19:26
Tack Gun-Inger, Stockholms historia är spännande.
Riktigt härlig dimbild från Skeppsbron! Tack för historiebeskrivningen också. Kul att veta lite mer om en plats som jag går förbi lite då och då vid mina stockholmsbesök.
Hälsningar, Bjarne
Härlig spöklik stämning i denna bild. Vad som helst kan ju dyka upp i dimman.
Hälsningar Lena