Skeppsbron var Sveriges ekonomiska centrum
Birger Jarl eller hans föregångare Birger Brosa stakade ut en fyrkant någon gång under första hälften av 1200-talet. Här skulle Stortorget i den nya staden Stockholm ligga. Den första gatan blev Köpmangatan som ledde ner till stadsholmens östra strand, som då låg strax nedanför Österlånggatan utanför stadsmuren. Med tiden fylldes den ut med grus från åsen och sopor från staden, nya hamnkvarter byggdes utanför Östra Långgatan, med pittoreska namn som Vindragargränd. Vin var en viktig importvara och männen som rullade tunnorna från kajen bildade ett eget skrå: Vindragarna.
Kajen fick med tiden namnet Skeppsbron och där var centrum för utrikeshandeln. Den skedde huvudsakligen med Östersjökusterna. Under medeltiden dominerades sjöfarten av hansefartyg, med lastkapacitet som dagens långtradare.
Skeppsbron var också tilläggsplats för 1700-talets och det tidiga 1800-talets viktiga lokaltrafik på vattnet. Roddarmadamerna rodde passagerare kors- och tvärs över vattenvägarna mot en ringa penning, bland annt till Djurgårdens krogar. Roddarmademerna var kända för att vara supiga och svärande. Att “svära som en roddarmadam” var ett nedsättande uttryck. På 1800-talet kom också små ångslupar och båtar med handvevade propellrar i bruk. Att ta sig fram på vattnet från denna ekonomins centrala strandremsa till olika delar av staden gick mycket snabbara än med hästdroska i den gyttriga trafiken längskullerstensgatorna.
Närmare nutid, kring 1970, minns jag då Finlandsbåtarna låg vid Skeppsbron. Jag bodde centralt och kunde gå till båten mot kvällen och vakna i Helsingfors på morron.
Lite tidigare - 40-talet och tidigt 50-tal tror jag - tog båtarna ombord bilar med kran. Nån sorts säck under varje hjul, rep och jobbare som fixade luftfärden.
På kajen fanns en skruttig byggnad med tull och gränskontroll.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9733
Ps. Tror jag själv har några bilder på de kranarna! :)
Härlig bild till samlingen..
Gun-Inger
Hälsningar, Bjarne
Hälsningar Lena