Arton miljoner sexhundra tusen bitar förgylld mosaik
År 1907 beslöt Stockholms stadsfullmäktige att bygga ett nytt stadshus på den gamla eldkvarnstomten vid Hantverkargatan 1 på Kungsholmen i centrala Stockholm. Efter en arkitekttävling fick Ragnar Östberg uppdraget att rita det nya stadshuset.
Ragnar Östberg lär ha inspirerats av Dogepalatsets volym och arkader mot vattnet samt Markuskyrkans kampanil, båda belägna i Venedig. Stadshusets yttre och inre bär även influenser av bland annat italiensk renässans, nordisk gotik och islamisk konst, som Östberg förenade till en alldeles egen stil, där även det specialtillverkade, mörkröda murteglet spelade en viktig roll. Drygt en miljon handslagna och knappt sju miljoner maskinslagna tegelstenar användes för att färdigställa arkitektens skapelse.
Under tolv byggnadsår, 1911-1923, gick det åt nära en miljon handslagna och sju miljoner maskinslagna tegelstenar samt arton miljoner sexhundra tusen bitar förgylld mosaik för att färdigställa arkitekten Ragnar Östbergs skapelse. Stadshuset invigdes midsommaraftonen den 23 juni 1923, på vad man antog vara 400-årsdagen av Gustav Vasas intåg i Stockholm (det var i själva verket dagen därpå).. Invigningstalare var Verner von Heidenstam och Hjalmar Branting.
Jag sökte ett nytt perspektiv för bilden, stadshuset har jag fotograferat "några" gånger.
//Tommy
Vacker bild med en smula dramatik - eller varför inte kalla det just dynamik!
Och mkt intressant läsning, tack!
Björn T
För mig som var med i tevens barndom, så påminner stadshuset om TV-testbilden där stadshuset sticker upp över en stiliserad siluett av Stockholm.
Östberg gjorde faktiskt inte så många andra kända byggnader, Sjöhistoriska museet och Östra Real är två av de mer kända, annars ritade han mest villor.
Om Östberg finns en anekdot: Han promenerade förbi stadshuset med en bekant och sa: Jag är mannen utan själ. Jag lade ner den i det där huset.
Men det blev många andra fina verk, utom villorna: Patent- och Registreringsverket, Riksbron, hantverkshotellet Industricentralen som jag personligen fäst vid mig och så kanske tio tusen gula brevlådor som var standard framemot 1960.
Hög teknisk och konstnärlig kvalitet och stor självständighet. En av våra största.
då blir det så här underbara bilder som denna...svårt ta in
att det gått åt så enorma mängder. Vi kan vara stolta ha
denna vackra arkitektur som blivit ett känt "landmärke" för
Stockholm samt Sverige.
Gun-Inger
Stadshuset är verkligen imponerande och vackert.
Snygg vinkel på bilden ihop med en berättande text.
Hälsningar Lena