Design Ikon
OK, designikon skall inte särskrivas men eftersom jag tänker ta upp en tidlöst designad kamera från företaget Zeiss Ikon så låg ordvitsen i rubriken nära till hands.
Jag är inte intresserad av att samla på kameror för att de är ovanliga specialutgåvor eller antika, men eftersom jag tyckerom design i allmänhet och industridesign i synnerhet så finns det några få kameror jag har (eller vill ha) enkom för formgivningen skull.
Design som är originell och nyskapande samtidigt som den är tidlös och lite återhållen tilltalar mig. De här egenskaperna är nog rätt svåra att kombinera och därför är det faktiskt inte så många kameror som jag tycker är design-fullträffar men Contax 1 är en av dem. Fastän den lanserades för 80 år sedan tycker jag att linjerna än idag känns förvånansvärt moderna.
Annons från 1934. Ha gärna en matchande klackring till din Contax...
Den kantiga designen och det helsvarta utförandet i lack skiljer kameran från samtida konkurrenter och gör att kameran ser idag lite yngre ut än vad den är.
En viktig orsak till att kameran fick den form den har är förmodligen att man på alla tänkbara plan vill skilja sig från den sju år tidigare lanserade Leican (med runda former) som snabbt tagit marknadsandelar genom att introducera den nya filmformatet 24 x 36 (som vi i dag kallar "fullframe" eller FX när vi talar sensorstorlekar). Leitz hade självklart ett kommersiellt försprång eftersom man introducerat själva småbildsformatet. Nu ville konkurrenten Zeiss Ikon slå Leitz på fingrarna och ta marknadsandelar genom teknisk knock-out. Contaxen måste vara bättre på allt.
Några exempel på argument som Contaxsäljaren radade upp var t.ex. snabbfokusering genom "pekfingerhjulet" framför avtryckarknappen. Den inre bajonetten, innanför den svarta avtsåndsskalan, roterar med hjälp av hjulet och ändrar skärpeinställningen.Det här funkade dock i princip bara på 50 mm objektiv. Övriga objektiv anväde den kraftigare yttre bajonetten utan "fjärrkontroll" till fokuseringen.
Skärpan ställs för övrigt in med hjälp av en sökare som påstods vara mer exakt än Leicas.
Ett av de hårdast lanserade argumenten för Contaxen var dock den ultrasnabba slutaren med 1/1000 sek som kortaste slutartid. Leica klarade bara 1/500 del. Den kombinerade frammatnings- och slutartidsväljarratten bredvid objektivet hävdades också vara överlägsen handhavandemässigt (vilket den ganska uppenbart inte är).
Tidlös 80-åring.
Tekniken som skulle slå Leitz på fingrarna hade inte direkt avsedd effekt utan slog tillbaka mot avsändaren istället. Den avancerade tekniken, som förutom att den drev upp tillverkningskostnaden (varje kamera tog sex timmar att montera), var notoriskt opålitlig och många av kamerorna som såldes första åren fick återkallas till fabriken för uppdateringar eller reparation. Contax tillverkades 1932 till 1937 och under de fem åren genomfördes sju geomgripande uppdateringar av mekaniken i kameran. Detta gav resultat och efterföljaren Contax II är betydligt mera pålitlig.
Inte helt överraskande är det svårt att hitta tidiga Contax I som fungerar. Det som allra oftast är trasigt är slutaren. För att hantera de snabba tiderna (och eventuellt också för att gå runt Leitz patent) byggdes slutarridåerna i metall. Ungefär som en garageport i miniatyr. Ridåerna löpte i, och stydes delvis av, två tygband som ofta är trasiga. Det här gäller också för mitt exemplar.
Här syns det tydligt att slutarridåerna är sitter snett. Det vänstra tygbandet har förmodligen gått av. Nu har jag som sagt den här kameran mest på grund av deignenoch det gör inte så mycket att den inte funkar. Men samtidigt vore det kul att kunna ta några bilder ed den och därför har jag bestämt mig för att försöka laga slutaren på egen hand. Första steget blir att hitta reservdelar. Rapporter kommer...
Kyoceras Contax G1 och G2 kom under 90-talet men hade egentligen inte så mycket med Ur-Contaxen att göra. Men hjulet för fokusinställning fanns kvar och optiken levererades fortfarande av Zeiss.
/F
Det jag tycker är allra intressantast är hur lite striden om konsumenterna har förändrats om jämför Leitz och Zeiss Ikon med dagens motsvarigheter Nikon och Canon. Ett skyttegravskrig där små tekniska skillnader blåses upp så mycket det går för att övertyga om att skillnaderna har stor betydelse för hur fina bilder du kan ta. När Leitz och Zeiss ikon pekade på slutartider och mätsökarbas pekar dagens aktörer på pixelantal, pixeltäthet osv men i övrigt är mycket oförändrat.
F
Jag måste erkänna att jag också, förutom historiken, även föll för designen, framförallt med Tessaren.
Min är av sista modellen, och lyckligtvis fungerande. Jag har hittills kört en rulle genom den, men det skall bli fler så fort jag rengjort objektivet bättre. :-)
Då kanske jag hinner skaffa klackring också. ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2516846.htm?set=mp
Nu blir jag verkligen sugen på att fixa slutaren (förmodligen betydligt lättare sagt än gjort) för att kunna köra en rulle film genom kameran.
Tack för kommentar!
/F