Funderingar och fotografier från min vy i Vintergatan

Jo det här med bildkritik...

Jag har för någon månad sedan åter igen börjat stoppa in bilder i album (har tagit bort dem två gånger...men tredje gången gillt!) och även börjat lägga in egna bilder för kritik i några av poolerna. Jag har också blivit hyggligt flitig med att analysera och kommentera andras bilder - det är givande tycker jag.

Men...både jag och många andra - de allra flesta tror jag är alldeles för försiktiga med att försöka ge vettiga analyser och egna funderingar kring andras bilder. Vi är mest snälla och skickar beröm.

Jag får bara beröm i stort sätt på mina bilder, de få som hunnit med att bli kommenterade. Och det är jättekul - oh jaaa!!! Jag blir så glad, så glad... - så sluta inte med det, tack.

Men, jag skulle vilja ha lite annat att bita i också. I poolen bildanalys, ligger ett uttalat focus på att fundera omkring upplevelsen av bilden. Vilket förstås är givande, både att träna på själv och att få på sina egna bilder. Men i de övriga poolerna, där skulle jag önska att vi var lite mer vågade. Inte bara gav beröm. Utan faktiskt lite kritik också.

Hur är det med exponeringen, kunde man löst kompositionen på ett annorlunda sätt, är det här formatet verkligen bäst och hur har jag egentligen lyckats med redigeringen?

Jag har märkt med mig själv att jag har en tendens att mest kommentera bilder som jag gillar. De jag inte gillar låter jag vara. Förmodligen fungerar många som jag.

Så då blir okommenterade bilder liksom en kommentar i sig själv, men på ett himla dåligt sätt. För ingen har talat om vad som inte upplevs bra med bilden eller hur man kunnat göra annorlunda...

Då och då har jag också tänkt att bloggen skulle kunna användas mer för bildanalys/bildkritik. Jag  skulle önska att det fanns en funktion för att kunna t.ex välja om man vill ha:

- allmänna kommentarer

- kommentarer med bildanalys/kritik

- avstängd kommentarsfunktion


 

Bilder öppna för kritik...

...för  suddig, för långsam tid? Och hur är det med den svartvita konverteringen?

 

 

...för mycket clarity och för intetsägande?

 

 

...för tråkig och kanske fel format? Och har ni inte sett nästan samma bild förut... :)

 

 

Hälsningar Lena

Inlagt 2011-10-03 20:25 | Läst 3826 ggr. | Permalink

"De två första talar inte till mig men den tredje är kanon - jag blir väldigt nyfiken på om du kan få med mer reflex från vattnet från byggnaden?? verkar som om det skulle kunna bli en kanonbild också.. Den är definitivt inte tråkig - tycker den är spännande och intressant Bildkritik är svårt just för att man tycker så olika - med åren har man lärt sig att många inte tycker ens bilder är nåt särskilt men lika många tycker de är underbara. Jag försöker lyfta fram det positiva men jag kan även ge förslag på vad jag själv skulle vilja lyfta fram mer , helt baserat på ego .... Jag har fått en del kommentarer på mina bilder som jag tycker blir ganska lustiga - speciellt när nån bild blir fullständigt utskåpad , hade en där den som kommenterade skalade bilden nerifrån och upp och inte nåt i bilden var bra , han avslutade med att han inte bestämt sig för om himlen var nåt att ha (eftersom allt annat var fel ) och detta på en bild som jag själv gillade .... Smaken är som baken som sagt var. Läste här nedan att folk inte vill ha svar utan motkommentarer , det kanske är så men jag brukar svara - tycker det hör till god ton. Ha en mycket trevlig vecka .. och den sista var ju givetvis kanon!"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Med risk för att trampa i klaveret, en snabbfeedback från en outbildad person:

Nr 1 är för oskarp om du verkligen ville avbilda paret som dom såg ut.
Nr 2 är lite småtrist och blir lite rörig med grenarna i bakgrunden.
Nr 3 är kalas, men jag hade valt att beskära på vänstersidan för att få husknuten och linjen där mitt i bilden, kvadratisk, för bättre harmoni.
Nr 4 är helt underbar och får full poäng från Västerhaninge juryn.

Det är MIN åsikt och behöver inte överenstämma med din eller någon annans.

Debatten om kommentarer tar en evighet att skriva vad man tycker om. Det bästa är att mötas och diskutera bilder. Det är som melodifestivalen. Tycke och smak. Det mesta är "rätt", beroende på hur man ser på saker och ting.

mvh Tommy :-)
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 21:00
TACK!!!! Vi tycker nog ganska lika...förutom om bild fyra då...som jag nyss kastat i papperskorgen...ja, ettan och tvåan också. Håller på att städa på gamla och nya bilder - håller på att göra plats! :)

Men sjutton det här med bildkritik...skall man ta bort det då????
Det borde heta bildberöm...då skulle det fungera utmärkt, och inget fel i det...
Men jag tycker att det fungerar sämre nu än när jag började här på Fs för två år sedan eller så...

Ha en bra kväll! / Lena
Som vanligt kloka tankar Lena, och håller med dig. Man kan ju faktiskt ge kritik på varandras bilder - och tycker man det är jobbigt kan man ju "linda in orden" lite, brutalärlig behöver man ju inte vara. Vi tycker ju faktiskt olika beroende på vårt bildseende....För mig har bildanalysgruppen varit en kick utan like, där är det inte direkt schablonkommentarer.

Jag vet också att man på fs, inte ska tacka för kommentarer på sina bilder utan motkommentera. Det gillar jag inte alls! Tycker man bör svara, om inte annat för att få "kvitto" på det man tyckt. Upplever dock att det är lite si och så med det, vilket jag tycker är synd.
Bild 1: Jag gillar den helt enkelt...
Bild 2: Lite luddig bild, får inget grepp om den...Skulle kanske beskära den så att du bara får de skarpa grenarna med...
Bild 3: Du vet att jag gillar dessa bilder från dig...
Bild 4: Har du dragit för mycket i opaciteten? Jag seeeer dig ju inte... :-)

Lite tankar såhär i början på veckan ja...:-)
/maria
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 21:27
Hej!
Jag tycker också att man kan ge både ros och ris. och man kan ge kritik utan att såga...för som sagt vi tycker ju olika. Men just tankar om annan beskärning, om man dragit för mycket i reglagen :) - det var ju meningen att jag inte skulle syns!!!! :) eller gjort en dålig svartvit konvertering etc...med mera...med mera...

Det är nog så att eftersom jag börjat att lägga in bilder i pooler nu...så har JAG blivit uppmärksammad på problemet. Men jag tycker att utvecklingen gått mot att man hellre delar in sig i smågrupper som passar en...och så struntar man mer eller mindre i den stora helheten...eller? Kanske man skall ta bort bildkritiken tex?

Och jag tycker att man visst skall ge ett kvitto på kommentarerna...sedan kan man ju kommentera tillbaka också.
Och jag gillar också bildanalys-poolen...

Trevlig kväll! / Lena
De två första talar inte till mig men den tredje är kanon - jag blir väldigt nyfiken på om du kan få med mer reflex från vattnet från byggnaden?? verkar som om det skulle kunna bli en kanonbild också..
Den är definitivt inte tråkig - tycker den är spännande och intressant

Bildkritik är svårt just för att man tycker så olika - med åren har man lärt sig att många inte tycker ens bilder är nåt särskilt men lika många tycker de är underbara.
Jag försöker lyfta fram det positiva men jag kan även ge förslag på vad jag själv skulle vilja lyfta fram mer , helt baserat på ego ....
Jag har fått en del kommentarer på mina bilder som jag tycker blir ganska lustiga - speciellt när nån bild blir fullständigt utskåpad , hade en där den som kommenterade skalade bilden nerifrån och upp och inte nåt i bilden var bra , han avslutade med att han inte bestämt sig för om himlen var nåt att ha (eftersom allt annat var fel ) och detta på en bild som jag själv gillade ....
Smaken är som baken som sagt var.
Läste här nedan att folk inte vill ha svar utan motkommentarer , det kanske är så men jag brukar svara - tycker det hör till god ton.
Ha en mycket trevlig vecka .. och den sista var ju givetvis kanon!
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 22:10
EN endaste gång har en bild av mina blivit sågad, på ett trist sätt, på två år...men för övrigt har jag mest fått beröm...och positiva analyser...ibland tänkvärda funderingar, tips etc...
Kanske har jag haft tur med att slippa utskåpning...

Jag tycker också att ett litet svar som en bekräftelse på kommentaren är bra...men sedan om jag har tid så brukar jag försöka gå till den som kommenterats bilder och kolla...och ge en kommentar tillbaka. Det är spännande, och skulle alla göra så, så skulle fler bilder bli kommenterade!

TACK för att du tog din tid...och tack för bildanalyserna! :)
/ Lena
Tja, så här kan man också tycka:
Ettan ska inte vara skarpare, då mister den sin charm
Tvåan nja vet inte var jag ska titta.
Trean behärskar du bra, gillar kontrasten skärpa/dimma
Fyran, lite spännande
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 21:59
Hmmm, det ÄR alltså här man skall få sin bildkritik... - synd att jag inte valde bilder med omsorg... :)
Men det första man slås av det är ju svårigheten att tycka och tänka om bilder, för vi tycker ju så olika...men ändå; av er har jag fått små aha-upplevelser...t.ex det där med skärpa...kanske skall vara rejält oskarpt för att inte uppfattas fel. (Verkar vara lite trendigt dessutom)
Balansen i Strykjärnsbilden...som Tommy pratade om, kanske är viktigt för många...för mig kändes den ok.

TACK Jan-Olof! // Lena
Inbillar mig att många drar sig för att kommentera på lite "djupare" nivå därför att när man gör det riskerar man att visa sin "okunnighet". Och något "okunniga" tror jag väl att de flesta av oss amatörer är. Det händer dessutom att reaktionerna på förbättringspotential på en bild inte tas emot så positivt och det gör att många kanske tycker att det är jobbigt att ge annan kritik än beröm. Ett stort problem till: att reflektera över en bild kräver tid, att sätta sina tankar på pränt tar tid - därför blir det inte av att kommentera omsorgsfullt utan kommentarerna blir lätt snälla och kanske något menlösa - man får bekräftelse på det som man själv redan gillar.

Och dina bilder här: Nr 1) Gillar bilden! Antagligen är det pga kompositionen. Struntar i att bilden inte är skarp. Stör mig på forsen bakom. Nr 2) En bild som inte "talar till mig". I förstoringen ser man den smala grenen som har fin skärpa och plötsligt händer det något! Kanske skulle bilden vinna på ett kvadratiskt format, bort med vänster sida? Nr 3) Håller med om att beskärningen på vä sida vore något. En vacker fridfull bild. En bild som man kan tröttna på? Eller inte...
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 22:24
Om man inte har tid att reflektera över en bild, och om man inte vill ge sig in och försöka kommentera från det man själv tycker...hur sjutton skall det bli bra kommentarer då? Men jag håller med dig...
men i en bild finns det ju alltid både det som är bra och mindre bra, så man kan se till att både glädja och försöka ge ärlighet tycker jag. För ärligheten är kanske viktig någonstans för vidare utveckling...

Bilderna här slängde jag mest in för att illustrera inlägget, och för att se vad som skulle hända...men det blev ju intressant! Jag har fått en del att tänka på...Bl.a det där med format och balans...
Nr 2 var en bild som jag lekte med softningen...den var skarp från början...
TACK för ditt tyckande - gillas, vareviga ord! :)
Fortsatt trevlig kväll! / Lena
Hallelå Lena
Här kommer en som int har direkt koll på det tekniska
1, Där tycker jag att damen förstör mycke när hon tittar in i kameran, skulle vilja att de verkar ovetandes istället. Därimot gillar jag att man ser lite av vattenfallet

2, Svår bild, men fina gröna färger å spännande bakgrund, vill ju gärna se det positiva :=)

3, Klart bästa bilden, fin dimma kompet känns bra å fina linjer å härliga speglingar

4, Ett strålande porträtt :=)

Sen skrev du ju att det är lätt å kommentera de bra bilderna å det är det ju, så därför försöker jag kommentera de som istället har svårt å få kommentarer, å då försöker man ju naturligtvis se det positiva i bilden, å kanske kan glädja de som e nya på detta,
Så ett tips börja kommentera de som legat ett tag utan å få kommentar, då måste man ju betrakta bilden å försöka hitta det som e bra i bilden, å även kanske å komma med lite tips om hur man kan göra för å lyfta bilden,
Det jag menar är ju att jag tror de bra fotograferna kan ta kritiken bättre än om man skriver ner en som e ny på detta, självförtroendet blir ju int bättre av å gå för hårt fram, man ska nog ta det lite försiktigt å känna sig fram lite försiktigt,
Men jag håller med dig om att jag skulle verkligen vilja ha kritik på det som int e bra, för å lära mig denna svåra konst.
Thithi du å jag kan ju såga varann Lena ;=)

MVH Roger hade så gött nu
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 22:31
Vilken bra grej att kommentera de bilder som har svårt att få kommentarer!
Jag brukar tänka så ibland att jag vill ge mig i kast med en bild som jag tycker är svår att kommentera, ofta har de bilderna heller inte så många kommentarer. Men på så sätt slår jag två flugor i en smäll; kanske glädjer någon och tränar själv på något att bita i...
Men jag tycker att blandningen av ros och ris är viktig, och att man är klar över att det man ger är sitt eget högst personliga tyckande...ingen sanning.

Såga på du!!! och så får jag väl ge mig in bland dina bilder en vacker dag... :)
Ha det gott! / Lena
Ja, det är klurigt det där. Jag tycker att det är olika kommentarskultur i olika grupper. Innan när allt låg i kritikpoolerna kändes det mer berättigat att kommentera och kritisera störande strån, konstiga exponeringar och förbryllande kompositioner. Men efter att grupperna kom så var i alla fall min upplevelse att man oftare fick kritik för att man gav kritik. Och då blir det lätt så att man kommenterar det man gillar med ett glatt tillrop och hoppar över resten. Det finns ju också så måååånga bilder. Jag gillar att kommentera och lägger gärna ned tid på det ibland. Men det ÄR tidskrävande och det är inte alltid det faller i god jord att man har invändningar och synpunkter och då känns det ganska hopplöst att lägga ned den tiden och energin. Jag har kommit fram till att man får ta det för vad det är helt enkelt. Ge så många och så långa kommentarer som man orkar och vara glad för de kommentarer man får.
Svar från Lena Eriksson 2011-10-03 22:46
Hmmm, jag är inte med i så många pooler ännu...men det jag upplevt det är att det är mer beröm och slätstruket nu, än för ett par år sedan.
Som jag redan skrivit här i flera kommentars-svar så tycker jag att det är viktigt med en bra blandning av ros och ris och att man är noga med att poängtera att ens egna analys är högst subjektiv.
Beröm är häftigt att få, absolut...men tänk om alla bemödade sig lite, att både ge aningens vidare analyser och att ta emot kritik som en tillgång...så mycket nya tankar som skulle flyga kors och tvärs och kanske inspirera... :)

TACK för kommentaren - uppskattas! / Lena