Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3003: Folke Bernadotte och "De hvide Busser".

Roskilde, den 3. januar 2025.

___________________________________________________________________________________________________________________

Jag skrev i ett svar för ett tag sedan på ett blogginlägg av mig:

Det blev ett enkelt köp :-) Ett litet häfte om de berömda "Hvide busser", som i första hand förknippas med Folke Bernadotte. Häftet från 1995 här berättar för första gången den danska vinklingen och deltagandet i hela insatsen. Jag kanske skriver ett blogginlägg om det.

Så idag blev det.

Källa: Bushistorisk Selskabs häfte från 1995 med anledning av 50-årsjubileet av insatsen att föra hem de norska och danska fångarna från koncentrationslägret "Neuengamme".

Ordföranden för "Bushistorisk Selskab" skriver i förordet, "att mycket redan har skrivits om "De hvide Busser", men att transportsidan har varit undergranskad jämfört med en rad andra sidor av hjälpa kampanjen".

I häftet har intervjuer samlats in från levande (1995) åkerier och chaufförer som deltagit i aktionerna samt från några av de överlevande fångarna.

Röda Korsets aktioner med "De hvide Busser" 1944 och 1945 har för mig och många andra varit synonymt med Folke Bernadotte. Ordföranden för "Bushistorisk Selskab" är därför också förvånad över hur lite publicitet det har varit om de danska bussägarnas insatser i aktionerna. Det fanns till exempel inte ett ord i tidningen "Danmarks bilruter" från 1945! En möjlig förklaring kommer i ett annat blogginlägg.

I häftet är auktionerne grovt uppdelade i 4 avsnitt:

Sommar 1944 - 8. marts 1945 - Danska Röda Korset kör hem 7 fångar till Danmark

Den 11. marts - ca. 15. april 1945 - Bernadotteaktionen köra danska och norska fångar från flera läger och fängelser i hela Tyskland och till koncentrationslägret "Neuengamme". Efter den 3 april halveras den svenska arbetskraften och kompletteras med dansk arbetskraft och utrustning.

Den 18- 22. april 1945.- Runt 4 000 danska och norska fångar evakueras från "Neuengamme" med en enorm insats, särskilt med dansk utrustning och personal.

Den 22. april - 2. maj 1945 - Svensk och dansk personal och utrustning deltar i en högriskoperation för att evakuera kvinnliga fångar från lägret "Ravensbrück" nära Berlin. Busstransporter avbryts den 25 april efter att ha blivit attackerad flera gånger med dödsfall. Två tåg anländer till Padborg den 1 och 2 maj 1945.

De danska och norska prästernas registerkort hjälpte svenskarna att hitta de nordiska fångarna runt om i de tyska koncentrationslägren.

I lägret Neuengamme rensades en av byggnaderna från andra fångar och reserverades sedan för de nordiska fångarna. "Bernadotteaktionen" förde fångar från många läger över hela Tyskland. Bernadottebussarna gick på bensin och hade därför mycket större räckvidd. De danska bussarna körde med gasgeneratorer och körde därför huvudsakligen bara från Padborg till Neuengamme nära Hamburg och tillbaka.

De små kvadrater är koncentrationsläger och Neuengamme var den som låg närmast Danmark. Med stor diplomatisk kompetens lyckades Folke Bernadotte förhandla, att samla de nordiska fångarna här.

Fortsättning följer - också med ett antal fotografier.

Hälsningar från Erik.

Inlagt 2025-01-03 18:44 | Läst 1177 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
fint att du tar opp det Erik
många känner inte till hur många läger det var i Tyskland, återresan mm

när jag förstått hur många bunkrar som byggts längs kusterna förstår jag hur fast Danmark var, totalt inbyggt av betongbunkrar 8000 sammanlagt, 7000 på västkusten
hur hann dom
Svar från Erik Madsen 2025-01-03 19:17
Hej Inger - tack för dina kommentarer.
Det byggdes ca. 8 000 olika betongkonstruktioner, varav ca. 2000 var verkliga bunkrar.
De skulle ingå i Hitlers "Alantvold", som sträckte sig från södra Europa hela vägen genom Danmark och upp genom Norge. Som skydd mot de allierades landstigning.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Historia som vi behöver höra talas om ibland och man kan alltid lära sej mer.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2025-01-04 11:05
Hej Lena - tak for dine kommentarer.
Mvh. Erik.
Hej Erik! Intressant nutidshistoria, det var trots allt inte så länge sedan. Jag har sett (och fotat) en del av bunkrarna i ”Atlantvold” på stranden vid Lökken. Ett viktigt minnesmärke. Hälsningar Mats
Svar från Erik Madsen 2025-01-04 11:07
Hej Mats - tack för dina kommentarer.
Jag har även fotat några av bunkrarna på Jyllands västkust.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Absolut ett ämne som måste tas upp ibland, vi får inte glömma detta. Jag undrar hur mycket det berättas om detta i skolorna nuförtiden, skulle tro ganska lite.
Svar från Erik Madsen 2025-01-04 11:20
Hej Morgan - tack för dina kommentarer.
När information och berättelser kommer fram långt efter befrielsen – beror det i flera fall på att det har varit dolt. Såren har varit för stora. I det här häftet berättar några av de direkt involverade om sina upplevelser för första gången.
Du har rätt i att det är väldigt begränsat - det som lärs ut i skolor, men i DK är det fortfarande många som sätter ljus i sina fönster på kvällen den 4-5 maj. Vissa dokumentärer sänds även på TV. Våra barn och barnbarn har fått mycket information från sin morfar (mig). På ett vettigt sätt - jag är född sommaren 1943 och det var de intresserade av att höra om :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Så bra att danskarna också hjälpte till med att hämta hem folk från koncentrationslägren. Det är bra att beskriva historien så korrekt som möjligt. Tack för den upplysningen! Nu vet jag mer om det.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2025-01-04 11:29
Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Informationen och intervjuerna i detta häfte ger en helt annan bild av hur aktionerna gick till. Majoriteten, cirka 4000, av fångarna evakuerades från Neungamme av mest privata danska bussägare, bussar och chaufförer. Mer om detta i kommande inlägg.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik!

Min farfar har kört "vita bussarna". Vad min pappa berättat körde han mest till Ungern. Farfar Georg, som var civil var tvungen att ha en militär titel så han fick bli Kapten Steen. Vet inte varför det var så.
Tyvärr hann han dö innan jag fick reda på detta om de Vita bussarna.
Mvh,

Daniel
Svar från Erik Madsen 2025-01-04 13:13
Hej Daniel - tack för dina personliga kommentarer.
Jag hade en liten förhoppning om att det fanns några svenskar som kunde berätta om eventuella erfarenheter eller information sett från svensk sida. Det stämmer att de svenska bussarna hade mycket längre räckvidd – de gick trots allt på bensin, medan de danska körde med gasgeneratorer (mer om detta i ett kommande inlägg).
Det var många som var inblandade då som inte berättade om sina upplevelser – det var för tungt. Som tur var lyckades den danska föreningen "Bushistorisk Selskab" intervjua några av de överlevande bussägarna och chaufförerna i 1995, så vi fick en mer nyanserad redogörelse för evakueringarna. Man hade kommit överens om att de då inte skulle publicera den delen av den danska insatsen. Mer om det i ett framtida inlägg.
Med många vänliga hälsningar och återigen tack för dina kommentarer. //ERIK//
PS: Jag ska försöka se om jag kan få reda på något om din fråga.
Daniel Steen 2025-01-04 14:38
Kom på nu att jag faktiskt kört(patient i ambulansen) en kvinna som överlevde förintelsen och blivit räddad tack vare de vita bussarna. Vi hann ha en väldigt fint samtal på väg in till sjukhuset. Stark kvinna med ett rikt liv trots allt som hon varit med om.
Daniel