I dag fick jag ett efterlängtat brev med posten!
Brevet
kom från Antiquaria Bok-och Bildantikvariat i Göteborg.
Och
här är innehållet! Jazzfotografen Ove Alströms fina lilla bok Portrait of my
Pals från 1965 som jag försökt få tag i flera år. Här kommer några uppslag.
Första gången jag träffade Ove Alström var några år in 60-talet och på Gyllene Cirkeln i ABF-huset på Sveavägen här i Stockholm. Jag var där med några kompisar och lyssnade på saxofonisten Dexter Gordon tillsammans med bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen och om jag inte minns helt fel Janne Carlsson på trummor. Eftersom några av oss hade våra kameror med och också fotograferade så kom han fram till oss när det var paus och började snacka lite. Han hade med sig en 24x30 låda med ett antal av sina bilder som vi storögt fick titta igenom. Vi var alltså ett jazzintresserat gäng så vi kände till han och hans mustiga bilder tidigare från Orkesterjournalen. Det var också den kvällen jag fick reda på hur han kunde få så pass bra konsertbilder där ljuset ofta var hårt och taskigt. Hemligheten var filmframkallaren Negatol High Speed även kallad ”ryssoppan”. En framkallare som också var mycket populär bland pressfotografer, man kunde med den soppan pressa en tri-x upp till 1600 ISO eller ASA som det hette på den tiden. Framkallaren arbetade hårt i både skuggor och högdagrar vilket gjorde det byggdes upp en speciell konturskärpa. Jag testade sedan vid några tillfällen ”ryssoppan” och jag minns att negativen fick en kraftig slöja och var ganska svårkopierade och att jag ofta var tvungen att köra på hårt eller extra hårt papper.
Den
här 24 x 30 kopian på Sony Rollins fick jag av Ove Alström när jag var ute hos honom i
Åkersberga på 60-talet. Vi stötte senare på varandra vid några tillfällen på Konserthuset innan flyttade han ner till Emmaboda. Och vad jag minns så gjorde han där också en bok om glasbruket.
För
er som inte vet.
Ove Alström var under 60 och 70-talet en av landets främsta jazz och musikfotografer och han var under många år var flitigt verksam bland annat i Orkesterjournalen. Han arbetade också under en tid på Stockholms Stadsteater och var också senare stillbildfotograf på flera av Jan Troell filminspelningar.
That's all (jazz)!
/Bernt
Skulle vara kul att bläddra igenom några
sidor i den boken en mörk vinterkväll!
Lycka till med läsningen! : )
MVH /David.
/John-Erik
Ha det bäst!
-affe
//Magnus
Mvh Tor Stjerna Alström
Jag vill också påstå att jag var vän med Ove. För cirka 25 år sedan bodde jag hos Ove och hans familj, i två månadslång perioder, och kopierade jazzbilder i 30x40 format till en kund i Japan.
Vi hade inte alls samma inställning till fotograferande och bilder men vi möttes i livsinställning. Ove kom på den punkten att förändra mitt liv.
Jag upplevde också Oves sjukdomstid och hans bortgång. Fy fan så tragisk att en sådan människa ska dö i förtid. Nä nu sitter jag och gråter, så det får räcka med detta...