Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

Analoga "godbitar" från mitt kameraskåp 3

SZABAD 9x12

1936 kom den ungerskfödde modellsnickaren Szilárd Szabad (1907-1994) till Sverige för att läsa på Stockholms Tekniska Institut, STI. Han arbetade en tid som modellbyggare på en firma på Hamngatan i Stockholm och kom där i kontakt med Hasselblads Fotografiska. Efter avslutade studier startade Szabad egen verkstad vid Malmskillnadsgatan och tillverkade bl.a gjutmodeller.

Snart började det komma in reparationsarbeten på gamla träkassetter från Hasselblads. Under kriget och efterkrigsåren var det svårt att få tag på nya kassetter och Szabad kom på idén att börja tillverka nya kassetter som han huvudsakligen sålde till Hasselblads.
Uppmuntrad av många fotografer, bl.a från ateljé Bergne i Hästskopalatset i Stockholm, som önskade en ateljekamera med rörligare bakstycke, började Szabad tillverka kameror för storformat. Han tillverkade en första serie om 50 st 12x16,5-kameror, som under de första åren kom att, säljas under namnet Hasselblads Universalkamera.

Hasselblad köpte allt han kunde tillverka. Omkring 1953 gav han svaret till Hasselblad, att "han inte längre hade några Hasselblad-kameror, att sälja, endast Szabad-kameror". Följden blev, att de hade osålda kameror, i varje garderob hemma. Hasselblad köpte då endast styckevis, när de inte längre fick sätta sitt eget namn på dem.

Den första serien var inte någon tekniskt fulländad produkt, men för varje ny serie om 100 kameror gjordes viktiga förbättringar. Szabad lyssnade mycket till andra yrkesfotografer och kamerabyggares synpunkter. Som mest jobbade ett tiotal i hans lilla verkstad på Malmskillnadsgatan. De flesta var elever på någon av Stockholms aftonskolor, som jobbade på dagarna vid sidan av de tekniska studierna. I slutet av 1950-talet flyttade han verkstaden till Tavastgatan på Södermalm, då hans tidigare lokaler revs.
Kamerorna var tillverkade i trä och metall. Långt in på 1950-talet var denna svenska kamera, en favoritkameran för otaliga ateljéfotografer. I mitten av 1950-talet kom "de svarta" Szabad-kamerorna, en andra generation, som också kom att bära konstruktörens namn.



Ca 1.500 Szabadkameror tillverkades mellan åren 1945 -1962, och exporterades till Norge, Finland och i slutet av 1950-talet även till USA med negativformaten 4x5" och 5x7". Han byggde även kameror på specialbeställning till Nationalmuseum och Svenska Dagbladet, för negativformatet 24x30 och 30x40.

Omkring 1962 flyttade han ut till Västerhaninge, söder om Stockholm, och fortsatte där med kameratillverkning i mindre omfattning, men allt mer med tillverkning av ateljestativ, som kom att exporteras till åtskilda länder i Europa. Under 1980-talet hade han ett nära samarbete med Pendings mekaniska verkstad i Falkenberg, för stativens konstruktion och utveckling. 1989 övertog de äganderätten till Szabad-stativen.
Text  P-A Westman, Vännes: Svensk kamerahistoria

Szilárd Szabad 1907–1994
Foto© Pär Rittsel

Jag har haft den stora äran att träffa Szilárd Szabad. Det gjorde jag i slutet på 50-talet då jag arbetade som litograf på Victor Pettersons tryckeri i Stockholm.  Hans företag skötte då servicen på tryckeriets reprokameror.

 

På bilderna min Szabadkamera  9x12 cm, Nr 109 tillverkad i januari 1948. 

PLAUBEL MAKINA 67
Analoga "godbitar" från mitt kameraskåp 1

CANON DIAL 35/BELL&HOWELL
Analoga "godbitar" från mitt kameraskåp 2
 

Inlagt 2008-03-04 16:14 | Läst 22081 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Mycket kul att läsa om! :)
Läser din blogg varje gång du gör ett inlägg, alltid lika roligt!

Fortsätt gärna med denna roliga resa tillbaka i framtiden! :)

Mvh
Marcus
Wow

Kameran ser underbar ut. Jag tittar gärna på många fler bilder.

Vad är det för objektiv du har monterat? Det är ju en Compur dial-set slutare från ca. 1927, vad jag vet efter mina nätundersökningar. Själv har jag en Meyer-Görlitz Anastigmat Trioplan 15cm f/3.5 monterad i denna slutare.