Vivian Maier är förmodligen grovt överskattad
Vi diskuterar mycket bild i vår fotoklubb Avtrycket (tidigare Midsommargårdens Fotoklubb). Efter en hel del bildprat på ett möte föreslog Sten Ericsson att jag borde läsa Susan Sontags bok "Om fotografi". Sagt och gjort jag fick låna boken av Sten och började läsa. Pang! så fanns meningen framför mig som en bekräftelse på vad jag gått och funderat på och hävdat (och säkert många med mig) att bilden får ett nytt värde om den är lite åldersdigen och som skymmer bilden av bildens verkliga värde. Bilden är egentligen bara är en bild som är tagen för länge sedan och är utan större betydelse. Susan Sontag skriver "Tiden upphöjer till sist de flesta fotografer, också de mest amatörmässiga, till konstens nivå"
Varför är Vivian Maiers bilder bra? Jo, för det första har en intressant historia bakom bilderna plockats fram och byggts upp, för det andra är de från en annan tidsepok och sist men inte minst, någon vill tjäna pengar på bilderna. Men, är bilderna bra om man skalar bort ovanstående. Som vilken amatör som helst har hon tagit tusentals med bilder och några har blivit bra. Men är Susan Maier en bra Fotograf? Det kan ifrågasättas om man skalar bort historien, tidsandan och ekonomiska intressen.
Mycket av värdet i Maiers bilder anser jag ligger i att hon använde en Rolleiflex. Därigenom var motiven mer omedvetna om att bilderna togs. Hon var modigare med Rolleiflexen! När hon sedermera bytte till småbild blev hon blygare. Det syntes ju att hon satte kameran för ansiktet. Det syns i hennes bilder som jag nyligen såg på Hasselblad Center.
Det är knappast ovanligt att alla inte uppskattar alla upphöjda fotografer. Det beror ju på en mängd olika saker.
– Att betraktaren inte kommit så långt i sin egen fotografiska utveckling
– Att betraktaren har en annan bildsmak
– Att betraktaren inte tagit sig den tid som krävs dör att komma in i bilderna.
– Att betraktaren värdesätter andra kvalitéer än de som fotografen producerar.
– Att betraktaren inte väger in förhållandena vid den tid då bilderna togs.
osv.
Det skulle vara intressant om du utvecklade din analys. Vad är det som saknas i hennes bilder menar du?
1. Fotografen kan ha kommit länge också väl?
2.All bildbedömning består av en stor andel subjektivitet
3. Beträffande att komma in i bilden så har vi även här en subjektiv faktor som kan grunda sig på inlärning eller "har man det så har man det" och kan då snabbt råka i resonans med bilden.
4. Kan vara sant. Intresse för gatufoto kanske inte föreligger eller att fotografens och betraktarens bildstilar kolliderar
5. Ovidkommande för en bra bild
Vad är det som saknas? Om Du tittar på mitt blogginlägg efter detta så är min åsikt att Vivian inte på något sätt är unik mer än kanske att hon verkar ha fotograferat en herrans massa barn. Jag är övertygad om att grävandet i hennes liv och den bild som framtonat tillsammans med tidsfaktorn grumlar vissa betraktas ögon. Mina bilder i bloggen efter detta blogginlägg saknar historia och är någon bild bra eller dålig är det utifrån bildens get liv. Dessa bilder är inte mina bästa men jag tyckte att det vore intressant med en jämförelse.
Det brukar sägas att man ska ta sig till och kolla extra länge på de bilder som andra gillar men man själv ogillar - och att man då ska försöka förstå vad andra gillar med bilden. Prova det förhållningssättet.
Jag förstår inte riktigt vilken relevans antalet exponeringar hon gjort skulle ha. Jag tolkar dig som att du menar att vilken amatörfotograf som helst skulle få ihop ett gäng bra gatubilder om denne bara tog tillräckligt många exponeringar. Det är samma tankeexperiment som att en chimpans skulle kunna få ihop en mozartsymfoni om apan klinkar tillräckligt länge på ett piano. Jag tror inte det kan hända.
Snarare handlar det om att träning kan ge stor färdighet. Observera att jag skriver "kan". Det krävs ju mer än bara övning för att bli bra. Det krävs också en hängivenhet och att man mentalt jobbar med sin utveckling. Man måste analysera och ha ett öppet sinne. Sen tror jag också att det krävs viss begåvning också. Det tycks som att en del har lättare att utveckla en formkänsla än andra, precis som vissa är mer musikaliska än andra. Olika begåvningar kan leda en i olika fotografiska riktningar. För en gatufotograf är känsla för tajmning en bra egenskap.
Så visst har hon tränat upp sin förmåga. Men det gör ju alla som toppresterar. Ingen anledning att nedvärdera hennes bilder för det.
>1. Fotografen kan ha kommit länge också väl?
Jag antar att du menar att betraktaren kan ha kommit längre. Naturligtvis. Ofta väljer man ju en domare i en fototävling som ligger på en högre nivå än genomsnittet hos de tävlande.
>2.All bildbedömning består av en stor andel subjektivitet
Nästan. Bildbedömning är ofta subjektiv. Men vissa kvaliteter går att bedöma objektiv. Det är rätt tydligt vid professionell användning av bilder. Ex. "har fotografen förstått artikelns ämne", "håller bilderna rent tekniskt" osv.
>3. Beträffande att komma in i bilden så har vi även här en subjektiv faktor som kan grunda sig på inlärning eller "har man det så har man det" och kan då snabbt råka i resonans med bilden.
Javisst, men smaken kan förändras över tid. Ungefär som att lära sig uppskatta whiskey. Få älskar det första gången och få kan uppskatta olika kvaliteter hos olika whiskeysorter vid första smaktilfället. Med öppenhet kan man lära sig uppskatta mer i en bild. Vissa bilder är konceptuella, och har man då inte tagit sig tid att sätta sig in i konceptet är man oftast körd som bildläsare.
>5. Ovidkommande för en bra bild
För vissa bilder är förhållandena vid fotograferingen helt avgörande för bildens värde och betydelse. Världens första fotografi har bara ett värde när den som vet om att det är världens första fotografi. För press- och naturfoto är omständigheterna runt bilden ibland avgörande, är bilden tagen i en krigzon eller långt från fronten spelar roll. Är det en sällsynt fågel spelar in. Om en fotograf är först med en ny genre har det betydelse även om det kommit andra senare som är skickligare.
Jag påstår inte att det saknas något. Jag påstår att hon är överskattad och dagens betraktare är något förblindade av tidsfaktorn. Jag har gjort något så osvenskt som att jämföra mig med någon som fotoetablisemanget bestämt sig för är bra. När jag tittade på VMs bilder slogs jag av att jag har tagit en hel del bilder i samma härad och eftersom jag bara är en glad amatör blev min slutsats att hon måste vara överskattad och fick bränsle för mitt påstående i Susan Sontags bok. Faktum är att de är rackarns svårt att bortse från tidsfaktorn då man bedömer en bild och som Susan Sontag påstå "även en amatörs bilder kan upphöjas till konst med hjälp av tidsfaktorn"
Om Du tittar på de bilder jag jämför mig med Vivian M och exempelvis bilden bakifrån på kvinnan med hårarrangemanget och jämför med min bild. Båda är tagna i NY. Varför är Vivians hårknutsbild så bra? Varför har den plockats fram som bra bild? Jo av den anledningen att den speglar en svunnen tid som inte kommer tillbaka och bara det och inge annat. Det jag frågar mig är, vad är det som gör min bild sämre om man bortser från tidsfaktorn och att Viavian Ms bild har en historia som backar upp bilden. Om något mot förmodan skulle säga att min bild är lika bra så är den faktiskt bättre eftersom den står helt naken och lever på egna meriter.
Och så tror jag det är något annat intressant som kommer in, som även Magnus berör
"– Att betraktaren inte kommit så långt i sin egen fotografiska utveckling"
Mao att saker också tar tid att lära sig! Det tar att utvecklas som fotograf,
och/eller utveckla sitt bildsinne! Och efter det så tar det tid att försöka fånga några bra gatufotobilder!
Och lösningen för det här,
det är definitivt inte en kamera som kan ta massor av bilder! :)
/B
Ps. Det här med "Att betraktaren inte kommit så långt i sin egen fotografiska utveckling" de e känsliga saker! ;)
Man kan väl avväpna debatten med att säga, allt e ju en smaksak! ;)
Jag tycker jag ser en väldig massa rätt så medioker gatufotografi, och jag blev rätt trött på genren. Men så såg jag Anders Petersens bilder (igen) på Fotografiska, och plötsligt kom gatufotografin till liv igen. Lite samma med Vivian Maiers bilder. De jag har sett har det där lilla extra, den där kärnan, ofta med ett starkt budskap, som gör att de är bra oavsett hur gamla de är.
Sen är det ju alltid fräckt att ge sig på ikonerna, att visa att man minsann inte följer strömmen av okritiska beundrare som fallit för hypen.