Medlem i Fotoklubben Avtrycket Björn Björnson

Vad kan Henri Cartie-Bresson lära mig om gatufotografi?

Jag läste precis Erik Kims analys av Henri Cartie-Bressons bilder och de tio lärdomar han kommit fram till. Några av lärdomarna har en släng av fotonostalgi. Rekommandationen är att hålla sig till ett objektiv samt dölja att man håller på att fotografera. Utöver detta ska bilden vara klappad och klar så att inga beskärningar behöver göras. För min del anser jag mig inte otrogen gatufotografin genom att använda autufokus, tele och bekära efteråt. Att påstå att beskärning av en bild skulle sätta upp hinder för den fotografiska visonen får nog betraktas som lite ovövertänkt.

Emellertid har jag dristat mig till att plocka ut några av mina gatubilder baserat på Geometri, Ha tålamod, Res, Bilder på barn och Se världen som en målare! Kan någon se på mina bilder vad jag har haft för utrustning?

 

 

Inlagt 2011-08-30 00:43 | Läst 5292 ggr. | Permalink

"Det är en härlig och varierande samling bilder du visar här! Första bilden har en snygg geometri och komp, andra bilden får mig att fundera över om hon stöter bort honom, eller bjuder in honom med sin hand. Tredje bilden får mig att undra över historien kring, men den som fångar mitt intresse allra mest är den fjärde bilden, av flickan... Vad gör hon och varför? Var är det någonstans? Svärtan får smutsen att framträda mer och bilden griper tag i mig. Femte bilden är en skön avslutning... Just nu önskar jag att det var din fjärde bild jag kunde analysera i kursen om Visuell kommunikation, men jag får återgå till 'The Photobook' istället. Inlägget blev längre än tänkt och helt utan tankar kring din rubrik... /Anna"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
"Att påstå att beskärning av en bild skulle sätta upp hinder för den fotografiska visonen får nog betraktas som lite ovövertänkt."

Jag tolkar det inte som du. Jag tolkar det som att man inte ska slarva med kompositionen. Att ha ambitionen att komponera klart i sökaren. Är man slarvig med kompositionen tränar man inte upp sin förmåga att se naturliga kompositioner.

Och man måste vara aktiv. Det går att se fd pressfotografer som inte alls gör lika stringenta kompositioner längre, antagligen en kombination av lättja (lägre grad av koncentration) och att de inte fotograferar lika mycket längre.
Svar från McBear 2011-08-30 10:17
Naturligvis ska man inte slarva med kompositionen. Men jag har tittat på lite bilder av HCB och kan väl konstatera att han i huvudsak är en "still" fotograf dvs han har tid att till 100% koncentrer sig på kompositionen för att få en tilltalande bild.

Nu ska jag berätta en hemlighet. Samtliga bilder ovan är beskurna mer eller mindre. Bild ett och fyra är beskurna och kompositionen var i princip klar i sökaren. Bild ett har jag beskurit för att accentuera geomtrin och bild fyra för att motivet mer ska fylla ut bilden. I båda bilderna är tele använt på min Canon G11. Beträffande de två mittersta bilderna så är de tagna från en resa i Egypten då vi åkte genom sopstaden i Kairo. Vi fick inte gå ur bilen så bilderna är tagna genom bilfönstret under bilens framfart. Således noll tid att ägna mycket tid åt komposition. Vid denna tidpunkt hade jag en G9 och ställde in den på serietagning och AF.

Jag har upptäckt att det är svårare att komponera bilder i färg än i s/v då det kan finnas färger som drar till sig uppmärksamheten och mer eller mindre havererar bilden.

Jag tycker att man ska använda sig av de möjligheter som digitaltekniken ger för att föra gatufotograferingen framåt!
froderberg 2011-08-30 11:27
Visst är det klurigt med färgkomposition. Men jag tror det är svårast i en övergångsfas. När man börjar se möjligheterna med färg och göra bilder där färgen är en del av kompositionen så har man nya möjligheter. Färg- och svartvitkomposition är helt enkelt två olika tänk och man behöver öva på båda.
Svar från McBear 2011-08-30 17:31
Det är nog sant som Du "säger". Jag har tagit bilder där just färgen är poängen. Jag har också tagit bilder där huvudangreppet har varit kompositionen och där färgen fört bort uppmärksamheten från just kompsoitionen. Trycker man då på den S/V -knappen får bilden plötsligt ett renare innehåll och kompositionen blir mer uppenbar.
Jag tycker det ser ut som om du har kopplat den viktigaste läxan, nämligen att undvika att fokusera på vår avsevärt mycket fulare stadsmiljö :)
Om man tittar i fotoböckerna från stf och dom internationella motsvarigheterna som pumpades ut i otal förr så inser man ganska snabbt att med lite sämre teknik och en tid när alla klädde sig mer fotogeniskt så var det hyfsat svårt att misslyckas med att ta bra gatubilder...

Gillar första och sista bilden :)
Alla fotograferar vi på olika sätt, just genom att vi är olika människor...
Utifrån det så tolkar vi och beskriver vår verklighet till andra.

Någon vill tex vara i själva händelsen och fotografera,
andra vill se händelsen på litet håll och fotografera därifrån...

Se'n får man se vilken presentation som faller flest betraktare i smaken... :)
/B
Svar från McBear 2011-08-30 10:32
Jag tror att de bilder som lever vidare är dels de med en genomtänkt komposition och dels dedär innehållet överskuggar kompositionen.Det finns också exempel på dålig komposition som understryker budskapet. Jag tror till och med att i vissa fall kan en dålig komposition tillföra något till en bild. Hur kompositionen skapast spelar igentligen igen roll!
pia51 2011-08-30 10:47
Kloka ord. Kan ibland tycka att gatufotografer inte alltid respekterar personers privatliv utan går för nära, inte fysiskt utan mentalt, till och med ibland i utsatta situationer.
Det är en härlig och varierande samling bilder du visar här!
Första bilden har en snygg geometri och komp, andra bilden får mig att fundera över om hon stöter bort honom, eller bjuder in honom med sin hand. Tredje bilden får mig att undra över historien kring, men den som fångar mitt intresse allra mest är den fjärde bilden, av flickan... Vad gör hon och varför? Var är det någonstans? Svärtan får smutsen att framträda mer och bilden griper tag i mig. Femte bilden är en skön avslutning... Just nu önskar jag att det var din fjärde bild jag kunde analysera i kursen om Visuell kommunikation, men jag får återgå till 'The Photobook' istället.
Inlägget blev längre än tänkt och helt utan tankar kring din rubrik...
/Anna
Svar från McBear 2011-08-30 10:25
Tack för det Anna! Bilden är tagen i sopstaden i Kairo och flickan står och läser en tidning.
"Beskär inte" är lite överskattat. Det många inte tänker på, är att alla beskär redan i sökaren och återger ett utsnitt av helheten. Om man ska vara petnoga... :-)
Svar från McBear 2011-08-30 10:27
Så sant som det är sagt. En bild är bara ett utsnitt av en del av verkligheten.
Rei Trulsson 2011-08-30 10:58
När man väljer brännvidd, väljer man ju hur mycket man vill beskära.