Medlem i Fotoklubben Avtrycket Björn Björnson

Vad är det som gör att en bild säljer - en krass verklighet

Nu kanske jag är ute på hal is (min brasklapp) men jag har funderat lite på vad det är som gör att en bild säljer? En bild ska vara väggvänlig. Det betyder lite olika. Generellt ska bilden vara estetisk eller lite mystisk eller båda dera. När det gäller det estetiska och färg så tror jag att köparen väger in åt vilken färg som dominerar. Ju större bild desto viktigare. Människor har olika preferenser för olika färger och bilden ska på ett harmoniskt sätt glida in i möblemanget. En färgbild har jag en känsla av ska vara tydligare än en svartvit. En svartvitbild får ta ut svängarna mer genom att vara otydlig där otydligheten ingår som en del av bildens uttryck - rörelseoskärpa, suddig, inga detaljer i mörka och ljusa partier, mycket kontrast mm. Ja men budskapet då? Ofta brukar budskapet vara något deprimerande, vilket man slipper i landskapsbilder, vilka passar in i de svenska hemmen som ett kulturellt arv.

Jag tror att det finns ett sorts samband mellan vad man accepterar av elände på väggen och vem som har tagit bilden och priset. "Hur kan Du ha en sån bild (svatvit naturligtvis) med elände på väggen"? " Du, den här bilden har den berömde fotografen xx tagit och den finns bara i tio exemplar av den och kostar 95 500 kr".

Det finns också ett annat fenomen och det har med tidsfaktorn att göra. Som jag har skrivit tidigare så kan ett äldre fotografi anses väggvänligt av den anledningen att bilden inte på samma sätt utmanar utan köparen/betraktaren snöar in på det nostalgiska, vilket överskuggar att bilden med dagens måttstock kan anses vara ordinär eller rent av dålig.

Men bildens budskap, innehåll, uttryck, framtoning, påverkan mm. Vissa bilder passar bättre i böcker och på utställningar, men när det gäller att hamna på någons vägg gäller väggvänlighet som en  krass verklighet.

Sist men inte minst. En väggvänlig bild är ofta avpersonifierad, dvs om den inte är gammal. Är människor med kan de vara suddiga, man ser bara en del av kroppen mm mm

Jag har på skoj försökt göra några bilder väggvänliga

Inlagt 2015-12-17 16:52 | Läst 2528 ggr. | Permalink

"Den röda bilen fastnar omedelbart. För mig är det 70 tal. Ett omslag på en LP skiva kanske. Sten"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej

Jag håller med om det mesta av det du säger men definitivt inte det sista om människor. Jag tycker att många populära motiv innehåller väl synliga och agerande människor.

F
Svar från McBear 2015-12-30 10:20
Beträffande människor så gäller det nog människor utgör en "flock" tror jag. Gatuvimmel, publik mm. Du skulle knappas sätta upp ett porträtt av grannens barn😊
Det finns en person som säljer massor med konst på grund av
färgerna i konstverket...de målas i Polen av många som målar vars en färg.
De som köper väljer efter färger ej så mycket motivet.

Kan vara samma när man designar med fotokonst.
Den röda bilen kan passa till svarta skinnsoffan med kuddar i svart/rött
tycker en del. De har kanske inte råd till så många konstverk.

Jag håller helt med dig när det gäller den mera kräsne som
Vill ha svartvita bilder.
Något som många vill ha är fotokonst som skapats med ädelförfarandets
olika möjligheter. Har turen att min Jonen sysslat med detta.

Många vill inte betala för fotokonst.
Gun-Inger
Svar från McBear 2015-12-30 10:23
Jag tror att fotokonsten börjar utvecklas åt det mer experimentella hållet, precis som målarkonsten en gång i tiden av typen arrangerade foton, photoshopkonst och det möjligheter som moderna kameror och datorer ger
Den röda bilen fastnar omedelbart. För mig är det 70 tal. Ett omslag på en LP skiva kanske.
Sten
Svar från McBear 2015-12-30 10:25
Tack Sten😊