Magnus Fröderberg - som svar på Din fråga i mitt tidigar blogginlägg
Här är bilder i jämförelse med Vivian Maiers. Jag har inte lagt ner så mycket krut på konverteringen till svartvitt .Eftersom jag tycker att Vivian Maiers inte direkt har något som gör henne enastående vågar jag mig på en direkt jämförelse av bilder i samma kategori. Titta på mina bilder i storbild innan jämförelse.
Obs! Om man tar bort en bild och lägger in en ny får bildvisningen spelet och letar efter en bild som är borttagen. Måste vara en bugg i systemet!?
Vivians Bild <-- Klicka
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka!
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka
Min Bild
Vivians Bild <-- Klicka
Ja och så här kan det fortsätta
Om man nu frångår uppfattningen att alla har sitt eget tycke och smak och ändå försöker bestämma en sorts mall för vem som varit/är en bra fotograf, bör man inte då jämföra även i tiden? Du kan inte fotografera de motiv som Vivian gjorde, och hon kan inte fotografera dina. Jag tycker att jämförelsen är meningslös.
När jag ändå gör jämförelsen som du anmodar så upplever jag klara skillnader i mina känslor för det jag ser. Dina bilder är bra, så även Vivians. Men en inneboende egenskap hos ett foto är den frysta tiden, därför kommer dina bilder att "bli bättre" med åren. -Fast då jämför jag ju inte med andra bilder som tagits i dessa dagar, framtiden får helt enkelt utvisa vems bilder som blir överskattade.
Ha det gott! /Thomas
Jag har väldigt svårt att se poängen i att ta i stort sett kopior på existerande bilder och sen försöka jämföra kvalitet och säga att "Jag kan minsann också".
Det du visar är att du fotograferat samma typ av motiv som Vivian Maier. För mig finns den en uppenbar skillnad och därför råder jag dig att fungera över vilka skillnaderna kan vara istället för att låsa dig vid slutsatsen att bilderna är lika bra.
Sen tycker jag inte direkt att du valt ut Vivians bästa bilder. Att visa en fotografs verk handlar inte bara om att visa hits utan ofta också om att följa en röd tråd, att visa en helhet. Då kan kvaliteten få variera lite. Även om man kollar i en bok av Henri Cartier-Bresson är inte alla bilder lika bra.
Nåväl. Jag ser en del skillnader mellan dina och hennes bilder.
– dina kompositioner är slarvigare och inte lika välbalanserade.
– du saknar de undertoner som många av hennes bilder har. Med det menar jag att hennes bilder får en att assocciera. Ta den här som ett exempel: http://vivianmaier.maloofcollection.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/VM1954W00096-02-MC.jpg Jag tror inte bara det är jag som noterar att det är en ung vit kille som blir betjänad av en ung svart kille, Det finns hur mycket som helst att läsa in i den bilden.
– Jämför bilderna på de äldre kvinnorna. Det finns inte samma ömhet och empati i din bild. Även i den översta bilden saknas den djupare kontakten med personen på bilden.
– När jag kollar i dina bilder så fotograferar du ofta bara en sak. Du ser ett intressant motiv och tycker av. I vivians bilder finns det ofta något mer som gör bilderna mer komplexa. Det kan vara en rörelse, kontakten med fotografen, något som väcker tankarna, saker som kontrasterar: http://vivianmaier.maloofcollection.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/VM1953W03404-09-MC.jpg. Här är ett exempel på en bild som är enkel i sin uppbyggnad, men komplex i sitt innehåll. Den har många lager: http://vivianmaier.maloofcollection.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/VM1954W00562-07-MC.jpg
– I många bilder har Vivian en förmåga att komma nära och ändå inte påverka det man ser. http://vivianmaier.maloofcollection.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/VM19XXW04209-09-MC.jpg
– En kvalitet hos en fotograf är säker tonträff. Det kan vara balansera mellan att vara tydlig och vara övertydlig. Jag tycker ofta att du är övertydligt. Här tycker jag Vivian lyckats hitta en spännande komposition, men det är inte helt tråkigt uppenbart: http://vivianmaier.maloofcollection.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/VM1953W03390-01-MC.jpg Jag kan själv tycka att jag är alldeles för övertydlig i mina kompositioner.
– ta den näst sista bilden. Jag tror att du kan se att Vivians bild är bättre komponerad. Att det finns en dynamik mellan dem som kommer gående och dem som poserar. Sen väcker tjejerna som poserar mer tankar hos mig, För mig symboliserar bilden en rad friheter i det moderna samhället, som att folk fått fritid och semestrar, kvinnornas frigörelse, att "tonåringen" uppstod mm. Din bild är en lustig situation som inte är fångad ur den bästa vinkeln.
Jag kan skriva längre, men tror att det räcker så. Jag hoppas att du tar det jag skrivet på rätt sätt och ser att det är skrivet i all välmening.
Visst är det så i de flesta fall. Jag är med i en grupp på Fb om en plats där jag växte upp, den orten har förändrats en hel del genom åren och bara fragment finns kvar av det ursprungliga. Jag har några få bilder från den tiden och jag kan garantera att de är inga mästerverk, inga bilder som någon skulle ha brytt sig om då de togs, men nu när 50 år gått är de uppskattade bilder med nytt värde.
Har inte så mycket med Mailers bilder eller med dina bilder heller men just hur de ökat i värde genom att åren gått. Dessutom är de i svartvitt för jag hade inte råd att köpa förgfilm då.
Göran
Den andra är kompositionen. Bilden med de unga kvinnorna som blir fotograferade i trappan har en klockren komposition. Något som inte finns på samma sätt i din bild, plus att huvudmotivet återigen försvinner in i bakgrunden.
Den tredje skillnaden är hur hon jobbar med lager och riktningar som skapar energi i bilderna. I gruppen med män som befinner sig utanför en butik finns rörelseriktningar, olika händelser och en komposition som förstärker innehållet. Det saknas en liknande energi i din bild, tycker jag.
Personligen tycker jag att Vivian Maier är väldigt bra. Så mina synpunkter är såklart färgade av det.