Har våra bilder proveniens av betydelse? Om inte, kommer vi alltid att tillhöra B-laget!
Jag såg på TV häromkvällen och i programmet skulle man värdera ett föremål av lite äldre årgång. Föremålet visades upp och som det såg ut värderades föremålet till några hundralappar. Då kom frågan. Har föremålet någon "proveniens"? Svaret var att föremålet använts regelbundet av en världsberömd person och vips blev värderingen tusenlappar.
Då slog mig en tanke. Vi amatörfotografer har inget att visa upp som ger proveniens till de bilder vi producerar. Vi har inga berömda fotoskolor i bagaget, vi har inga utställningar från den internationella scenen att visa upp, vi har inga fotoböcker som backas upp av förlag och fotoeliten är totalt ointresserad av våra bilder.
Alla berömda fotografers bilder bedöms inte enbart utifrån dennes bild/bildserie som visar upp sig framför ögonen. I bedömningen ingår att bilden/bildserien tolkas in i ett sammanhang som utgörs av fotografens fotografiska äventyr genom livet samt hens publikationer, utställningar, utmärkelser m.m. .Detta förhållande, påstår jag, gör det svårt för betraktaren att INTE ta hänsyn till bildens proveniens då bildens/bildseriens kvalitet ska bedömas. Detta förhållande leder säkert alltför ofta till att den berömde fotografens bild/bildserie bedöms i mer positiva ordalag än bilden/bildserien är värd. Det som ligger i fatet också är, att har fotografen navigerat i fotovärldens geografi på ett sådan sätt att fotografens bilder får en oantastlig för bilderna positiv proveniens, bedöms alla bilder antagligen positiv oavsett.
(Proveniens är ett begrepp inom exempelvis konstvetenskap, musikvetenskap och musei- och arkivverksamhet som innefattar uppgifter om ett värdefullt objekts ursprung samt ägar- och annan historia.)