Henri Cartier-Bresson och jag
Jag fotograferar en hel del gatufoto och efter att ha varit på Fotografiska ett par gånger och tittat på Henri Cartier-Bresson har jag drabbats av följande tanke. Om man skalar bort patinan i Bressons bilder och tillika påklädnaden i form av historien förknippad med bilderna, hur står sig då mina bilder i jämförelse. Förmodligen låter det sig inte göras men se det som ett tankeexperiment. Det är antagligen en dödssynd att föra denna tanke till torgs men icke desto mindre tror jag att många, som har fotograferandet som hobby eller yrke jämför sig med de stora mästarna. Är man en skicklig erkänd fotograf så kanske en kritiker jämför fotografens bilder med de stora mästarna. Är man som jag, får man göra det själv.
Bresson fotade från olika länder/städer/platser. Min första bild är från Wien, bild 2 och 3 är från Stockholm, bild 4 är från New York, Bild 5 är från Berlin, Bild 6 är från Stockholm, bild 7 är från Rugen (ska vara tyskt y) och den sista bilden är från ett litet oassamhälle i Sahara/Egypten. Jag har också bilder av människors utsatthet , som Bresson, men dom får jag visa i ett annat forum någon annan gång.
Således håll till godo med några historielösa bilder (och så kommer det förmodligen att förbli) och som än inte fått någon patina (det kan de flesta bilder få).
Det är enbart gratulera dig till alla bilderna du visar här.
Varje bild har sin berättelse med olika öden i. Fascinerande är det verkligen. Vackra är de också.
Ha nu en fin påskdag.
Gun*Inger
Roligt att Du tycker om bilderna.
Det var mycket intressant det din bror konstaterat. Vi har just nu på vårt kulturhus utställning av Naturfotograferna i Skåne. En del av dem inte alla ser nästan ner på oss som inte tar naturbilder. De försäkrar att de inte använder sig av photoshop när de gäller "dra i färgen".
Jag var och såg utställningen häromdagen. Det är nästan samma bilder som de har haft nu i många år. Skillnaden är just detta att färgerna har ökat. Det blå är så skarpt det finns inte i naturens färgskala som vi alla vet. Kvittar mig men
mina naturfotokompisar säger att de inte är manipulerade det minsta. Vår diskussion fortsätter ingen ger sig tyvärr.
Ha en fin vecka på dig
Gun-Inger
:-)
Förresten, Rügen! Ta ¨ och u, så blir det ü.
Det som slår mig när jag ser HCB-s bilder är enkelheten och det naturliga i alla bilder, han fångade människor i situationer, i rörelse, på väg och så hade han en övernaturlig känsla för att befinna sig på rätt plats i rätt tillfälle.
På bordet framför mig ligger boken "Europeans " utgiven av Thames & Hudson, det är den i mitt tycke ultimata HCB-boken, ingen tramsig text utan bara bilderna.
Klart mycket bra bilder med karaktär.
Fortsätt så.
Ha det bra
Bob
Och bra fångade ögonblick
Vi får se när de blir världsberömda ;-)
Var inte storheten med HCB att han var där han var vid rätt tillfälle? Och bröt en gammal tradition med arrangerade bilder för att i stället ta fram det spontana ögonblicket.
Jag skall gå på utställningen en gång till, men det första intrycket är väl att det finns många "moderna" fotografer som tar lika bra bilder, men konkurrensen är mycket hårdare nu.