Hur vinner man fototävlingar i Foto och Kamera&Bild?
Texten nedan är nog inte vad Du förväntat Dig.
Ett vidare tankearbete efter mina funderingar kring "påklädda" och "nakna bilder" blir att det som spelar in när man är domare är vem man är. Kan man som tävlande, i sin bild, slå an en ton som ger resonans hos domarens livserfarenhet, minnen eller var hen befinner sig i livet just nu så har man kommit långt med sin tävlingbild. Domare i nämda magasin uttrycker ibland att man går på magkänslan och egentligen menar man då bilder som har just den tonen som slår an eller väcker något till liv hos domaren.
Således om man ska vinna en tävling och pricka rätt, förutom att bilden innehåller de vanliga kvaliteterna, är att veta något djupare om domaren. Inom marknasdsföringen kategoriserar man exempelvis människor i olika livsstilar för att träffa rätt med sin reklam.
Detta låter sig förmodligen inte göras, men ska man riktigt pricka rätt ska man ta reda så mycket som möjligt om domaren av den art, som jag ovan beskrivit. Anta att två eller tre människor skulle enas i sitt domararbete. Kan bara konstatera att det kan vara en helt annan situation.
Utöver detta så finns det naturligtvis bilder som slår an och lever helt på sina egna meriter och susar igenom allt brus av tyckande. Men dessa bilder är av en helt annan art.
(Nu har jag läst igenom vad jag skrivit och tanken om långsökthet dyker upp men så tänker jag vad är det värsta som kan hända om jag trycker på publiceraknappen - ingenting förmodligen)
Medan jag håller på och skriver, så har säkert Du som jag gått på utställningar där fotografers projekt har presenterats . Man har stannat upp vid en bild och tänkt "vilken skitbild". Det som man missat då, har jag upptäckt, är bildernas "påklädnad" , dvs vad har fotografen för syfte med sina bilder , vad vill han förmedla vad betyder "skitbilden" i relation till de andra bilderna. Om man har kläm på detta så blir "skitbilden" förstålig och upplevelsen av att titta på bilderna intressantare.
Det beror hela tiden vem som är jury. Det finns klubbtävlingar där det är klubbar som träffas en kväll så har de lappar där de sätter poång.
Där kan finnas de som inte lärt sig något om komposition och färg samt form.
Jag ryser ibland när jag tänker på att bilder behandlas så.
Hälsningar
Gun-Inger
Det kan bli mycket arbete men är det några bilder som behöver så är det ofta de som inte kommer med för då kanske den fotografen lär sig mycket.
Hälsar
Gun-Inger
Om du lyckas slå an på en sträng hos domaren har du trots allt lyckats göra en bild som kan påverka en del. Det är en del av berättarkonsten.
Du skriver själv att det finns "bilder av en annan art" och att bilder även ska innehålla "de vanliga kvaliteterna. Det finns alltså lite olika saker att ta ställning till
>>Således om man ska vinna en tävling och pricka rätt, förutom att bilden innehåller de vanliga kvaliteterna, är att veta något djupare om domaren. Inom marknasdsföringen kategoriserar man exempelvis människor i olika livsstilar för att träffa rätt med sin reklam.
Jag tror inte det behöver vara så smalt. Vissa saker som berör kan vara väldigt allmängiltiga.
Sen ska man kanske påpeka att domare ofta uttrycker att de ser extra kritiskt på bilder inom sitt eget verksamhetsområde.
När det gäller uttrycket "att gå på sin magkänsla" så tror jag att det är ett sätt att beskriva en komplex inre process som inte är så lätt att beskriva i ord. Det är också ett sätt att slippa redogöra för sina vindlande tankegångar.
Min erfarenhet år att olika domare ofta är väldigt ense om de flesta bilder. Det är lätt att konstatera vilka 95 procent av bilderna som inte hör hemma i toppen. Sen kan det bli klurigare att rangordna toppbilderna som alla uppfyller de mer objektiva kriterierna på vad som är en bra bild. Det är ju rätt lätt att se om fotografen misslyckats med sina intentioner, om bilden kunde gjorts bättre på annats sätt osv.
>>"Medan jag håller på och skriver, så har säkert Du som jag gått på utställningar där fotografers projekt har presenterats . Man har stannat upp vid en bild och tänkt "vilken skitbild". Det som man missat då, har jag upptäckt, är bildernas "påklädnad" , dvs vad har fotografen för syfte med sina bilder , vad vill han förmedla vad betyder "skitbilden" i relation till de andra bilderna. Om man har kläm på detta så blir "skitbilden" förstålig och upplevelsen av att titta på bilderna intressantare."
Det är viss skillnad på om en benknota tillhört en farao eller en torpare på 1800-talet, för att spetsa till det. Som fotograf är det lätt att kolla på andras bilder ur en hantverkarperspektiv. Hur skickligt är bilden tagen? Hur svårt var det? Det är lätt att se ner på till synes enkelt tagna bilder.
När jag började fotografera för 40 år sedan var det så att juryn gillade att försöka trycka ner en fotografs bilder så mycket som möjligt.
Som väl är ändrades det på grund av (genom klubbrörelsen) att det kan vara en nybörjare som lämnat in en bild...
Vi borde ta hänsyn till att det kan finnas något positivt i alla bilder. Därefter gjordes en kommentar om varför just den bilden inte kunde komma med. Hoppas jag uttryckt mig tydligt.
Menar inte alla bilder för det orkade inte juryn med............ utan de som kom till slutomgången.
Vad menar du med "sträng hos domaren" menar du en extra kunnig domare.
Du skall veta att man kan bli förvånad----- det händer att hur utbildade och kreativa domare är kan de plocka ut bilder som inte alls är som mängden tävlande har tänkt sig.
Det är det som är det sköna med att lämna bilder. Jag minns ett år jag hade lämnat in till Riksförbundet två små bilder till en klass. Det var Jens Jensen som var domare. Jag fick den kollektionen som den bästa. Jag har inte fattat det ännu. Bra betalt den gången.............
Enbart lite tankar jag gillar diskutera detta på grund av våra olika sätt att se på en jury.
Ha det gott
Gun-Inger
Vad är en bra bild. Det beror på om den som tittar på den vill innehållet skall vara det viktigaste eller tekniken. Jag har fått mycket bilder med när jag var som mest aktiv så jag vet.
Har fått en annan syn på fotograferande nu så jag struntar i vad andra tycker viktigast är att bevara för framtiden om samtiden. Visst är det kul lägga in bilder här på Fotosidan och någon tycker om dessa. Bloggarna läses av många men kommenteras mest om det handlar om prylar.
Ha det gott
Gun-Inger
Vet inte om det tillför något men det är som det är att
skicka in bilder.
Sedan är det så att vissa bilder kommer med överallt särskilt på digitala utställningar.
Titta på dessa. Ibland är det färger så jag behöver skydd för ögonen.
Ha det gott
Gun-Inger
som har varit med för länge nu
så jag kanske blivit gaggig hi hi
Inte är åldern ett problem. Det finns ingen anledning att ursäkta sig.
Inte är åldern ett problem. Det finns ingen anledning att ursäkta sig.
Det finns många helt fantastiskt fina bilder också.
Gå in och titta på Fotografiska Föreningens i Malmö hemsida där är från deras senaste Internationella tävling
längst ner på sidan Galleri.
Jag är med i den föreningen men tyvärr har jag inte orkat resa dit på ett tag.
Är du intresserad av Internationella utställningar kan du gå in på RSF:s hemsida där brukar vara många.
Ha en bra kväll
Gun-Inger