Från Avbildning till Bild
Jag har några personliga kökbordsfunderingar om bild direkt från hjärnan utan filter. Jag har funnit, att då jag drar ut svängarna vid redigeringen av en bild så blir jag rätt uppmuntrad av den kreativa processen. När jag är på jakt efter dagens bild (Instagram bjobjogalax ) ser jag fram emot kommande bildbehandlingen vid en kopp kaffe och några kakor. Typ , tar jag den här bilden kan jag antagligen få fram något för mig tillfredsställande och spännande i bild-behandlingen.
Jag har märkt att jag föredrar vissa "penseldrag" i efterbehandling än andra, vilket på nåt sätt kanske speglar den jag är som bildbetraktare. Den personliga evolutionen landar förmodligen i olika preferenser beroende på att vi har olika referensramar inom olika områden genom livet. Jag har noterat att bilderna efter behandlingen framstår som något dystra, vilket kanske har med min åldern att göra.
En tanke som har slagit mig är, när blir avbildningen som jag plockar ur kameran en bild ur ett mera konstnärligt perspektiv då bildbehandlingen gjort sitt? ( Här kan jag tänka mig en del invändingar )
Nedan är en "avbildning" :) som jag tog för några år sedan samt den bildbehandlade.
Jag frågar mig om det går att hitta någon definition av precis när en "avbildning" blir en "bild". Att exempelvis vrida din avbildning här 180 grader och hänga den upp och ner skulle kanske också kunna göra den "bild" och mer "konstnärlig"(eller, mer sannolikt, anses vara ett fånigt tilltag), fastän avbildningen på sätt och vis är intakt.
Det jag försöker säga är att det inte är hur stora förändringar du gör som är avgörande utan hur mycket de återspeglar din personlighet, kreativitet, glädje, sorg eller "mood" när du arbetade med bilden. Du nämner själv din åldersrelaterade dysterhet som jag tycker syns i din bearbetade bild på den rödklädda kvinnan. Och den är avgjort mer personlig, intressant och "bild" än ursprungsbilden.
Sedan kan väl redan en "avbildning" direkt från kameran också vara en "bild" på samma sätt som en bearbetad bild om utsnitt etc. är talande och personligt. Men det känns som det blir allt svårare med den stora mängd "avbildningar" som nu produceras.
Detta är också tankar direkt ur hjärnan utan filter...ska bli intressant att se hur andra tänker om detta.
Till sist så måste jag säga att det är en befrielse att se att det, som kvinnan på bilden, finns människor som vågar sticka ut.
/F
För mig skulle första bilden beskuren så att 1/3 från vänster togs bort funka som bildbehandlad. Schysst dam som stretar på för att synas!
"Direkt från hjärnan" är nåt jag funderar på just nu. Vår medvetenhet ligger ca 0,5 sekunder efter det vi tagit in, reflexer går mycket fortare. Hjärnan har jobbat i nästan 1/2 sekund innan bilden når medvetandet redo att bildbehandlas.
Duktiga fotografer som klarar snabba förlopp låter sitt undermedvetna trycka av. (Eller har modern utrustning med multiexponeringar ochkan välja "rätt" moment i efterhand).
Beträffande "kan vem som helst göra" är nog en sanning med modifikation. Fotografer sitter där med sin bildbehandlingsverktygslåda och använder i många fall en bråkdel av möjligheterna. I den kreativa processen ligger i att ha en vision i det slutresultat som man vill se. Ju fler verktyg man behärska desto större möjlighet att förverkliga visionen.
Din fundering tangerar också en reflektion jag gjort. Efter som jag ofta går på känsla när jag fotar är det långt ifrån alltid jag har riktigt klart för mig vad som får mig att knäppa just den eller den bilden. Därför är det heller inte självklart hur jag ska efterbehandla. Men då och då när jag leker med efterbehandlingsvariationer hittar jag rätt och liksom "förstår" varför jag fick ingivelsen att fota just som jag gjorde. Jag kan lätt tänka mig här att det du egentligen såg här, medvetet eller omedvetet, var den röda kvinnan som stretade med sitt liv och med att korsa gatan, inte stadsbilden med en kvinna. Hälsningar/ Björn
Då måste det ju också var ointressant hur en bild bildbehandlas och att det är slutresultatet som räknas.
Det som är svårt för den ene kan vara lätt för den andre.