- Mats Larsson
72 |
Väldigt väl förpackat, till och med svårt att komma in i, även om jag var utrustad med vass kniv. Mina uppgifter var fördömligt angivna på paketet så skuggan för den några dagar försenade leveransen av detta Heliosobjektiv med adapter av fabrikat K&F faller på tullhanteringen i Sverige.
Collaget fixade jag till i Lightroom i Printmodulen, nytt även det – för mig.
---
Men nu var det dags att prova objektivet. Nedanstående bild är tagen på andra försöket, det verkar lovande. Här ska testas, porträtt ska det vara särskilt lämpat för har jag läst. Kul!
Porträtt är nu testat men visas inte här. Det gör däremot några bilder på blomster & blader som togs lite senare på kvällen. Ni hittar dem här.
---
71 |
Detta blogginlägg innehåller mycket, 6 st bilder, beskrivning av både samhällsproblem och i-landsproblem, jag får jobba hårt för att få ihop det helt enkelt.
Jag har den senaste tiden återgett ordspråk, så även denna gång. Jag börjar med det. Nu kommer det:
Om du retar upp dig på detaljer är du väl inte större än så.
Ja den svider, den är sann och den tål att begrundas. Men detta inlägg beskriver knappast detaljer. I korta ordalag handlar det om att ett fåtal fördärvar för flertalet.
Det började tisdagen den 11 september 2001. Efter den attacken blev sig inte världen sig lik. Framför allt inte säkerhetskontrollerna vid flygplatserna. Förutom att knappt 3 000 personer dog vilket så klart är en fruktansvärd tragedi med många drabbade, ska alla flygpassagerare sedan dess checka in i mycket god tid för att säkerhetskontrollerna nu utförs betydligt mer utförligt. Jag håller med de som anser att det är ett i-landsproblem. De som av västvärlden har pekats ut som ansvariga är till antalet 19 st.
---
Nu ner på en lägre nivå, bokstavligt talat.
I städerna, stora som små, försiggår buskörning med bilar och motorcyklar till de boendes förtret. De får nattsömnen förstörd och är hjärtligt trötta på detta. Berörda beslutsfattare försöker komma till rätta med problemet men det lyckas inte alltid. På radion idag hörde jag att Sveavägen (Sthlm) är på tapeten och de boende föreslår att den stängs av mellan kl 22.00 – 06.00 till början med på helgen.
I Helsingborg har vi samma problem, framför allt nere på paradgatorna. Män som vill brösta sig med sina fordon både syns och hörs. De boende sliter sitt hår och skakar på huvudet.
Men på andra vanliga gator har man satsat på att bygga bort problemet. Man gör nivåskillnader vid övergångställen, man fixar rondeller och här i staden lägger man ner stor omsorg för att få det estetiskt attraktivt. Men det drabbar staden med extra kostnader och alla som numera får vänja sig att det förekommer att antal gupp eller modifieringar som egentligen inte hade behövts.
---
Ja, eftersom jag nu har några miljöbilder från Vaxholm så är kontrasten slående, skulle man tro. Det är fantastiskt att gå omkring i denna pittoreska miljö och det verkar vara en annan värld. Och det är det kanske just där fotona är tagna. Men väldigt nära släktingar bor på Resarö, även det Vaxholms kommun. Där har många stora naturtomter. Och varje gång jag är där så är det någon som håller på att slå gräs med en motordriven historia så att det dönar över halva ön, eller sågar ved med motorsåg eller vad de nu gör. Eller så kommer helikoptern farande, fem gånger om dagen är inte ovanligt. Hm, nu blev det väldigt mycket i-landsproblem märker jag.
Jag får stämma in i skaran som säger: Det var bättre förr!
Men det visste man inte då.
Nej, jag bara skojar, jag tycker det är bäst nu.
Oj, jag glömde, i Vaxholm hittade jag denna motorcykel, det brukar finnas intresse för sådana har jag märkt.
---
70 |
Återvinning eller återbruk, det ligger i tiden, det pågår på flera plan. Stilmässigt verkar en del anammat retrostuk på sina produkter, några exempel är Fiat 500 och Mini Cooper.
Motorcykelmärket Indian är ett annat exempel. Ett anrikt märke som en gång i tiden, för 100 år sedan, var det mest sålda märket och hade flera fartrekord. Ett varumärke som har överlevt sig själv ett antal gånger. Men attraktionskraften finns tydligen kvar. Här en alldeles ny Indian Scout.
---
För mer miljömässiga val, kanske har skaparna av denna eldrivna cykel haft motorcyklarna i filmen Easy Rider från 1969 som förebild, men när jag tänker efter, är elcyklar ett bra miljöval…?
---
Jag snöar in på Indian och upptäcker att åtminstone ett fartrekord står sig fortfarande för klassen under 1000 cc. Det lyder på en hastighet av 294 km/h med topphastigheten 329 km/h och sattes i Bonneville saltöken i Utah 1967 av den då 68-årige Burt Munro. Utgångsmaterialet han använde sig av var en Indian Scout från 1920.
Denna historia var värd att bevaras för eftervärlden så 2005 kom en film vars namn på engelska är Worlds fastest Indian med Anthony Hopkins i huvudrollen. Betyg på Rotten Tomatoes är 82%/89% så den kan nog vara sevärd. Den finns på Netflix. Här är ett gäng Youtube-klipp: https://bit.ly/2RTYKUh.
Bilden på världsrekordcykeln finns på Wikipedia och är tagen av Sicnag. Den är utställd på Nya Zealand, förarens hemland. Licensinformation.
---
Jo, tro det eller ej, men jag har för mig att jag någonstans har läst att äldre objektiv även de kan återvinnas och användas på modernare utrustning, det låter nästan för bra för att vara sant. En intressant kombination, användning av äldre teknik som samsas med modern teknik, det kan nog tilltala många. Nya utmaningar och erfarenheter ligger i potten. Spännande.
---