Annons

Zeiss kommer med något nytt 21 december

Produkter
(logga in för att koppla)
50mm och 85mm är väl knappast de brännvidder där man direkt saknar bra objektiv. Synd att de inte har nåt vidvinkligare, men det aknske kommer.
 
Hoppas på att dom även släpper en serie för Canon, dom vore dumma annars. Skulle sitta fint med iaf en skarp glugg till min 5D, och så skulle canon få lite svett på sina ryggar.. Håller med om att en raktecknade SKARP vidvinkel skulle sitta fint..
 
Vad är de där fläskiga "Digi-planar" som syns i bakgrunden på Zeiss bilder? Är det någon som vet mer om AF, automatik, m.m.?

Jag har gamla Contax-system med flera fina gluggar från Zeiss, dessutom en D70, har alltid saknat att kunna sätta dem på D70:n, varit jävligt avundsjuk på att Canonisterna kunnat göra det.

Jag spricker snart!
GGhgaaaaaa!

//Lasse
 
Senast ändrad:
Frehar skrev:
Hoppas på att dom även släpper en serie för Canon, dom vore dumma annars. Skulle sitta fint med iaf en skarp glugg till min 5D, och så skulle canon få lite svett på sina ryggar.. Håller med om att en raktecknade SKARP vidvinkel skulle sitta fint..

CLN: Canon users would love to be able to use Zeiss lenses, too!
Müller: …and they keep telling us day-in day-out. So along with the ZF line, we are also introducing "ZS" lenses. Carl Zeiss ZS lenses come with the same optics as the ZF line; only the mount is different. ZS has the M-42 screw mount, the one that used to be called the "Universal SLR mount." We don't think the M-42 screw mount is going to take the market by storm, but it has a unique advantage: there are M-42 adapters available for any SLR bayonet mounts, including Canon EOS and FD. So you can adapt a ZS lens onto any 35 mm SLRs (and many other applications as well) if you crave the optical characteristics of this lens line and are willing to get along without the convenience functions of recent lenses.
 
Frehar skrev:
Hoppas på att dom även släpper en serie för Canon, dom vore dumma annars. Skulle sitta fint med iaf en skarp glugg till min 5D, och så skulle canon få lite svett på sina ryggar.. Håller med om att en raktecknade SKARP vidvinkel skulle sitta fint..

Bortsett från det elektroniska, är det så enkelt att ta en glugg från en mätsökarkamera till en SLR, jag menar; en mätsökarkamera saknar spegel och objektivet kan byggas längre in i kamerahuset och därmed finns förusättningar för att bygga BÄTTRE vidvinklar för mätsökarkameror. Hur blir det med den spatiala kompatibiliteten för spegelreflex? Bara en fråga.
 
Johan Okker skrev:
.... att det inte nödvändigtvis skiljer i skärpa mellan en normal från Nikkor resp Zeiss ....

Det är nog så, att det ofta skiljer något i skärpa också! :)

Så här menar jag :)
Zeiss har "byggt" optik från 1800-talet,
Zeiss har alltid legat i spets, ljusstyrka 1,5 för småbild 1930, först med ett antal extrema vidvinklar på 1930-40-talet, T* behandlingen,(och vad kopierade Nikon när man startade upp sent 40-tal, jo Sonnarkonceptet) och nu 2006 sätter en del Digitala SLR-ägare med fullformatsensor Zeiss på sina kameror...varför! ;)

Så viss rutin/kunskap bör nog Zeiss ha just pga. sin långa efarenhet, som ger ett visst mått av försprång...fortfarande!

Se'n så bör man se vad ett Zeissobjektiv kostar jfr mot tex, ett Nikon, man får ju betala för "extra grejer"!
OCH
och sen kan man undra om man har nå'n användning av det där lilla extra,
som man sannolikt inte ser vid "normal" fotografering, utan måste läsa sig till i tester.

Hälsar Bengan
som har både Zeiss och Nikon! :)

Ps.
Men så finns det andra saker, känsla, mytos,
och då gäller inga sakliga, ekonomiska argument!
"Jag vill ha!" ;) :)
 
Anders Östberg skrev:
50mm och 85mm är väl knappast de brännvidder där man direkt saknar bra objektiv. Synd att de inte har nåt vidvinkligare, men det aknske kommer.

Det är kanske det som är poängen. Om man kan gå rakt in och visa att man spöar det som är det skarpaste Nikon har så har man ju satt ribban högt och snabbt etablerat sig som det bästa på marknaden.
 
Clouseau skrev:
Det är kanske det som är poängen. Om man kan gå rakt in och visa att man spöar det som är det skarpaste Nikon har så har man ju satt ribban högt och snabbt etablerat sig som det bästa på marknaden.


Nu börjar till och med jag känna litet puls då jag läser..

The first ZF lens will be the Planar T* 1,4/50 ZF, which, in its Contax RTS version, was rated the world's best fast standard lens by "Popular Photography" in 1999. It will be followed by the Planar T* 1,4/85 ZF, which in its Contax RTS version became known as a great portrait lens and story-teller.....

Har en kompis, också en "grinig gammal gubbe",
med mycket stor Zeiss-kunskap, med många kontakter,(Tyska Zeiss, H-blad, ZHS osv, osv)
Ganska partiskt alltså! ;)
Som många år tjatat om den här Zeiss-normalen, att den är helt outstanding!!
Han har nog rätt.... :)
Och så kommer 1,4/85 ZF.....! :)

Och då man lanserar dessa grejer just nu, så är nog tanken också att hjälpa en del digitalkameror till en bättre skärpa! ;)

Spännade tider er'e!
 
Zeiss kommer att satsa mycket på dessa ZF objektiv. Jag undrar varför de inte använde samma optiska konstruktion på 85:an som för Contax N.
 
Piscovery skrev:
Zeiss kommer att satsa mycket på dessa ZF objektiv. Jag undrar varför de inte använde samma optiska konstruktion på 85:an som för Contax N.


Ställ inte sådana frågor!!! ;)

Jag har den "gamla" 85:an....

Mvh Bengan


Ps.
Sannolikt,
sannolikt för att man har förbättrat den ytterligare....
Hur f-n det nu skall gå till!!! ;)
 
dobos skrev:
Vad är de där fläskiga "Digi-planar" som syns i bakgrunden på Zeiss bilder? Är det någon som vet mer om AF, automatik, m.m.?
[...]
Jag spricker snart!
GGhgaaaaaa!

//Lasse

Alltså den där DigiPrime 14 som står och retas i bakgrunden...den skulle inte sitta helt fel!
 

Bilagor

  • zeiss.jpg
    zeiss.jpg
    35.6 KB · Visningar: 566
Enligt bilderna så ifrån Zeiss så har vi även en Distagon med F2 och en Makro-Planar med F2. Hmmm, ingenting är som väntans tider.
 
Gagarin skrev:
Alltså den där DigiPrime 14 som står och retas i bakgrunden...den skulle inte sitta helt fel!



Oj oj oj!
Vilka gluggar!!!

Pallar en Nikonkamera för så'na gluggar/skärpa!!! ;)




Ps. Nikon kopierade ju Zeiss Sonnarkoncept på 40-talet, nu kanske Zeiss har sett att...
och vill hjälpa Nikon tillbaka på banan igen!?
Bara skämt!! ;)
 
Piscovery skrev:
Zeiss kommer att satsa mycket på dessa ZF objektiv.....


Fick ett mail nyss...
gäller Zeiss nya satsning..

"Verkligen högintressanta saker. Det är uppenbart att Zeiss storsatsar på att bli en universell leverantör av högkvalitetsoptik. Saken understryks av att man sätter upp en egen försäljningsorganisation.
Förutom ZF-objektiven både i AF och i manuell fattning, även en ZS-serie i M42 - vem kunde tro något sådant??!
Om man parar ihop denna information med att det var fjärde sekund säljs ett Zeissobjektiv på en Sonykamera, förstår man vem som tänker greppa marknaden....."

-----------------------------------------


Och några ord om filmens framtid..

And how about Fujifilm and Kodak?
During a recent industry association meeting, we had the opportunity to speak about the future of film with Helmut Rupsch, Business General Manager, Fujifilm-Düsseldorf and Rainer Dick, Business General Manager, Kodak Digital & Film Imaging Systems. Though both companies have been experiencing declining film sales over the last two years, as the amateur and professional photography markets transition from analog to digital, both gentlemen report still very healthy business with film. These two industry representatives, who are in a position to know the facts, confirm that neither company is considering stopping film manufacture. Both gentlemen are confident that their companies will continue to supply film – usable in the ZI camera and others – for decades to come.

Spännande!
/B
 
Piscovery skrev:
Enligt bilderna så ifrån Zeiss så har vi även en Distagon med F2 och en Makro-Planar med F2. Hmmm, ingenting är som väntans tider.

Du såg också dem? =)

Ja, jag undrar vad det kan vara för brännvidder.
Distagonen tippar jag på att det är en 28mm och MacroPlanaren kanske en 60mm.
 
Benganbus skrev:
...
Om man parar ihop denna information med att det var fjärde sekund säljs ett Zeissobjektiv på en Sonykamera, förstår man vem som tänker greppa marknaden....."
...

Vilken marknad är det dom talar om?

Kompaktkameror och mobiltelefoner är ju inte vad vi pratar om här, och utan autofokus är marknaden på (d)SLR-sidan relativt liten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.