Annons

Weee! beställt ny kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Grattis, Arvid!

Arvid_Forsberg skrev:
Tack Ulrika! Heh jaa, eller är det kanske någon som fortfarande väntar på sin 20D?

/Arvid

JAG gör det! :)

Skulle ju beställa den genom en butik här i stan (Boden) men efter tre veckors väntande så ringer han från butiken och säger att den kommer om 1-2 månader!

Då sa jag: Anulera den ordern genast, jag beställer från Cyberphoto!

Dock hade objektiv och allt annat kommit för länge sedan till butiken så jag har varit in i dag och hämtat det och gjorde en order på Cyberphoto ca 14:22 idag och så här säger Posten om vart paketet är nu några timmar senare:

Status
2005-02-21 17:54 Umeå Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.


Så jag får den väl kanske i morgon eller på Onsdag, det är ju 1-2 dagars leverans hit. Jag hoppas som en dåre just nu...
 
Re: Re: Re: Grattis, Arvid!

Foto-Rickard skrev:
JAG gör det! :)

Skulle ju beställa den genom en butik här i stan (Boden) men efter tre veckors väntande så ringer han från butiken och säger att den kommer om 1-2 månader!

Då sa jag: Anulera den ordern genast, jag beställer från Cyberphoto!

Dock hade objektiv och allt annat kommit för länge sedan till butiken så jag har varit in i dag och hämtat det och gjorde en order på Cyberphoto ca 14:22 idag och så här säger Posten om vart paketet är nu några timmar senare:

Status
2005-02-21 17:54 Umeå Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.


Så jag får den väl kanske i morgon eller på Onsdag, det är ju 1-2 dagars leverans hit. Jag hoppas som en dåre just nu...

Nu är det nära Rickard, vad kul! Jag har bara tagit 30 bilder än så länge och allt jag kan säga är W-O-W... :)

/Arvid
 
jag har hunnit med strax över 800 bilder. Jag har inte ens haft tid att titta i manualen. Så mycket studier just nu. Men så fort jag får chansen så plåtar jag. Jag plåtade ett band som heter United i lördags. Jag ska kanske plåta dom igen nu på lördag. Livebilder när dom spelar alltså. Wish me luck. Jag kommer lägga upp bilder från detta lite senare :)
 
zlice skrev:
jag har hunnit med strax över 800 bilder. Jag har inte ens haft tid att titta i manualen. Så mycket studier just nu. Men så fort jag får chansen så plåtar jag. Jag plåtade ett band som heter United i lördags. Jag ska kanske plåta dom igen nu på lördag. Livebilder när dom spelar alltså. Wish me luck. Jag kommer lägga upp bilder från detta lite senare :)

Kul! Lycka till med bilderna! Förresten, finns det någon inbyggd räknare i kameran som visar totalt antal exponeringar/bilder eller räknar ni alla själva? :)

/Arvid
 
Arvid_Forsberg skrev:
Kul! Lycka till med bilderna! Förresten, finns det någon inbyggd räknare i kameran som visar totalt antal exponeringar/bilder eller räknar ni alla själva? :)

/Arvid

Klart vi räknar själva. Det är ingen dator i kameran ;)

Bilderna döps i nummerordning. Så är min inställd. Om man vill kan man förinställa att kameran ska "nollställa" räknaren vid tömning av kortet (om jag uppfattat rätt).
 
Yay!

zlice skrev:
Klart vi räknar själva. Det är ingen dator i kameran ;)

Bilderna döps i nummerordning. Så är min inställd. Om man vill kan man förinställa att kameran ska "nollställa" räknaren vid tömning av kortet (om jag uppfattat rätt).

Ahhh! Ja just det ja, nummerordning. Men då är det ju en inbyggd räknare
(dator ;) med ändå. Suveränt. Jag har bara tagit ca 50 bilder än så länge och jag gissade att den började om att räkna för varje katalog men men-- vad bra. :)

Tack för infon.

/Arvid
 
HELP

Ojoj. Jag har en nybörjarfråga angående 20D. Jag har fotat i både RAW (P) och JPEG [ ] men jag kommer bara åt mina JPEG-bilder.

Jag kan nå två kataloger på minneskortet från datorn och i Photoshop CS men i Photoshop och Bibble Pro Trial så ser de bara JPEG-bilderna. Hälften av filerna som är RAW (.CR2) ser ingen av programmen, trots att jag t.o.m. skriver in extensionen .CR2, men den listar inte upp dem.

Programmet EOSViewer - som hängde med kameran - visar dem dock men funktionen att spara ner filer/konvertera dem är grå så jag kan inte använda det programmet till något än så länge. Den säger t.o.m. att "preview is not available" så den visar bara samtliga bilder på minneskortet som thumbnails.

Vad har jag gjort för fel och hur i all fridens namn kopierar jag in mina RAW-filer till datorn? Windows ser inte heller .CR2-filerna på kameran/minneskortet.

Help...anyone?

/Arvid

P.S
Förutom denna grej så är allt dandy med kameran - my god, jag har fotat hela dagen och samtliga bilder blev tre gånger så bra som jag hoppades. :) Jag skall nog skaffa Brons-medlemsskap här och lägga upp lite bilder så ni får se...
 
kör du direkt via kameran eller har du kortläsare. Jag köpte en kortläsare och är kanonnöjd. Då slipper jag belasta kamerabatteriet med urladdningarna.

Jag vet annars inte hur jag kan hjälpa dig :(
 
zlice skrev:
kör du direkt via kameran eller har du kortläsare. Jag köpte en kortläsare och är kanonnöjd. Då slipper jag belasta kamerabatteriet med urladdningarna.

Jag vet annars inte hur jag kan hjälpa dig :(

Nope, min minneskortsläsare är tydligen hos mina föräldrar 60 mil härifrån :p så jag kan bara ta in bilderna genom att koppla kameran till datorn. Inte ens Windows ser RAW-filerna på minneskortet, endast EOSviewer ser dem, men det kan inte kopiera dem till datorn...

Gaahhhh... Verkar som RAW inte är ett alternativ just nu. :(

/Arvid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.