Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha lång slutar tid, men det är för ljust!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. En nybörjarfråga antar jag.
Jag vill ta kort på ett vattenfall med lång slutartid, men jag kan inte få bländaröppningen tillräckligt liten.
Finns det nåt smart filter som inte förstör färger som man kan sätta framför.. eller hur gör man?!

Du behöver fota på mindre bländare. Bländaren är ett justerbart hål som bestämmer hur mycket ljus som släpps in i kameran. Ställ in kameran på TV eller vad tidsprioritetsprogrammet heter. Då kan du ange vilken slutartid du vill ha och då kompenserar kameran med bländaren för att det ska bli lagom.

Ursäkta, jag såg inte att du redan fattat detta med bländare. Ja, det finns filtrer i olika varianter att köpa som tar bort ljus.

Senast ändrad:
Om det är digital så kolla att du har lägsta iso inställd. Är det film så kan du ta en annan film med lägre känslighet

Det du kan göra är att dra en nylonstrumpa över objektivet, det mörkar ned lite. Men för att få färg så måste du foto svartvitt från början. Nylonstrumpan kommer fixa färgerna. Detta är ett gammalt knep som de använt på tv sedan länge.

;)

Tackar..!

Svaren kom mycket snabbare än jag trodde!
Det verkar som om jag får införskaffa ett ND filter.
Jag har en Panasonic DMC-FZ30, och kör på ISO 80 redan..
Fanns det nåt allvar i strumpbyxe-tricket?

Jo det finns det men effekten blir att du får en soft kännsla över bilden. Man brukar kalla det för porr-filter.

Den enda "softheten" som kommer från ett ND-filter är väl den som kommer från rörelseoskärpa, och det eftersträvas ju i det här fallet. Vill man få porrig känsla ska man använda fog- eller soft-filter.

sMitternacht skrev:
Den enda "softheten" som kommer från ett ND-filter är väl den som kommer från rörelseoskärpa, och det eftersträvas ju i det här fallet. Vill man få porrig känsla ska man använda fog- eller soft-filter.

Nu pratade vi ju nylonstrumpa och inte ND-filter här på slutet (såvida du inte menar Nylon Denimer eller vad det heter ;)

ND-filter ger på sin höjd lite färgstick men bara om de är av lite sämre kvalitet. Själv använder jag Cokin-filter som anses vara en billigare variant men inte har jag sett några färgstick.

Porrig känsla...

Köp eller låna upp dig på ett gäng hardcoreblaskor. Tänk dig sedan att du står bakom kameran... det kommer klockrent att ge dig en kollosalt porrig känsla. Hur det sedan har effekt på dina bilder ... tja? Vet inte .... ;)

Jag vet inte om du har funderat på det men vore det inte en möjlighet annars att bara helt enkelt fotografera tidigare eller senare på dagen?

Umm.. jo, tanken har slagit mej,men..

..det vore bra att ha en "riktig" lösning.
Är man t.ex. på resande fot kanske man inte kan vänta. ND filter låter vettigt.

Bilagor

• fall_s.jpg
    fall_s.jpg
    23 KB · Visningar: 959
Joi skrev:
ett polfilter tar en del ljus oxå.
Eller så har du två poolfilter samtidigt. Vrid det ena ett halft varv, så blir det väldigt mörkt (ger lite färgstick, och förlust av kvalité) men är otroligt effektivt. Då får man också en glidande mörkerskala beroende på hur mycket man vrider.

Av bilden att döma ser det inte ut som slutartiden är för kort? Max ½-1sek, inte längre. Annars blir vattnet mjölkigt och ser inte strömmande ut.

..rutinerat gissat!

Jäpp.
Bilden är tagen med 0,625s och F11.
Den är dock tagen i en skuggigare del av skogen, och inte där jag egentligen ville fota.

Jag har experimenterat med liknande försök i forsande bäckar - iso 100, bländare så liten som möjligt (f/11) samt så lång slutartid som det går utan att bilderna blir överexponerade.

Dock räcker detta inte för att få fram den effekten som jag varit ute efter och frågan är då om man måste ta till filter för att få ner ljusinsläppet.

Kameran jag använder är en Konica Minolta Dimage A1 och på denna kan jag inte få mindre bländartal än f/11.

Dock är ett inköp av en 20D samt Sigma 70-200 2.8 och 30 1.4 stundande och frågan är då om jag kan komma ner på lägre bländartal med den utrustningen? Den informationen som ges om objektiven är endast största bländartal, vilket är det minsta?

Minsta bländartal är så gott som alltid f/22 på 35 mm objektiv (jag kan inte komma på något undantag).

Dock så räcker det inte f/22 inte heller alltid till om man vill få upp slutartiden dagtid. Dessutom vill man ju ofta inte ha det stora skärpedjup man får med f/22 så ett polfilter och/eller ND filter är ändå bra att ha,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar