ANNONS
Annons

Photoshop: Hur backa "Merge Layers" ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Med destruktiva menar du icke-reversibla, gissar jag. Ja, då blir det lite svårare, men man kan spara skillnaden mellan tillstånden innan och efter en operation. Åtminstone ibland.

En annan lösning vore att använda ett filsystem från 1970-talet som sparade den tidigare generationen av en fil när man gjorde en skrivning med det filnamnet (dvs sparade på fil från ett program). Man kunde välja hur många generationer som skulle sparas. I trådens sammanhang skulle det första krävas rätt mycket lagringsutrymme.

Med destruktiva menar du icke-reversibla, gissar jag. Ja, då blir det lite svårare, men man kan spara skillnaden mellan tillstånden innan och efter en operation. Åtminstone ibland.
....

Med destruktivt menar jag förändring av pixlar.
Enkla (globala) kurvor, färgmättnad, nyans, nivåer påverkar inte pixlar på ett destruktivt sätt. Dvs du kan gå in i vilket lager som helst och ändra värdena och hela bilden ändrar sig.
Om du har ett destrutivt abetssätt (typ eng. stamp) så blir det ett nytt lager. Detta lager är alla ändringar som gjorts i lagrena under sig. Detta lager kan du sedan typ köra Topaz Denoise. Ändrarman nu lagrena under detta lager så påverkas inte slutbilden längre = destruktivt arbetsätt.
Detta resulterar i att om man sparar bilden så blir den enormt stor för alla pixlarna i det nya lagret måste sparas.
Kör man masker i de olika lagrena blir filen också mycket större och kör man smarta objekt blir det ytterligare ännu större.
När jag arbetar i PS så jobbar jag så långt det går på ett ickedestruktivt sätt. Kanske 20-30 lager. Sen avslutar jag med några (3-4st) lager där jag "måste" arbeta på destruktivt sätt.
Istället för en TIFF fil på 100-300MB så brukar jag landa på 4-8GB PSB-fil. Ganska stor skillnad.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar