Advertisement

Annons

Vill ha lång slutar tid, men det är för ljust!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobiasl skrev:
Minsta bländartal är så gott som alltid f/22 på 35 mm objektiv (jag kan inte komma på något undantag).

Finns en uppsjö som har f/32 som minsta. Problemet är att bilderna blir väldigt oskarpa pga diffraktion. Detta börjar synas redan vid f/16. Därför är ND-filter att föredra.

Tobiasl skrev:
Minsta bländartal är så gott som alltid f/22 på 35 mm objektiv (jag kan inte komma på något undantag).

Dock så räcker det inte f/22 inte heller alltid till om man vill få upp slutartiden dagtid. Dessutom vill man ju ofta inte ha det stora skärpedjup man får med f/22 så ett polfilter och/eller ND filter är ändå bra att ha,

De riktigt ljusstarka slutar ofta på f16.

OK då, det finns tydligen objektiv som inte slutar på f/22. Men det ändrar som sagt inte slutsatsen att filter är at föredra.

Och nu när jag tänker efter så kommer nog mitt 24-70/2.8 faktiskt ned i f/32, dock så använder jag aldrig mindre än f/22 av de skäl som Jesper påpekat.

Betänk att bländartalet är direkt beroende av brännvidden ("f":et i bländartalet).

Diffraktion uppstår bland annat när en vågfront passerar en öppning, exempelvis när ljuset går genom bländaren. Hur stor effekten av diffrationen blir beror på våglängden och (samt: i förhållande till) öppningens STORLEK, alltså inte bländartalet självt. (Räkneexempel: En 28mm inställd på bländare f/16 har en öppning på 28/16=1,75 mm medan en 300mm inställd på bländare f/32 har en öppning på 300/32=9,375 mm.)

maxzomborszki skrev:
Diffraktion uppstår bland annat när en vågfront passerar en öppning, exempelvis när ljuset går genom bländaren. Hur stor effekten av diffrationen blir beror på våglängden och (samt: i förhållande till) öppningens STORLEK, alltså inte bländartalet självt. (Räkneexempel: En 28mm inställd på bländare f/16 har en öppning på 28/16=1,75 mm medan en 300mm inställd på bländare f/32 har en öppning på 300/32=9,375 mm.)
Nja, det skriver jag inte under på. Alla mina praktiska erfarenheter tyder på att effekten av diffraktion blir likvärdig oavsett om jag har ett 400 eller en vidvinkel på kameran, vid samma relativa bländare.

Nu är jag dock inte så insatt i teorin kring diffraktion. Men jag misstänker att ditt resonemang faller på att det inte tar hänsyn till förstoringen av motivet. Alltså att det enbart är giltigt om du jämför samma bildutsnitt mellan två objektiv, t ex en delförstoring från ett 28 mm med en fullbild från 300 mm. Med det relativa bländartalet kan man istället jämföra diffraktionens förstörande åverkan rakt av mellan bilderna.

jimh skrev:
Nu är jag dock inte så insatt i teorin kring diffraktion. Men jag misstänker att ditt resonemang faller på att det inte tar hänsyn till förstoringen av motivet.
Hmmm... Jag fick tänka efter lite och försökte hitta min gamla optikbok, dock utan resultat. Men du har delvis rätt. Mitt resonemang tog inte upp allt, specifikt inte det faktum att med ökad brännvidd är avståndet från bländare till film/sensor också större vilket kommer spela in. När man räknar på diffraktion i vanlig "skolfysik" så är det huvudsakligen öppningens storlek man varierar "håller konstant" avståndet till "filmen". Fel av mig.

ANNONS