Advertisement
ANNONS
Annons

Vilket objektiv för produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska fota produkter åt kund, glasflaskor som är mellan 0.5 - 2 dm höga. Att användas till webshop och div broschyrer. Jag har tillgång till en helt ok studio med blixtar, skärmar bakgrunder osv. Jag undrar vilket objektiv jag ska använda för att få bästa resultatet. Bilderna ska också extraheras.

Jag har en Canon 40 D- Objektiven: EF-S 17-55/2,8 IS USM, 100/2,8L IS USM Macro och EF 50mm f/1.8 II.
Funkar någon av dessa bra eller ska jag försöka låna något annat?

Några andra bra tips som ni kan dela med er vid produktfoto?

Tack på förhand.

jo, jag ska testa :)

Finns det några "dödssynder" vid produktfoto, några absoluta "gör inte så här" - saker ? Eller några basic saker som man inte får glömma bort ? :)

Jag tror nog att 100 mm blir bra. Ofta vill man ta bilderna lite snett uppifrån och då blir vertikala linjer ganska sneda med kort brännvidd. De blir sneda med längre brännvidd också, men det går ju bra att fixa i PS el liknande. Glas är inte det lättaste jobbet, det blir lätt blixtreflexer om man inte är noggrann. "Dödssynder" vet jag inte, men att ha sin egen spegelbild i glasprodukterna är inte bra :)

Jag tror nog att 100 mm blir bra. Ofta vill man ta bilderna lite snett uppifrån och då blir vertikala linjer ganska sneda med kort brännvidd. De blir sneda med längre brännvidd också, men det går ju bra att fixa i PS el liknande. Glas är inte det lättaste jobbet, det blir lätt blixtreflexer om man inte är noggrann. "Dödssynder" vet jag inte, men att ha sin egen spegelbild i glasprodukterna är inte bra :)

Hur ska man göra för att undvika blixtreflexer? ....och tack för tipset om spegelbilden ;) - det hade mycket väl kunnat hända !!

Egentligen så ska/bör man väl använda ett tilt-shift objektiv för produktfoto för att få raka fina linjer för fotar man exempelvis en schampooflaska så kan den se lite udda ut med ett vanligt objektiv.
Men visst så funkar det ändå bra att köra med helt vanliga objektiv och ett 100mm macro är ingen dum idé. :)

/ Magnus

Egentligen så ska/bör man väl använda ett tilt-shift objektiv för produktfoto för att få raka fina linjer för fotar man exempelvis en schampooflaska så kan den se lite udda ut med ett vanligt objektiv.
Men visst så funkar det ändå bra att köra med helt vanliga objektiv och ett 100mm macro är ingen dum idé. :)

/ Magnus

ok, jag provar med mitt 100 mm...ett tilt-shift....låter som en dyr historia! ?

ok, jag provar med mitt 100 mm...ett tilt-shift....låter som en dyr historia! ?

De brukar hamna mellan 15.000 och 25.000kr, men är riktigt, riktigt användbara för produktfoto.

Det går ju alltid att hyra, om man inte vill/kan köpa. Dock så krävs det lite tid att bli vän med dem, det är ju inte riktigt "peka och klicka" längre :)

Kan det inte tänkas att en ny fotograf behöver lite tips och vägledning VARFÖR man behöver ett visst objektiv? Hade alla svarat som du vore detta forum rätt meningslöst.

För mig är det i alla fall självklart att testa med den utrustning jag har. Om jag då märker att jag inte kan få de bilder jag vill ha är det dags att försöka ta reda på varför. Har jag olämplig utrustning eller är det jag som inte kan använda den utrustning jag har?

Lite tips som jag inte vet fungerar för dina produkter.

Jag använder en vit opalskiva som bakgrund. och underlägg. De kan köpas i varierande längder och är böjbara så de fungerar på samma sätt som studiopapper. En diffus blixt underifrån frilägger produkten och ger samtidigt en eliminering av skuggor. Kan tänka mig att glasflaskor kan vara knepiga att frilägga om de smälter ihop för mycket med bakgrunden.

Blixtar i övrigt sätter jag i taket för att få ett så diffust allmänljus som möjligt.

Ett tips i övrigt för friläggningen om kontrasten mellan produkten och bakgrunden är någorlunda är att använda funktionen "Ersätt färg" i PS,och peka på bakgrunden samt kalibrera med överstrålning och därefter ljusa upp med reglaget i botten.

Lycka till

Dödssynder ja... som redan är nämnt så bör man inte få med sig själv i någon reflektion. Men även andra saker som är runt om kan lätt komma med.
Jag fotade nyligen manschettknappar och lackskor till en kostymfirma, och byggde upp en liten studio i köket. Tog några provbilder, och när jag granskade bilderna ser jag mitt kryddställ skina klart och tydligt i skorna =)
Upp med stora skynken runt om allting så var det löst, men en klantigt misstag.
Ett ljustält löser som sagt detta.

Kan tillägga att jag använde en softbox rakt ovanifrån, en blixt 45 grader framifrån och en blixt 45 grader bakifrån.

Bilagor

• _MG_7993.jpg
    _MG_7993.jpg
    88.3 KB · Visningar: 647
Senast ändrad:
Glömde svara på det du frågar efter egentligen, nämligen vilket objektiv som är lämpligast.

Antar att du inte fotar flaskor i vinkel uppifrån och ner utan sänker dig ner til flaskornas nivå.

Då är en brännvidd så nära normalen som möjligt att föredra för att inte förvränga flaskorna för mycket. För en fullformatare blir det då 43 mm.

Jag använder Canons zoom 24 - 105 som jag är jättenöjd med.

Glömde svara på det du frågar efter egentligen, nämligen vilket objektiv som är lämpligast.

Antar att du inte fotar flaskor i vinkel uppifrån och ner utan sänker dig ner til flaskornas nivå.

Då är en brännvidd så nära normalen som möjligt att föredra för att inte förvränga flaskorna för mycket. För en fullformatare blir det då 43 mm.

Runt 100 mm är att föredra även om man plåtar i samma nivå som produkten. Samma sak som med porträttfoto - längre brännvidd förvränger mindre.

Lite tips som jag inte vet fungerar för dina produkter.

Jag använder en vit opalskiva som bakgrund. och underlägg. De kan köpas i varierande längder och är böjbara så de fungerar på samma sätt som studiopapper. En diffus blixt underifrån frilägger produkten och ger samtidigt en eliminering av skuggor. Kan tänka mig att glasflaskor kan vara knepiga att frilägga om de smälter ihop för mycket med bakgrunden.

Blixtar i övrigt sätter jag i taket för att få ett så diffust allmänljus som möjligt.

Ett tips i övrigt för friläggningen om kontrasten mellan produkten och bakgrunden är någorlunda är att använda funktionen "Ersätt färg" i PS,och peka på bakgrunden samt kalibrera med överstrålning och därefter ljusa upp med reglaget i botten.

Lycka till

Tack snälla för tipsen - det hade tagit mig mååånga timmar att klura ut....
ang. friläggningen - menar du att det är enklare att bakgrunden blir en annan färg så att den är enklare att ta bort /deleta, eller menar du att det är bra om bakgrunden blir så vit som möjligt ? (ber om ursäkt för korkade frågor ) ;)

Ja, jag kommer att stå i flaskornas nivå....jag har alltså en 40 D, och om jag använder mitt 100 mm macro vilken brännvidd bör jag använda för bästa resultat ? :)

De brukar hamna mellan 15.000 och 25.000kr, men är riktigt, riktigt användbara för produktfoto.

Det går ju alltid att hyra, om man inte vill/kan köpa. Dock så krävs det lite tid att bli vän med dem, det är ju inte riktigt "peka och klicka" längre :)

Jag kommer definitivt att använda något av de objektiv jag har - definitivt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar