Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv för produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dödssynder ja... som redan är nämnt så bör man inte få med sig själv i någon reflektion. Men även andra saker som är runt om kan lätt komma med.
Jag fotade nyligen manschettknappar och lackskor till en kostymfirma, och byggde upp en liten studio i köket. Tog några provbilder, och när jag granskade bilderna ser jag mitt kryddställ skina klart och tydligt i skorna =)
Upp med stora skynken runt om allting så var det löst, men en klantigt misstag.
Ett ljustält löser som sagt detta.

Kan tillägga att jag använde en softbox rakt ovanifrån, en blixt 45 grader framifrån och en blixt 45 grader bakifrån.

Tack igen ! Ska man fota med fjärrutlösare ?

Tack snälla för tipsen - det hade tagit mig mååånga timmar att klura ut....
ang. friläggningen - menar du att det är enklare att bakgrunden blir en annan färg så att den är enklare att ta bort /deleta, eller menar du att det är bra om bakgrunden blir så vit som möjligt ? (ber om ursäkt för korkade frågor ) ;)

Det låter omöjligt att låta en annan färg bli kontrast med en glasprodukt. Bästa och vanligaste sättet (i proffesionella sammanhang) att frilägga är att använda ritstiftet och gå runt produkten. Banan (clipping path) kan sedan användas för att göra en mask och transparent bakgrund om man vill. Ritstiftet är ett ganska svårt verktyg att använda i början, men när man lärt sig tekniken är det oslagbart. Om man inte vill själv finns det många firmor i Asien som gör det för en billig peng.

Det låter omöjligt att låta en annan färg bli kontrast med en glasprodukt. Bästa och vanligaste sättet (i proffesionella sammanhang) är att frilägga är att använda ritstiftet och gå runt produkten. Banan (clipping path) kan sedan användas för att göra en mask och transparent bakgrund. Ritstiftet är ett ganska svårt verktyg att använda i början, men när man lärt sig tekniken är det oslagbart. Om man inte vill själv finns det många firmor i Asien som gör det för en billig peng.

Jag tror att jag har ganska bra koll på just ritstiftet, det var så jag hade tänkt göra....men hur menar du att jag ska göra med banan?

Jag tror att jag har ganska bra koll på just ritstiftet, det var så jag hade tänkt göra....men hur menar du att jag ska göra med banan?

• Gör först en lagerkopia (cmd + j)

• När du är klar med banan, gör en markering av den (alt + klicka på banan)

• Nu skall markeringen vara aktiv, lägg till en lagermask på det nya lagret.

Nu har du chans att justera masken med vit eller svart pensel samt att lägga oskärpa på ställen som ev inte är skarpa.

• Kasta sedan det undre lagret.

• Nu ska du ha ett lager med en transparent bakgrund.

• Gör först en lagerkopia (cmd + j)

• När du är klar med banan, gör en markering av den (alt + klicka på banan)

• Nu skall markeringen vara aktiv, lägg till en lagermask på det nya lagret.

Nu har du chans att justera masken med vit eller svart pensel samt att lägga oskärpa på ställen som ev inte är skarpa.

• Kasta sedan det undre lagret.

• Nu ska du ha ett lager med en transparent bakgrund.

ahhhh - såklart - TACK !! (jag åker på att betala arvode till dig) :)

Om man är nöjd med den bakgrund man ställer flaskorna framför och inte alls tänker frilägga flaskorna har jag ett förslag som man inte alls brukar tänka på.

Några personer i tråden har ju nyss berättat om spegelbilder av sig själv eller föremål i sin omgivning. Detta kan man faktist vända till sin fördel genom att ställa svart kartong vid sidan om flaskorna (den plana sidan vänd mot flaskan) och utom synhåll för kamerasökaren. Transparanta saker kan om man har lite tur får lite intressantare konturer och sticker ut mer från bakgrunden. Går att variera med andra färgade kartonger i andra riktingar om man vill göra stileben, (alltså inte produktfoto) som då ger lite subtilt skimmer i färg i prylarna man fotar.

Jag är säker på att ni nån gång fotat tex en snygg bil på tex en bilutställning och märkte inte att bilen brevid var röd och ger röda reflexer i bilen man siktar med kameran på. Detta kan man alltså göra avsiktligt på tex konserverade päron i glasburk. Det bästa är att man behöver inte köpa massa färgfilter till sina lampor och blixtar. Fungerar extra bra om fotostudion består just av sitt köksbord eller om man tejpat upp sina bakgrunder under köksfläkten.

Om man är nöjd med den bakgrund man ställer flaskorna framför och inte alls tänker frilägga flaskorna har jag ett förslag som man inte alls brukar tänka på.

Några personer i tråden har ju nyss berättat om spegelbilder av sig själv eller föremål i sin omgivning. Detta kan man faktist vända till sin fördel genom att ställa svart kartong vid sidan om flaskorna (den plana sidan vänd mot flaskan) och utom synhåll för kamerasökaren. Transparanta saker kan om man har lite tur får lite intressantare konturer och sticker ut mer från bakgrunden. Går att variera med andra färgade kartonger i andra riktingar om man vill göra stileben, (alltså inte produktfoto) som då ger lite subtilt skimmer i färg i prylarna man fotar.

Jag är säker på att ni nån gång fotat tex en snygg bil på tex en bilutställning och märkte inte att bilen brevid var röd och ger röda reflexer i bilen man siktar med kameran på. Detta kan man alltså göra avsiktligt på tex konserverade päron i glasburk. Det bästa är att man behöver inte köpa massa färgfilter till sina lampor och blixtar. Fungerar extra bra om fotostudion består just av sitt köksbord eller om man tejpat upp sina bakgrunder under köksfläkten.

Bra tips. De svarta pappskivorna är också bra när man vill ha fram rundheten i ett föremål. Två blixtar från sidan kan resultera i ganska platta bilder annars.

Ska absolut prova detta - tack !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar