Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilkenkamera och objektiv lämpar sig bäst för naturfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gâ till biblioteket och lâna massor av böcker m naturfotografering, ju äldre ju bättre.
Att de handla om kameror med film kvittar, tekniken för djur och naturfotograferig är i princip lika.
Du fâsr iallafall ett grepp om vad som är vad och hur det funkar.
Sen komplementerar du med en bok om digitalfota och hundra frâgor här.
Râna en bank pâ vägen sâ du har râd o köpa det du behöver oxâ :)

I england har dom massor med rovfågel/falkenerarparker,bilden är tagen på en sån.
Ingen vild berguv!
Det är många bilder man misstänker är tagna i djurparker fast det inte står något om det!

skribenten skrev:
Vad betyder USM och det som står efter 300mm?
USM = Ultra Sonic Motor, vilket betyder att autofokusmotorn är ljudlös (för människor). USM-objektiven har också den egenskapen att man kan "köra över" autofokusen genom att vrida på skärpeinställningsringen. På många andra objektiv så måste man först ställa om en knapp mellan AF eller manuell fokusering.

L'et som står efter 300'at är en beteckning som Canon sätter på vissa objektiv i det övre kvalitetsskiktet. Det betyder ofta att de är väldigt bra optiskt och även är gediget byggda rent mekaniskt. Men också dyra... Canon 100mm/2,8 Macro USM är inte ett L-objektiv, men är ändå ett grymt bra objektiv, så man ska inte stirra sig blind på den detaljen ;)

skribenten skrev:
Vad bra :) att du talade om att det var till portträtt.
För jag tar inte så många porträtt.
Jag fotgraferar mest naturbilder så jag hade inte haft någon direkt användning av objektivet.

Åh, ett 50 mm 1.8 duger till så oändligt mycket mer än porträttbilder och det går att ta fina närbilder i naturen med det också (även om det inte är rena makrobilder). :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar