Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utrustning behöver jag vid användande av flera blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Har tänkt införskaffa flera blixtar så jag kan göra min bilfotograferande lite skojigare! Men vad behöver jag egentligen?

Utrustningen jag har nu är en Nikon D80 med en SB800 blixt.

Jag har tänkt inhandla:
- 2-3st SB800 blixtar till
- Sedan antar jag att man behöver en s.k. fjärrutlösare, men vilken? Finns ju en hel uppsjö. Hur fungerar dessa fjärrutlösare?

Är det något mer jag behöver? Eller är det bara fota för glatta livet sen?

Senast ändrad:
Två cactus V4 kör jag med och det fungerar bra - en orginalblixt och en gammal sunpack blixt. Visst blir det lite manuellt jobb, men det är inte så svårt idag med digitalhusen - bara att testa och justera enligt histogrammet till dess det stämmer.

Finns ju dyrare och bättre prylar, men Cactus V4 är sin smäckigthet till trots ändå tillförlitliga och hanterar man dem lite fösiktigt som de billiga kina plastprylar de är så håller de också.

Alltså cactus v4 är en radiosändare eller? Men då behöver man alltså en sändare och 3 mottagare om man har t ex 3 blixtar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Har tänkt införskaffa flera blixtar så jag kan göra min bilfotograferande lite skojigare! Men vad behöver jag egentligen?

Utrustningen jag har nu är en Nikon D80 med en SB800 blixt.

Jag har tänkt inhandla:
- 2-3st SB800 blixtar till
- Sedan antar jag att man behöver en s.k. fjärrutlösare, men vilken? Finns ju en hel uppsjö. Hur fungerar dessa fjärrutlösare?

Är det något mer jag behöver? Eller är det bara fota för glatta livet sen?
Jag gissar att du tänkte handla dom begagnat eftersom dom är ersatta av sb900:an, men dom säljer sb900 i paket med skyport på cp till en hyfsad peng sen är det bara att fylla på med mottagare (dom är inte så dyra) och fler blixtar! MVH Christer
Edit: Kolla även Nikon SU-800

Funkar väl ändå alldeles utmärkt att styra blixtarna med hjälp av kamerans inbyggda blixt? Jag brukar göra det med min D90 och SB600 i alla fall och det funkar grymt bra.

Nja men faktum är väl att D80 inte har detta stöd? Tror att det kom först på D90. D300 samt 200 har väl också denna feature.

Funkar väl ändå alldeles utmärkt att styra blixtarna med hjälp av kamerans inbyggda blixt? Jag brukar göra det med min D90 och SB600 i alla fall och det funkar grymt bra.

Tack Tell! Nu har jag läst på och det har min D80 också! Fasen så skönt! Slipper jag betala massa tusenlappar på någon sån här mojäng!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar