ehrsa
Aktiv medlem
Fel av mig. Jag menade faktiskt NEX 7 vs Leica M9. Det är faktisk väldigt relevant även med prestanda för många som sneglar på mindre system och även TS i denna tråd vill ju helst ha samma prestanda som i en D750 även i något lättare och mindre. För mindre blir det som sagt också och en del gillar inte riktigt det heller.
Här har du några DxO specar och grafer över just den jämförelse som många testare då för tiden jämförde. Samma slutsatser som drogs vid en jämförelse av NEX 7 och Leica M8 gäller märkligt nog vid en senare jämförelsen med M9. Många verkar lite förundrade nu också över hur bra APS-C sensorn i Z50 är i jämförelse med exv. en lite äldre D750, även om den så klart inte kan mäta sig med sensorn i Z7 och det lovar ju gott även för downsizande Nikon-fotografer
CCD-sensorer har jag haft själv och mina klarade knappt ISO 400. Men totalvärdena i DxO:s jämförelser missgynnar nog i detta fall Leica ännu mer, främst p.g.a. ett rätt markant gap i DR.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-NEX-7-versus-Leica-M9___736_640
Teknikfaktorn har ibland kunnat trumfa sensoryta även om en APS-C av samma teknikgeneration inte ska kunna ge bättre prestanda än en FF.
Jag har bara en invändning mot en form som Z50 har och det är precis samma invändning jag haft hela tiden mot Sonys A7r. Jag förstår inte varför man envisas med att behålla det där fåniga lilla fejkprismat nu när man kan sätta en EVF på helt andra ställen utan större problem. Jag är mer för Leicas look och det vi en gång hade i NEX 7 innan de delvis tappade det i den sena 6000-serien - där sticker inget onödigt ut och fastnar i fickor och annat.
I flaggskeppet A6600 har de skippat den fina smarta lilla inbyggda blixt som vi haft sedan NEX 7 och t.o.m. kan slå i taket med hjälp av ett pekfinger. För måste man släpa på en stor blixt också så har man ju tappat det redan där (läs gärna Ken Rockwells Review om A6600 och just detta - han sågar den hårt) och då hjälper det inte för min del att den kameran fått de stora batterierna och har kanske den spegellösa marknadens längsta batteritid - för priset är också 1,5 hekto extra vikt över tiden. Det är av detta skäl jag fortfarande har kvar min gamla A6300. Det är min enda kamera som kan var riktigt liten.
Om man tycker detta är OT och meta så blundar man nog för ett antal av de parametrar som till slut får en många fotografer att kompromissa med just storlek och vikt när man till slut väljer system, kameror och objektiv.
EVF:en på Z50 känns helt rätt, skulle inte vilja ha den någon annanstans.. sagt efter imorgon 3 månaders fotande med den.. dessutom sitter den inbyggda blixten just där, till skillnad mot Z6 & Z7, dom har inte ens någon blixt..
Hälsn!