Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Så är det säkert, men en mobilskärm är ingen sökare. Tyvärr har väl inte de flesta som fotograferar med en telefon aldrig använt en kamera med en riktig sökare så de vet inte vad de går miste om.
Tja men är en Live View skärm på Nikons och Canons nya värstingkameror så värst väsensskilda åt från det som finns i mobilerna? Dessa kameror kostar i sammanhanget betydligt större summor och trots det brukar systemkamerornas displayer ofta inte alls kunna mäta sig med de som finns i mobilerna. Vissa saker i dessa DSLR:er kan du ju faktiskt idag inte ens göra via den vanliga sökaren eller hur? Då finns ju heller inget annat än displayer.
Per, utveckling på mobilsidan har väl redan visat att skärmarna idag inte är någon "show stopper" för mobilfolket. De flesta "tradar" gärna en gammal OVF-sökare mot allt annat man kan göra med en mobil eller hur? Marknaden talar väl sitt tydliga språk i den frågan eller hur? Mobilernas ergonomi är dessutom utan undantag helt överlägsna systemkamerornas - ingen tillverkare nämnd eller glömd. Till och med halvilliterata användare i Asien och Afrika, verkar inte ha några större problem med att ta till sig mobilerna rent praktiskt idag men jag är rätt säker på att de flesta skulle gå bet på att rigga upp kommunikationen mellan mina kameror och min telefon. Det är inte helt självklart ens för många i vårt land efter 9-12 års obligatorisk utbildning minst.