Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
Fotograf blir man inte, det är man!

Terje

Det där tycker jag är en sanning med modifikationer. Precis som om några skulle vara välsignade med "något" som andra inte har. Och att det är detta "något" som gör dessa personer i fråga till riktiga fotografer. Sorry, men det tror jag inte på.

Visserligen spelar talang, motivation och intresse en väldigt stor roll i sammanhanget. Och att vissa människor har mer av dessa varor än andra är det ingen tvekan om. Så långt rätt.

Men att man inte skulle kunna bestämma sig för att "bli" fotograf tror jag inte på. Att vara/bli fotograf är inget märkvärdigt. Inte märkvärdigare än att bli bagare, pilot, lärare, ingenjör, dataprogramerare eller något annat som man kan bestämma sig för att bli.

Men det är klart, det gäller kanske att hålla skråtänkandet högt.

/Joakim

Att vara/bli fotograf är inget märkvärdigt. Inte märkvärdigare än att bli bagare, pilot, lärare, ingenjör, dataprogramerare eller något annat som man kan bestämma sig för att bli.

Håller helt med dig! :)

Terje

Terje skrev:
Att vara/bli fotograf är inget märkvärdigt. Inte märkvärdigare än att bli bagare, pilot, lärare, ingenjör, dataprogramerare eller något annat som man kan bestämma sig för att bli.

Håller helt med dig! :)

Terje

MEN...vad är detta? Du håller med mig? Så kan du ju inte göra. Jag hade ju hoppats på att vi skulle gnata om den här saken fram och tillbaka ett tag nu. Fan vad oschysst! :-D

Joakim - som försöker vara rolig

Vilken fotoskola?

Vilken fotoskola man väljer att söka in till beror väll på vad för slags fotografi man vill hålla på med. Att börja på en folkhögskola, där man får testa på lite av varje tror jag är ett bra val. Sedan kan man fortsätta sin utbildning.
Biskops Arnö är eller var en fantastisk skola, dels att den ligger för sig själv på en ö och att alla man går tillsammans med brinner av samma intresse. Jag gick där på nittiotalet och vad som kostade då var kost och logi plus materialkostnaden - kostand för film, kemikalier och papper. Men mycket har förändrats sedan dess bland annat det att utbildningen blivit en KY utbildning, vilket innebär att du praktiserar hos olika tidningar under utbildningen, vilket ger dig ett kontaktnät.
Men det finns ju många fler fotoskolor. Tidningen Foto brukar lista fotoskolor emellen åt. En annan möjlighet att hitta skolorna är att kolla på www.syoguiden.com
En skola gör att man utvecklas på många olika sätt. Jag lärde mig mycket genom att gå på Biskops Arnö. Inga

Terje skrev:
En utbildning kan givetvis underlätta - men skapar inga bra fotografer. Det finns många som hoppar på alla möjliga utbildningar, men inte blir bättre. Hårt sagt, jag vet - men så är det!
Vad finns det då för motiv att gå en av dina kurser?

Olle

Jag tycker det kan bli snobberi åt båda hållen. Både "haha, jag har gått den här feta utbildningen i New York" och "haha, jag behöver ingen utbildning för jag står över sånt".

Ja, Mattias det kan ligga något i vad du säger. Men man kan säkert se det med eller utbildning ur en mängd olika aspekter. Alla har sina perspektiv.
Med vänliga lördagshälsningar Inga

Terje skrev:
Fotograf blir man inte, det är man!

En utbildning kan givetvis underlätta - men skapar inga bra fotografer. Det finns många som hoppar på alla möjliga utbildningar, men inte blir bättre. Hårt sagt, jag vet - men så är det!

Det finns tyvärr en snobbism bland fotograferna - att en "flott" utbildning automatiskt ger en högre position på rankingen. Så är det inte!

En bra fotograf gör bra bilder, inget annat!

Själv har jag ingen annan utbildning än 3-årigt gymnasium. Blev yrkesfotograf dagen efter examen...

Förhoppningsvis blir jag duktig, så småningom...

Terje

Jag har stor respekt för dina bilder men...
Men om det är onödigt med utbildning trots att den "kan underlätta", då man antingen är fotograf eller inte från början, varför undervisar du? Är det bara för pengarna eller för att lära människor att fotografera?

MVH
Daniel

PS. Oj. såg just att någon ställt samma fråga redan. Ds.

Även om frågan var till Terje så svarar jag MEd MINa ord,,,,

Daniel.l skrev:
Jag har stor respekt för dina bilder men...
Men om det är onödigt med utbildning trots att den "kan underlätta", då man antingen är fotograf eller inte från början, varför undervisar du? Är det bara för pengarna eller för att lära människor att fotografera?

MVH
Daniel

PS. Oj. såg just att någon ställt samma fråga redan. Ds.

Visst blir man "bättre fotograf" om man lär sig fotografera MEn om bilderna blir bra är en helt annan sak. Utbildning och kurser kan vara ett hjälpande medel för individen,,, jag vill inte ta orden för Terje eftersom jag inte skulle göra det bättre men jag håller med honom.

Jag VEt att skola kan vara oerhört hämmande för den kreativa individen, men också mycket positiv! Kanske är det värst för individer mitt i hastig utveckling,, Mycket kan man säga runt det.

Att lära sig fota är inte detsamma som att skapa fina bilder är mitt ord:)!

Mvh Niclas.

Ps, Visst behöver många fotografer en ledande hand, att fråga om råd och som stöder,, liksom höjdhopparen. MEn det är ENBart hopparen som kan besitta hopparglöden och lusten att bli bättre, talang eller inte!

Re: Re: Frilans

Daniel.l skrev:
Skulle vara roligt att se din bredd också, för du tar väl inte enbart bilder som de på din hemsida? Jag gillar dom bilderna men det skulle vara kul att se vad du mer kan göra.

Intressant att du ställer frågan. Det är också där jag tycker man är en pajas ; ) om man springer runt och plåtar lite vad som helst. Jag försöker leka seriös "hej jag utvecklar ett modefotografi". Jag skulle aldrig i hela mitt liv springa ut i skogen och säga "hej kolla vad duktig jag är på att fota natur". Det är ju ungefär som att se Mattias Klum stå och shejka med modeller i en studio.

Jag tycker för övrigt Klum gjorde bort sig med att trycka upp en bok om ett hästfolk. Även om man skulle kunna plåta vad som helst så syns det direkt, karln är naturfotograf...

Sen tycker jag en bra fotograf inte är någon som är duktig på hantera kameran eller hitta flummiga perspektiv, snarare att skapa motiv som har tung känsla och låta fotograferingen bli sekundär.

Re: Re: Re: Frilans

ollecarlsson skrev:
Intressant att du ställer frågan. Det är också där jag tycker man är en pajas ; ) om man springer runt och plåtar lite vad som helst. Jag försöker leka seriös "hej jag utvecklar ett modefotografi". Jag skulle aldrig i hela mitt liv springa ut i skogen och säga "hej kolla vad duktig jag är på att fota natur". Det är ju ungefär som att se Mattias Klum stå och shejka med modeller i en studio.

Jag tycker för övrigt Klum gjorde bort sig med att trycka upp en bok om ett hästfolk. Även om man skulle kunna plåta vad som helst så syns det direkt, karln är naturfotograf...

Sen tycker jag en bra fotograf inte är någon som är duktig på hantera kameran eller hitta flummiga perspektiv, snarare att skapa motiv som har tung känsla och låta fotograferingen bli sekundär.

Ok. Det är pajas att vara bred? Så du menar att även fast du är duktig på just den typen av bilder som du har på din sida så kan du inget annat och är stolt över det eller? Jag tror att den mänskliga hjärnan klarar av mer än så.

Jag menar inte vad du gör på jobbet, använder du inte kameran på fritiden? Jag tycker bara det skulle vara skoj att se hur en modefotograf tolkar vardagen, på samma sätt som att det kan vara skoj att se en bok om hästfolk genom ögat på en naturfotograf.

Vad händer när dina modebilder blir omorderna, vad ska du jobba med då? Eller hänger du med så bra i modet när du bara fokuserar på din egen typ av foto?

Oj, det lät lite otrevligt det här, det är inte meningen, jag är bara nyfiken.

Re: Re: Re: Re: Frilans

Daniel.l skrev:
Ok. Det är pajas att vara bred? Så du menar att även fast du är duktig på just den typen av bilder som du har på din sida så kan du inget annat och är stolt över det eller? Jag tror att den mänskliga hjärnan klarar av mer än så.

Hmm.. även om jag inte alls håller med om Olles utbildningsresonemang (som tråden egentligen handlade om), så måste jag säga att han har rätt här. En fotograf behöver inte alls vara bred för att vara bra. Det är snarare så att en dokumentärfotograf kanske inte alls kan plåta mode, en modefotograf kanske inte alls kan plåta natur, en naturfotograf kanske inte alls kan plåta reklam, och en reklamfotograf kanske inte alls kan plåta dokumentärt.

Självklart kan man se fotografering som flera smala områden, t.ex. mode, och ägna sig åt det. Modefotografer behöver inte alls vara intresserade av att plåta grodor, bröllop eller konserter.

Det vore rätt skönt om man kunde få folk att inse att fotograf inte är ETT yrke. Jag är fotograf, men inte t.ex. bröllopsfotograf. Ändå blir jag tillfrågad om att plåta bröllop lite nu och då. Jag ber dem alltid gå till någon jobbar med sådant, eftersom paret antagligen vill ha bättre bilder än jag kan ordna.

Re: Re: Re: Frilans

ollecarlsson skrev:
Det är också där jag tycker man är en pajas ; ) om man springer runt och plåtar lite vad som helst. Jag försöker leka seriös "hej jag utvecklar ett modefotografi". Jag skulle aldrig i hela mitt liv springa ut i skogen och säga "hej kolla vad duktig jag är på att fota natur". Det är ju ungefär som att se Mattias Klum stå och shejka med modeller i en studio.

Jag förstår vad du menar och håller med dig. Ur ett strikt professionellt och kommersiellt perspektiv så ska man ju inte visa lite blandade bilder hipp som happ utan de bilder som verkligen bra och försöka ge ett sammanhållet intryck.

I min portfolio som jag visar för kunder har jag noga valt ut bilder som visar vad jag är bra på och vad jag vill sälja mig som - reportagebilder och tidningsporträtt.
Jag visar absoklut inga naturbilder...

Men här på fotosidan är tycker jag att det är kul att visa bilder som jag tar för mitt höga nöjes skull. Jag kan tycka att det är roligt att ta en bild på en vitsippa - men aldrig att jag skulle försöka sälja mig med den bilden.

Jag tror att frågan till dig Olle lite är en nyfikenhet på andra bilder som du tar - och med ett antagande att du tar andra bilder. Men det kanske du inte gör. Tar du aldrig nån bild på stan för skoj skull eller en naturbild?

Jag håller på att sätta ihop min hemsida nu. Och precis som min bildportfölj blir det ett strikt och genomtänkt bildurval.

Jag vet att en del fotografer är lite rädda för att vara med på en sidan som fotosidan. Rädd att sänka sin cred... Jag tycker att det är kul att du är aktiv på sidan Olle.

froderberg skrev:
Tar du aldrig nån bild på stan för skoj skull eller en naturbild? Jag tycker att det är kul att du är aktiv på sidan Olle.

Det är mest bara en fråga om tid. Att gå från idé till färdig print för 4 modebilder tar en evighet. Jag är sjukt perfektionistisk och blir djupt chockad över att tex. läsa ur en tidning från 1968 om David Bailey, 28 bast, miljonär på mode och LÄMNAR IFRÅN SIG NEGATIVEN TILL REDAKTIONEN???

Och nej jag önskar djup jag kunde sticka ut och plåta andra privata bilder men jag drar hellre på mig grickorna och spelar hockey, kör ihjäl mig på en cross eller annat kul världen har att erbjuda. Som sagt. Jag har valt att plåta med hjärtat, mina åsikter, politiskt, moraliskt, svinigt och snuskigt genom modefotograferingarna och ingenting mer. Jag orkar verkligen inte något annat.

Fotosidan är en enkel och lat grej där man kan suga åt sig kunskap man inte kan, väldigt snabbt. Eftersom jag aldrig lämnar kontoret.

Daniel.l skrev:
Jag menar inte vad du gör på jobbet, använder du inte kameran på fritiden?

Vad händer när dina modebilder blir omorderna, vad ska du jobba med då? Eller hänger du med så bra i modet när du bara fokuserar på din egen typ av foto?

Oj, det lät lite otrevligt det här, det är inte meningen, jag är bara nyfiken.

Eh hmmm asså är det ett skämt eller? För det första, om jag jobbar 15 timmar per dag med mode. När skall jag ha tid att plåta på fritiden om jag skall hinna med att producera musik, ragga brudar, lira hockey, träffa polare, köra cross, festa blablabla?

Hur blir en aktiv fotografs bilder omoderna? Det är ungefär som att fråga Göran Persson; När blir din politik omodern?

Det som kanske retar mig mest i ditt inlägg är att många tänker som du: Jag skall vara all around, många dörrar öppna och duktig på mycket för att ha ett brett och stabilt kontaktnät.

Då blir min ledfråga; Kommer du någonsin komma in i en enda dörr om du är totalt värdelös på allt?

Kan du gå ut forskautbildningen inom fysik och sedan försöka få ekonomiskt stöd inom samtlig vetenskaplig forskning?

Tänk om.

Re: Även om frågan var till Terje så svarar jag MEd MINa ord,,,,

Niclasfoto skrev:
Jag VEt att skola kan vara oerhört hämmande för den kreativa individen, men också mycket positiv! Kanske är det värst för individer mitt i hastig utveckling,, Mycket kan man säga runt det.

Att lära sig fota är inte detsamma som att skapa fina bilder är mitt ord:)!

Mvh Niclas.

Samtidigt är utbildning ett sätt att utvecklas. Att ha andra människor att bolla med. Att ges möjligheter som annars förmodligen skulle ta lång tid att tillskansa sig genom egen erfarenhet.
Kanske kan man säga att det är en slags grammatik om hur och varför vi tolkar bilder och hur betraktaren reagerar vad det är vi säger med en bild. Men visst kan det vara förstörande också, vi stöps in i en förväntad form. (Förmodligen mer och mindre beroende på skola och lärare) Men för mig är det i varje fall så som inom andra konstnärliga yrken en form att utgå ifrån. Sedan är det som tidigare nämnt delvis hämmande och kan ta lång tid efter nämnd utbildning att ta sig ur tankemönster, frigöra sig och hitta sin egen form.
Men utbildningen gav i varje fall mig en grundtrygghet och en tillhörighet som är viktig för mig. Även om jag upplever det som Terje skriver antingen är man eller så är man inte fotograf.Det handlar ju om ett seende. Eller som min pappa säger, Antingen är man konstnär eller så är man inte. För honom tog det tjugo år att ta sig ur formen.
Inga

Re: Re: Re: Re: Re: Frilans

ollecarlsson skrev:
Eh hmmm asså är det ett skämt eller? För det första, om jag jobbar 15 timmar per dag med mode. När skall jag ha tid att plåta på fritiden om jag skall hinna med att producera musik, ragga brudar, lira hockey, träffa polare, köra cross, festa blablabla?

Hur blir en aktiv fotografs bilder omoderna? Det är ungefär som att fråga Göran Persson; När blir din politik omodern?

Det som kanske retar mig mest i ditt inlägg är att många tänker som du: Jag skall vara all around, många dörrar öppna och duktig på mycket för att ha ett brett och stabilt kontaktnät.

Då blir min ledfråga; Kommer du någonsin komma in i en enda dörr om du är totalt värdelös på allt?

Kan du gå ut forskautbildningen inom fysik och sedan försöka få ekonomiskt stöd inom samtlig vetenskaplig forskning?

Tänk om.

Jag är ledsen att jag retar dig, men du verkar vara väldigt lätt att reta med tanke på att alla vi runt dig tydligen är clowner och dumma i huvudet.

Jag menade att du inte verkar vara öppen och nyfiken på andra intryck än din egna stil, men det är säkert inte så, du bara utstrålar den känslan genom dina texter. Jag missuppfattar dig säkert.

Jag visste inte att du jobbar 15 timmar om dagen och har så mycket hobbys, jag känner inte dig. Då förstår jag att du inte har nått intresse av foto på fritiden, du behöver inte vara otrevlig för det.
Jag var bara nyfiken på hur en duktig modefotograf fotograferar annat, jag menar inte att du måste sälja dessa bilder eller visa dom för dina kunder.

Jag kan lova dig att en politikers politik blir omordern om han inte suger i sig intryck från andra runt sig med andra åsikter.

Jag jobbar inte som fotograf så jag kan bara se till mitt yrke som ljudtekniker.
Jag kan inte ta mig lyxen att bara spela in en typ av musik eller göra en typ av TV, jag måste vara bra (bäst) på mycket, kanske inte allt men mycket. Det gör mig inte "totalt värdelös på allt", jag klarar liksom många andra (och säkert du också) att lära mig fler saker under ett liv. Sen kan man välja att bara bli speciallist på ett område om man vill och har råd med det, självklart.
Jag ser till att vara bra genom att läsa mycket, jobba mycket och lyssna på människor med mer erfarenhet än jag själv.
Det gör säkert du också, det var det jag frågade om.
Jag tror inte så många fotografer kan leva på att bara fota mode t.ex. så du har väl lyckats efter mycket slit att nå en härlig nivå.

Grattis till din framgång, och all lycka i framtiden. Hoppas att jag slipper ett nytt snäsigt svar på detta, för jag menar bara gott med denna text som alla andra texter.

MVH
Daniel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Frilans

Daniel.l skrev:
Jag kan lova dig att en politikers politik blir omordern om han inte suger i sig intryck från andra runt sig med andra åsikter.

Hoppas att jag slipper ett nytt snäsigt svar på detta, för jag menar bara gott med denna text som alla andra texter.

Jag finner inspirationen i allt annat än hos andra fotografer. Asså ger du mig en fientlig och sarkastiskt nedlåtande kommentar så kan du ju inte förvänta dig annat.

Helt sant Inga!
Det där med utbildning kan vara både och, som allt annat:)! Det mesta handlar om att förstå sig själv, sin situation och varför man väljer den skola man väljer samt varför man väljer skola överhuvudettaget osv,,

Att ge sig in på att studera kreativa uttrycksformer i syfftet att själv utöva är inte som att lära sig Konstistoria vid universitetet eller till Elektriker! Därför fungerar många konstskolor dåligt idag, många helt klart lider av "den stereotypa skol-formen/instutionens influensa. Det finns dock ex på skolor som utpekar sig åt ett positivt håll.

Det blir minst sagt enligt mig en självmotsägelse att säga att: Antingen är man fotograf/konstnär etc eller så är man inte och samtidigt mena att man kan lära sig bli fotograf liksom man studerar till ingenjör och annat,, det håller enligt mitt sätt att se på orden. Men visst kan man tolka här också:)!

Mvh Niclas.,

Niclasfoto skrev:
Det där med utbildning kan vara både och, som allt annat:)! Det mesta handlar om att förstå sig själv, sin situation och varför man väljer den skola man väljer samt varför man väljer skola överhuvudettaget osv,,

Håller med. Anledningen till att jag åker till New York och går en utbildning där, istället för att fortsätta på Kulturama här i Sverige (eller jobba på heltid), är helt enkelt för att JAG som person behöver nya intryck, inspiration och nya perspektiv, och väljer att få det genom att resa iväg ett tag. Det är inte för att kunna skriva ett flashigt skol-namn på CV:n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar