wsaar skrev:
Recensionerna av bl.a. Sigma 18 - 50 f2.8 hos t.ex. photozone.de uttrycker explicit goda motljusegenskaper och att de verkar imponerade av ytbehandlingen i linsen.
Har jag förstått dig rätt nu om att din källa gällande 18-50 f/2.8 är Photozone?
Recensionerna? Jag har bara hittat en recension där, vilka andra recensioner på Photozone menar du?
Photozone är ett ideellt hobbyprojekt av Klaus Schroiff och han gör även tester på sin fritid.
Det jag ser att Klaus skriver är:
"Contra-light is quite well controlled but you will experience some loss of contrast and a few ghostings in extreme situations. Sigma seems to have improved its coating quite a bit over the last decade here."
Motljus är rätt så bra kontrollerad och antireflexbehandlingen är förbättrad jämfört med hur det har varit tidigare. Jag har själv skrivit att Sigma har förbättrat sin antireflexbehandling genom åren (precis som Pentax har förbättrat sin). Var är de imponerande av ytbehandlingen någonstans? Som du ser enligt detta test så har Sigma problem med kontrast och "ghosting" i extrema situationer och det är just extrema situationer som skillnader i objektivens antireflexbehandling kommer till sin rätt.
Tyvärr hittar jag inte någonstans information om hur Klaus motljustest går till väga och han uppvisar heller inga bilder så man kan se vad det är han pekar på i sin text gällande motljus. Vad menar Klaus med "quite well controlled" exempelvis? Han visar inte upp något referensvärde i testet, ingen jämförelse så jag får inget intryck av om han menar att detta är medelbra, bättre än medel eller klart över medel. Det här testet lämnar mig med många frågor och jag tycker personligen det är väldigt tunt om antireflexbehandling.
Uppenbarligen tolkar du det här testet på ett annat sätt än vad jag gör, men eftersom Klaus är oprecis i sina formuleringar så lämnar han också utrymme för tolkningar.
Tyvärr testar Klaus bara på sin egen utrustning, eftersom han inte har Pentax så har han inte testat några Pentax objektiv.
Inom parentes vill jag tillägga att det problem med "ghostings" som Klaus ser här hos Sigma, är ett väldigt vanligt problem med antireflexbehandlingar. Pentax SMC ghostless som först kom i den exklusiva optiken för att från och med FA 24-90 f/3.5-4.5 komma i alla efterföljande objektiv, skapades för att eliminera just detta problem.
Det är just i extrema situationer (motljus, mycket kontraster, många reflexer i bilden) som antireflexbehandlingar visar vad de går för, under "normala" ljusförhållanden är det ingen större skillnad.
Hälsar
R