Annons

Vilken normalzoom till k10d

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
men samtidigt skrev du att Sigmas ytbehandling skulle vara "usel" och då vet du uppenbarligen inte var du pratar om eftersom vi diskuterade Sigma 18 - 50 f2.8 där oberoende tester klart motsäger dig.

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vilka tidningar du hittat som testat objektivs antireflexbehandling, eller "ytbehandling" som du här väljer att kalla det. Jag har läst många tidningar och tester genom åren, och det jag alltid har saknat i dem är just test av antireflexbehandling, färgtemperatur, bokeh och hur renderingen av de de element i bilden som är i-fokus respektive utanför fokus ser ut. Jag lyckas bara hitta tidningar som mämter MTF kurvor och det är ju som att testa högtalare efter frekvenskuvor men inte göra några lyssningstest. En MTF kurva mäter skärpa, distorsion, vinjettering och kontrast vid olika brännvidder, men säger inget om hur effektiv antireflexbehandling är, bokeh eller färgtemperatur.

Därför blev jag så glad när du berättar att tester har kommenterat antireflexbehandling, för det har jag inte hittat i några tester. Så vilken tidning eller tidningar är det du hittat?

Hälsar
R

wsaar skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att även framgångarna för Sigma 17 - 70 varit del i att sätta press på Pentax utveckling av zoomar eftersom den är i samma kategori (walkaroundzoom men ingen vidare porträttzoom) som 16 - 45 f4.

På vilket sätt menar du att Sigma 17-70 sätter press på Pentax objektivutveckling? Det jag ser är att Pentax ersätter sitt 35mm system med motsvarande objektiv för APS-C systemet, vad jag inte förstår är på vilket sätt Sigma är kopplat till den utvecklingen.

FA 20 -> DA 14
FA 17-35 fisheye -> DA 10-17 fisheye
FA 20-35 f/4 -> DA 12-24 f/4
FA* 28-70 -> DA* 16-50 f/2.8
FA* 80-200 f/2.8 -> DA* 50-135 f/2.8
Och så vidare...

Att Pentax utvecklar ett DA 17-70 APS-C beror på att de har haft tre framgångsrika FA 28-105 zoomar för 35mm systemet, som nu läggs ner.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vilka tidningar du hittat...
Jag har redan i mitt första svar till ditt påstående hänvisat till en stor recensionssajt vars Sigmarecension kommenterar linsens goda motljusegenskaper och "coating". Även photodo.com nämner goda motljusegenskaper hos Sigman.

Du är självklart välkommen att uttrycka dina egna åsikter om saker och ting, men jag tror debatten varit klargörande för hur vi icke-pentaxfanatiker bör tolka de åsikterna till information som bättre passar vår världsbild.

wsaar skrev:
Recensionerna av bl.a. Sigma 18 - 50 f2.8 hos t.ex. photozone.de uttrycker explicit goda motljusegenskaper och att de verkar imponerade av ytbehandlingen i linsen.

Har jag förstått dig rätt nu om att din källa gällande 18-50 f/2.8 är Photozone?
Recensionerna? Jag har bara hittat en recension där, vilka andra recensioner på Photozone menar du?

Photozone är ett ideellt hobbyprojekt av Klaus Schroiff och han gör även tester på sin fritid.

Det jag ser att Klaus skriver är:
"Contra-light is quite well controlled but you will experience some loss of contrast and a few ghostings in extreme situations. Sigma seems to have improved its coating quite a bit over the last decade here."

Motljus är rätt så bra kontrollerad och antireflexbehandlingen är förbättrad jämfört med hur det har varit tidigare. Jag har själv skrivit att Sigma har förbättrat sin antireflexbehandling genom åren (precis som Pentax har förbättrat sin). Var är de imponerande av ytbehandlingen någonstans? Som du ser enligt detta test så har Sigma problem med kontrast och "ghosting" i extrema situationer och det är just extrema situationer som skillnader i objektivens antireflexbehandling kommer till sin rätt.

Tyvärr hittar jag inte någonstans information om hur Klaus motljustest går till väga och han uppvisar heller inga bilder så man kan se vad det är han pekar på i sin text gällande motljus. Vad menar Klaus med "quite well controlled" exempelvis? Han visar inte upp något referensvärde i testet, ingen jämförelse så jag får inget intryck av om han menar att detta är medelbra, bättre än medel eller klart över medel. Det här testet lämnar mig med många frågor och jag tycker personligen det är väldigt tunt om antireflexbehandling.

Uppenbarligen tolkar du det här testet på ett annat sätt än vad jag gör, men eftersom Klaus är oprecis i sina formuleringar så lämnar han också utrymme för tolkningar.

Tyvärr testar Klaus bara på sin egen utrustning, eftersom han inte har Pentax så har han inte testat några Pentax objektiv.

Inom parentes vill jag tillägga att det problem med "ghostings" som Klaus ser här hos Sigma, är ett väldigt vanligt problem med antireflexbehandlingar. Pentax SMC ghostless som först kom i den exklusiva optiken för att från och med FA 24-90 f/3.5-4.5 komma i alla efterföljande objektiv, skapades för att eliminera just detta problem.

Det är just i extrema situationer (motljus, mycket kontraster, många reflexer i bilden) som antireflexbehandlingar visar vad de går för, under "normala" ljusförhållanden är det ingen större skillnad.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Du är självklart välkommen att uttrycka dina egna åsikter om saker och ting, men jag tror debatten varit klargörande för hur vi icke-pentaxfanatiker bör tolka de åsikterna till information som bättre passar vår världsbild.

Så du menar att våra olika åsikter grundar sig att vi har olika världsbild? Det är väldigt intressant att du har lyckats få fram det ur diskussionen, för jag har inget minne av att jag någonsin har diskuterat min världsbild här. Jag har heller inte sett någon kommentar från din sida om hur du ser på världen. Jag är ledsen, men jag förstår inte din kommentar. Vad menar du? På vilket sätt är synen på världen - världsbild - relaterad till objektivs karaktär som vi har diskuterat?

Hälsar
R

wsaar skrev:
Även photodo.com nämner goda motljusegenskaper hos Sigman.

Vad Photodo har skrivit är:
"I encountered no flare or ghosting while using this lens, which included shooting straight into the setting sun."

Photodo säger inte explicit att Sigma har goda motljusegenskaper, det är din tolkning av deras text. Det enda Photod säger är att de inte har upptäckt ströljus (flare) eller ghosting. De har inte lagt in någon värdering av detta i texten och de har ingenstans formulerat ett generellt omdöme, ett betyg, på antireflexbehandlingen. De säger ingenting om hur de har testat objektivet utomhus, mer än "inlcuded shooting staright into the setting sun".

Photodo hittade ingen "ghosting", som Klaus från Photozone hittade. Jag får intrycket att Klaus har testat objektivet i svårare ljussituationer, som han själv väljer att kalla för "extreme". Som jag själv har skrivit så är det i sådana situationer, de som är mer extrema, som skillnader i antireflexbehandling uppenbarar sig.

Photodo är också tunna här, mer tunna än Klaus, och även här saknas det ett referensmaterial - ett jämörelseobjekt och en värderingsskala.

Sen vill jag tillägga att det alltid finns en skillnad mellan testare och användare av objektiv. Testare lånar ett objektiv för några dagar och ska snabbt som möjligt skriva ihop något om det. En användare använder objektivet under längre tid och får genom det möjlighet att upptäcka ett objektivs kvaliteter, eller brister, i flera olika miljöer och ljussituationer än vad en testare har möjlighet till. Så tester ska man alltid ta med en nya salt och ej förlita sig blint på, oavsett vad det är som testas - objektiv, högtalare, häcksaxar eller gummistövlar.

Därmed inte sagt att tester inte har ett värde, de har absolut ett värde, men de är långtifrån hela sanningen.

Hälsar
R

Kan vi få ett test från en ickepartisk testare som säger att Pentax antireflexbehandling är bättre än alla andras då?

wsaar skrev:
Intressant recension av en Pentax SMC lins:
http://www.photo.net/equipment/pentax/smc28-200
"for flare it's the worst lens I've ever used, so be careful shooting into the light and use that hood at all times. "

Låter ganska uselt tycker jag...

Den är usel, men FA 28-200 är inget Pentax objektiv. Det är exakt samma objektiv som första generationen av Tamron 28-200. Istället för att ta fram ett eget objektiv, så köpte de in det från Tamron och stämplade sitt namn på det. Den är visserligen stämplad som "SMC", men flera användare och även tester har inte hittat någon skillnad mellan Tamrons 28-200 som alltså har BPAR. Det visar att detta objektiv inte har SMC behandling, utan har Tamrons BPAR. Jag har även fått det bekräftat privat av en Tamron anställd, när vi diskuterade just denna fråga på Photozone runt 1996-1997, att objektivelementen på Pentax version gick igenom samma ytbehandlingsprocess som Tamrons eget.

Det är självfallet ett misstag av Pentax att köpa in ett objektiv och sätta sitt namn på det, tyvärr. Det är inget som jag är glad för.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Du är självklart välkommen att uttrycka dina egna åsikter om saker och ting

Jag uppfattade det inte som att jag fick det när du anklagade mig för att ljuga när jag redovisade mina personliga erfarenheter av Sigmas objektiv och där jämförde med mina erfarenheter av Pentax. Bara för att du inte har haft samma erfarenhter som jag så innebär ju inte det att jag ljuger. Jag har aldrig anklagat dig för att ljuga om dina personliga erfarenheter och upplevelser.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Den är usel, men FA 28-200 är inget Pentax objektiv. Det är exakt samma objektiv som första generationen av Tamron 28-200.
Jag ställer mig skeptisk även till den förklaringen då de två objektiven som har samma linsdiameter skiljer ganska mycket på uppmätta MTF-värden om man kollar recensionerna.

FILM) (Anddje skrev:
Kan vi få ett test från en ickepartisk testare som säger att Pentax antireflexbehandling är bättre än alla andras då?

Varför? Jag har inte skrivit att Pentax är "bättre än alla andras". Det är ett missförstånd och har jag genom otydlighet bidragit till det missförståndet så är jag ledsen för det och ber om ursäkt.

Vad jag hävdar är att Pentax varit ledande på antireflexbehandling och jag har främst jämfört med de japanska konkurrenterna, bl a Sigma och BPAR. Om du tittar tillbaka på mina inlägg så kommer du hitta ett där jag nämner att Pentax SMC och Zeiss T* utgår från samma grundforskning, som gjordes av båda företagen i samarbete (sen hade de f ö en patentstrid om detta).

Zeiss T* är en fantastisk bra antireflexbehandling, fullt jämförbar med tidigare generationer av SMC. Huruvida T* står sig idag kan jag inte uttala mig om, jag har inte sett något från Zeiss om deras utveckling av T* och har därför fått intrycket att den T* de använder idag är samma som de använt iaf de senaste 20 åren. Om det är på detta vis så är det logiskt att anta att den är sämre än SMC Ghostless SP, som är Pentax senaste version av SMC som nu introduceras i allt fler objektiv (det kom först i DA 10-17).

Sen har jag även hävdat, och hävdar fortfarande, att Pentax har en unik karaktär på sin optik, som ligger närmare tysk syn på objektivdesign än traditionell japansk. Där är antireflexbehandlingen en del av flera faktorer. Vad man sedan tycker om denna karaktär ju helt individuellt, som fotografer är vi ju artister md penslar som väljer pensel (objektiv) utifrån den karaktär som passar bäst med vår konstnärliga vision och eftersom vi alla har oika konstnärliga visioner, för vi alla är individer, så resulterar ju detta i olika objektivval för att accentuera eller undertrycka en viss känsla, utstrålning, form, miljö och så vidare.

Grovt sett kan man indela fotografer i tre huvudstråk: De som föredrar tysk objektivdesign, de som föredrar japansk objektivdesign, och de som inte bryr sig om detta utan blandar och ger hej vilt, vilket också kan ge möjligheter till spännande och kreativa uttryck.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Jag ställer mig skeptisk även till den förklaringen då de två objektiven som har samma linsdiameter skiljer ganska mycket på uppmätta MTF-värden om man kollar recensionerna.

Du får vara hur skeptisk du vill, det är ändå samma objektiv. Att MTF värden skiljer sig åt mellan olika exemplar av samma objektiv är inget nytt, det kallas för toleranser i produktionen och detta har alla tillverkare. På gamla Photodo fanns det en lista över flera Pentax 50mm f/1.4 och f/1.7 objektiv genom åren, och de har olika MTF värden fast Pentax har bibehållit den optiska designen. (50 f/1.4 har varit samma genom åren, 50 f/1.7 har också varit samma genom åren).

Att Pentax köper in objektiv från tredjepartstillverkare har förekommit ett antal gånger.

Förutom FA 28-200 (Tamron 28-200)
så har vi FA 100 f/3.5 1:2 Macro (Cosina/Vivitar/Soligor 100 f/3.5 1:2 Macro - 1:1 med närbildslins, som ej inkluderades i Pentax version).
Tamron 28-105 f/4-5.6 (IF) har även funnits som Pentax 28-105 f/4-5.6 (IF). De ser även likadana ut. (Precis som Pentax/Tamron 28-200).
Endast smärre kosmetiska detaljer som skiljer.
Ställ gärna ett Pentax FA 28-200 bredvid ett Tamron 28-200 (första generationen!) och du ser att det är exakt samma objektiv. Samma storlek, zoomring, fokusring och så vidare. FA 28-200 följer inte alls Pentax FA utseende.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Om du vill se hur olika gluggar uppträder i olika situationer kan jag rekommendera pbase.com

Pbase.com är en sajt där användarna laddar upp sina bilder och givetvis är det fritt fram för användarna att manipulera sina bilder hejvilt. Är det optiska prestanda man letar efter, så är inte pbase en sajt jag personligen skulle rekommendera. Det brukar oftast inte nämnas av fotografen vad han har gjort med bilden. Sedan så utsätts bilderna för ganska kraftig komprimering, jag har själv provat att lägga upp bilder där förr men det vart för mycket skillnader jämfört med den uppladdade bilden och det jag såg på min egen skärm så jag gav upp det projektet. Men vi alla har ju olika krav.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Här är det tyvärr uppenbart att du inte vet vad du pratar om, eller ljuger medvetet, och mest maler på med svårverifierbart historiskt säljnonsens för produkter vars objektivt mätbara meriter uppenbarligen inte räcker till.

Jag redovisade mina personliga erfarenheter, varför påstår du att jag ljuger om mina erfarenheter?

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar