Annons

Vilken normalzoom till k10d

Produkter
(logga in för att koppla)
raskolnikov skrev:
Jag såg en lista någonstans på sida 7 som summerade valen till 4 potentiella objektiv. Är det allt? Jag själv vill ha en normal som sträcker sig åtminstonde till 50mm från så mycket vidvinkel som möjligt. Bländare 2.8 över hela registret är ett krav.

Har du läst Peters inlägg alldeles här ovan? Det ser ut som att det enda alternativen är just de du säger.
 
snysop skrev:
Har du läst Peters inlägg alldeles här ovan? Det ser ut som att det enda alternativen är just de du säger.

Visst så är det men Sigma 18-50/2.8 är riktigt bra

Kommande Pentax 16-50/2.8 är förmodligen minst lika bra optiskt och har dessutom andra kvaliteer. kanske det kommer ett Tamron 17-50/2.8 så småningom.
 
När ändå Sigma 18-50/2.8 är på tapeten igen...

Noterade att Sigma på mässan presenterade en uppfräschning av objektivet.

* "Macro" dvs förbättrad närgräns
* Kombination av ELD och SLD glas istället för enbart SLD.
* Större "öppning", 72mm mot 67mm i filtergänga.

De viktiga följdfrågorna blir således:

- Kan ELD bidraga till ex. mindre CA?
- Kan den större "öppning" minska vinjettering?
- Går denna verkligen ner till 18mm? Den gamla var väl mer åt 19mm, och varje mm gör rätt stor skillnad.

Vore ju onekligen kul om de svagare punkterna i föregående modell rättast till när man ändå fräschade upp den!
 
menar när objektiv har för stor spännvid över vid vilka avstånd den kan fokusera på. Fokusringen behöver ju röra sig väldigt lite säg mellan 2m-oändligt men väldigt mycket mellan 0.3m-2m, kan därför vara en fördel med ett objektiv med inte så bra närgräns då det inte har lika stort spektrum att söka igenom ifall den tappar skärpan. Jag har just detta problem med mitt sigma 24mm 1.8 macro...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.