Makten skrev:
>Självklart. Men jag tror ju inte att Nikonisterna >och Pentax-gillarna har valt respektive märke för >objektivens färgtons skull. Att de sedan ändå >tycker att det egna märkets färgton är bäst beror >med stor sannolikhet på att de vant sig vid den, >och därför antagligen gillar dem om de trivs med >märket och kameran i övrigt.
Jag kan bara konstatera, som jag gjort i ett tidigare inlägg, att när Pentax användare får frågan om varför de har valt Pentax (på exempelvis Dpreview) så är den vanligaste förklaringen objektiven, de gillar färgteckningen, bokeh, känslan, att objektiven behagar ögat. Många av Pentax användarna har haft Pentax i hur många år som helst och optiken var skälet till att många en gång i tiden för länge sedan valde Pentax. På 60 och 70-talet, till viss del in på 80-talet, handlade det inte så mycket om kameran i sig. Det var inte kameran som gjorde bilden, det var filmen och optiken i förening. Idag är det mer av kameraval på grund av att olika digitala sensorer i olika kameror, det är som att välja en kamera där man bara kan använda en film från ett visst fabrikat. Märkligt att det slagit egentligen...
>Ok, det var felaktigt uttryckt av mig i så fall. >Grundfrågan var och förblir ändå varför du påstod >att
alla Pentaxobjektiv har bra bokeh. >Hade du skrivit "i jämförelse med..." så hade jag >heller inte huggit;-)
Det där tycker jag att jag har svarat på i flera omgånger redan flera gånger. Jag menade utifrån sin tidsepok, i ett historiskt perspektiv. För mig var det underförstått, jag beklagar att jag inte var nog tydlig. Som jag tidigare har skrivit så finns det inget absolut värde, utan det är ju i jämförelsen allting skapas. Pentax har, i likhet med bl a Zeiss och Leica, som tradition brytt sig om bokeh, och de har i olika omgångar talat sig varmt för den tyska karaktären (Leica och Zeiss) på optiken framför den japanska (FOTO hade en artikel om detta i samband med FA 43 Limiteds lansering, som var ett exempel på Pentax "tyska" design). De Pentax 70-tals objektiv, som du hoppade till på här, hade utifrån sin tid bra bokeh. Utifrån sin tid tycker jag inte de var dåliga, men sedan fanns det givetvis objektiv från Pentax på den tiden som hade bättre upp till exceptionellt bra. Under årens gång har kraven och åsikterna förändrats, det som var "bra" förr är inte lika bra idag. Och det kan vara tvärtom.
Det beror på vad man jämför med.
Pentax tycker gärna om att säga att de inte bara mäter med datorer, utan de designar optiken med viss känsla för att behaga ögat. Det som behagar ögat är inte alltid det tekniskt perfekta (FA 43 Limited har lyckats dåligt i MTF tester hos FOTO) men det kan vara (övriga Limited har lyckats bra även i MTF tester). Jag nämner gärna FA 43 för det har sådan extrem karaktär, det blir extra tydligt med det objektivet. FA 50 f/1.4 är "mildare" i sin framtoning, inte lika speciell, men ändå väldigt fin och uppskattad - särskilt för porträtt på APS-C formatet.
Hälsar
R