Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Mac-sidan får gärna komma med någon typ av BELÄGG för sitt skitsnack. Vilket kan bli svårt iom att det inte finns några.
...

Då föreslår jag att du föregår med gott exempel
Och inte bara slänger dig med en massa påståenden, utan även kommer med källhänvisningar till dessa ;)

...
Trivia: Det UNIX som folk är så stolta över att OSX baserat på är i grund och botten ett styrsystem för telefonväxlar. Vilket kanske förklarar ett par av kernel-begränsningarna som finns. Linux-communityn börjar så smått tröttna på detta skräp och det höjs allt starkare röster för att det allra mesta av kärnan i både *NIX och OSX måste göras om från grunden, om systemen skall vara värda att utveckla vidare i.

Huh?

Misstänker starkt att du med "styrsystem för telefonväxlar" syftar på System V!?

Förvisso är flera av dagens kommersiella UNIX-varianter besläktade med System V.
Men inte samtliga.
Från början fanns det två "smaker" av UNIX. System V, och BSD.

OS X grundar sig på NextStep, som i sig har en hel del släktskap med just BSD...

Nu har förvisso System V och BSD en gemensam nämnare i Mach.
Men Mach utvecklades ju inte precis med syftet att agera styrsystem för telefonväxlar.
Utan för att möjliggöra forskning kring operativsystem.

Jag vill verkligen inte bidra till mer pajkastning i den här tråden.
Men jag kan inte låta bli att undra hur pass intresserad du egentligen är av en saklig diskussion?

Ditt påstående ovan får mig att undra...

Lite källhänvisningar:
https://en.wikipedia.org/wiki/System_V
http://en.wikipedia.org/wiki/NeXTSTEP
http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X
http://en.wikipedia.org/wiki/Mach_%28kernel%29


Avlutningsvis:
Jag har kört både Windows och OS X, trivs personligen bättre med OS X än Windows.
Men har full respekt för andra som tycker annorlunda.

Om någon frågar mig så är det i dagsläget inte alls så stor skillnad mellan Windows och OS X vad det gäller det mesta, undantaget gränssnittet i Windows 8 som jag anser vara två steg bakåt...


Jag har i övrigt uppriktigt svårt får att det ska bli så mycket märkeskrig och pajkastning så fort det här med datorer ska diskuteras...
 
Källhänvisning(ar):

http://www.securelist.com/en/analys...Bulletin_2012_The_overall_statistics_for_2012

FBI/NW3C/NSA - Hade mer kompletta rapporter uppe med indelningar på summor och operativsystem - som nu är borta (antagligen efter påstötningar/lobbying, och med tanke på innehållet var det inte mycket tvivel om vem som stod för dessa påtryckningar...). De rapporter som finns kvar uppe säger tyvärr inget om system, bara om offertyper och de vanligaste hoten.

Sophos 2012: www.sophos.com/medialibrary/PDFs/ot...=-GfS8LMC_Rhz1hyc_eszvQ&bvm=bv.48705608,d.Yms
Sophpos 2013: http://www.sophos.com/en-us/mediali...=ee65b697-1d30-4971-b240-ce96b5e529aa&dl=true

Den EuroPol-baserade motsvarigheten: https://www.europol.europa.eu/ec3 har precis startat upp, men jag känner två personer från södra Sverige som utfört forskning för enheten. Inga resultat publicerade än (och de kommer kanske inte publiceras, samma problematik som i USA att det är problematiskt för en polisiär organisation att "peka ut" enskilda bolag som måltavlor). Men vi kan väl uttrycka det som så att det jag har sett inte är positivt på något sätt för OSX eller Apple.

Enligt en ganska samlad säkerhetsexpertis står själva OS'et Windows för ca 3% av alla utvecklade säkerhetsrisker 2012. Det antagligen pga det är ett ganska otacksamt mål, pga dåliga möjligheter till monetarisering - attack-mjukvaror förlorar sitt försäljningsvärde alldeles för fort pga de snabba säkerhetsuppdateringarna.

Den absolut snabbast växande sektorn för internetbaserad brottslighet är OSX, antagligen därför att sektorn nu uppnått kritisk massa - tillräckligt många använder systemet för att det ska vara lönt att lägga de miljoner som krävs för utveckling av de verktyg används. Det är MYCKET länge sedan hackers var gratis. Bara i Ryssland räknar man med att antalet heltidsanställda utvecklare inom databrottslighet är högre än 5,000 personer.

Gemensamt för samtliga hotbilder som målas upp är att operativsystemen är den minsta risken. Applikationerna som användarna laddar ner (medvetet eller omedvetet) är den absolut dominerande delen.
 
Så, då vill jag gärna se lite "källor" på att OSX är säkert. Eller åtminstone "mer säkert än ett såll".

Tyvärr finns inga sådana källor, eftersom påståendet är felaktigt.
 
Fokusera på trådens ämne och hjälp TS hitta en lämplig maskin.

Ni kanske kan fortsätta er kryptiska tekniska mumbo jumbo diskussion i en annan tråd?
 
Så, då vill jag gärna se lite "källor" på att OSX är säkert. Eller åtminstone "mer säkert än ett såll".

Tyvärr finns inga sådana källor, eftersom påståendet är felaktigt.

Från en av dina egna källhänvisningar:

Sophos sa:
Mac OS X, originally built on BSD UNIX, has a strong security
model.

(Även Windows har nu för tiden en bra inbyggd säkerhet).

Tack för mig :)
 
Trivia: Det UNIX som folk är så stolta över att OSX baserat på är i grund och botten ett styrsystem för telefonväxlar. Vilket kanske förklarar ett par av kernel-begränsningarna som finns. Linux-communityn börjar så smått tröttna på detta skräp och det höjs allt starkare röster för att det allra mesta av kärnan i både *NIX och OSX måste göras om från grunden, om systemen skall vara värda att utveckla vidare i.

Du tänker på Multics som togs fram av Bell labs för telefonisystem. Unix togs fram av Multics utvecklare som ville ha en enklare plattform för sitt spel Space Traveler. Kan inte heller se mycket signaler som tyder på att Linux gänget håller på att tröttna på sin kärna.
Problemet med säkerheten i MacOS-X har inget att göra med att kärnan på något sätt skulle vara feldesignad, tvärtorm är det som någon skrev ganska lite kod som borde vara lätt att hålla koll på, men vad hjälper det när Apple sticker huvudet i sanden och drar benen efter sig med bugg och säkerhetsfixar. Alla system har buggar och Apple tycks tro att fixar skriver sig själv.

Jag skulle hävda att Mac folket här överdriver såväl MacOS problemfrihet, som Windows benägenhet att dra på sig virus och annat strul. Som exempel kan jag nämna att min fru kört windows från Windows NT3:s dagar och hitills inte dragit på sig något virus någonsin , och hennes system har fungerat i stort sätt problemfritt. Själv kör jag som sagt mac och även det i stort sett problemfritt sånär som på lite problem med att ta backup. Så det kan nog gå på ett ut vilket man väljer ur strulsynpunkt. Jag är i vart fall nöjd med min mac rent hårdvarumässigt men hade jag behövt välja mellan att skaffa solid aluminium mac men inte ha råd till en extra skärm, och en plastpc med extra skärm hade det blivit plastpcn och skärmen alla dagar i veckan.
 
Var finns regeln som säger att folk inte får be om råd när de vill köpa en Mac? För övrigt är det lättare att förstå att nån skapar en tråd för att be om köpråd än att någon som hatar ett visst ämne genast måste dit och läsa och reta upp sig. Är du undersysselsatt, eller?
Nu efter sex sidor kanske du förstår vad jag syftade på händer så fort någon startar en Mac tråd, oavsett vad frågan gäller. Du kan ju fundera över vem som är undersysselsatt. För övrigt kan jag inte se att du själv bidragit ett skit till tråden du heller, så man kan ju undra vem som retar upp sig!
 
Om ni tycker att inläggen i tråden bryter mot forumreglerna - använd knappen "Rapportera" i stället för att diskutera det i tråden (som då blir ännu mer OT) .

/Mod
 
Haha när man kritiserar Apple så är det inte lika roligt längre...

Vadå, du har ju inte gjort annat hela tråden!
Innebär det att du inte är rolig?

Frågorna som jag ställer mig är två:

1: Vad har du för arbetsflöde som kräver usb3, som inte går att lösa med firewire?
2: Om nu ett sådant arbetsflöde existerar, varför i hela friden köper du en dator utan usb3?

Det framstår som ett aningen korkat val nämligen.
 
Skärp er, tack ... har ni kommentarer kring var och hur saker ska postas, eller kring moderering, görs detta i Fotosidan.se-forumet. Det här är såvitt jag kan se inte något försök till att starta ett märkeskrig, så gör inte det till ett sådant.

/Afe
 
1: Vad har du för arbetsflöde som kräver usb3, som inte går att lösa med firewire?
2: Om nu ett sådant arbetsflöde existerar, varför i hela friden köper du en dator utan usb3?
Det är iofs svårt att hitta cf-kortläsare med fw. Å andra sidan har väl alla moderna Appledatorer usb3.
 
Vadå, du har ju inte gjort annat hela tråden!
Innebär det att du inte är rolig?

Frågorna som jag ställer mig är två:

1: Vad har du för arbetsflöde som kräver usb3, som inte går att lösa med firewire?
2: Om nu ett sådant arbetsflöde existerar, varför i hela friden köper du en dator utan usb3?

Det framstår som ett aningen korkat val nämligen.

Jag har väl inte skrivit något om arbetsflöde eller usb3 för den delen heller. Jag skrev att Apple har problem i designkontoret, vilket många macägare har upplevt med scratchade skivor. Jag känner flera personer som har cd-hyllan full med repade skivor. Men det ska väl vara så, för allt Apple gör blir till guld och gröna skogar.

Som sagt kan jag inte rekommendera mac till fotojobb. En anledning till det är att matta skärmar är mycket skönare att titta på under längre stunder, framförallt till fotoredigering. Även om Retina skärmen inte har fullt så glänsande skärm som tidigare skulle jag inte använda Retina skärm om jag så fick en gratis.
 
Jag har väl inte skrivit något om arbetsflöde eller usb3 för den delen heller. Jag skrev att Apple har problem i designkontoret, vilket många macägare har upplevt med scratchade skivor. Jag känner flera personer som har cd-hyllan full med repade skivor. Men det ska väl vara så, för allt Apple gör blir till guld och gröna skogar.

Som sagt kan jag inte rekommendera mac till fotojobb. En anledning till det är att matta skärmar är mycket skönare att titta på under längre stunder, framförallt till fotoredigering. Även om Retina skärmen inte har fullt så glänsande skärm som tidigare skulle jag inte använda Retina skärm om jag så fick en gratis.

Nä blandar visst ihop trådar och till och med människor till viss del. Självklart är det dåligt när tillverkare inte tar ansvar för sina misstag. Jag hade dock inte hört om cd-problemet alls tidigare så jättestort är nog inte problemet.

Jag skulle påstå att Apple står sig mycket bra som arbetsdator om man väljer en laptop. IMac är bra men det finns bättre skärmar, grafikkort och processorer. Det gör det alltid när man tittar på "masstillverkade" datorer.
 
Mycket skitsnack i tråden nu :) Trådägaren har säkert lämnat för länge sedan. Det hade jag gjort iaf, med tanke på hur oseriös diskussionen är.

Mac-sidan får gärna komma med någon typ av BELÄGG för sitt skitsnack. Vilket kan bli svårt iom att det inte finns några.

Just NU förlorar Mac/Apple-ägare i genomsnitt tre gånger mer pengar per år (*) på data-baserad brottslighet än vad "andra" operativsystem gör. Detta tror jag dels beror dels på ren arrogans och okunskap ("jag har en mac, alltså behöver jag inte bekymra mig!") och dels på systemets fantastiskt dåliga säkerhetsuppdateringar.

Trots att över en tredjedel av alla macar i drift just nu fortfarande kör 10.6 var det år sedan det kom en säkerhetsuppdatering till detta system. 10.7 är redan på väg att fasas ut, de lägger väldigt få utvecklingstimmar på att uppdatera detta system. Och det är inte så gammalt. Sen gnäller folk när Microsoft vill TVINGA användare av det tolv (snart tretton!) år gamla Windows XP att uppgradera för att de tänker avsluta allt supportarbette och säkerhetsuppdateringar i höst.

Enligt datasäkerhetsutredningen som görs av säkerhetsindustring varje år tillkom det ca 1200-1300 klass A risker på windows-sidan under 2012. Otroligt många fler än Mac? Njae, de hade ca 1100-1200.

Den stora skillnaden är att Windows täppte till 30% av sina hål inom 15 dagar. 90% täcktes inom 60 dagar.

Över hälften av säkerhetshålen kvarstår fortfarande nu, ett år senare, i OSX...

(för övrigt utvecklar jag till båda systemen, och har två st MBP och två Win-baserade datorer. Samtliga fungerar utmärkt.)

Trivia: Det UNIX som folk är så stolta över att OSX baserat på är i grund och botten ett styrsystem för telefonväxlar. Vilket kanske förklarar ett par av kernel-begränsningarna som finns. Linux-communityn börjar så smått tröttna på detta skräp och det höjs allt starkare röster för att det allra mesta av kärnan i både *NIX och OSX måste göras om från grunden, om systemen skall vara värda att utveckla vidare i.

belägg för sitt skitnack?
har aldrig sagt att pc inte fungerar men vad jag säger är
- jag har aldrig haft några fel på mina maccar trots jag kört 10 år med dom
- har aldrig haft virus problem
- dom rullar stabilt trots jag jobbar extremt mycket.

för mig får ni gärna köra pc även ts inga problem för mig jag kör vidare med det som fungerar för mig. Ska jag säga att jag har problem om jag inte haft det? Jag kan lova dig att om jag haft strul så hade jag bytt precis som jag bytte från canon till Nikon är inte märkesbunden däremot gillar jag saker som fungerar.
Det är mängder med personer i tråden som kört pc gått till mac o är mer nöjda tycker det fungerar bättre får dom tycka det eller är det skitsnack enligt dig? för din kommentar kom efter folk skrev att dom var nöjda o inte hade problem med datorn.
Jag tycker mac är alldeles perfekt mer driftsäker,stabil dator har jag aldrig haft o min röst går att ts borde satsa på mac.
 
Största problemet med bärbara Mac är nog att skärmarna inte är lika bra på färgåtergivning som de som finns i många PC (IPS-skärmar). Upplösningen är dock mycket trevlig på Macbook Pro Retina, och det är sällan man använder bärbara i en sådan miljö att färgåtergivningen spelar någon roll.

Jag skulle köpa en 13" Macbook Pro (Retina) om jag var TS, men jag skulle nog vänta tills de kommer med Haswellprocessorerna från Intel (något snabbare och mycket bättre batteritid).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.